האילוצים ונתוני השימוש ברורים מאוד: תקציב מוגבל מאוד, הוצאות אחזקה נמוכות ככל שניתן, נסועה קצרה. 

מכוניות לסטודנט הממוצע חייבות לעמוד בתנאים אלה, ועם זאת ובמקרים רבים מדי הן כורח המציאות. שילוב של עבודה ולימודים יחד עם תחבורה ציבורית בינונית וגם פחות מביא לכך שרכב הוא כלי הכרחי לסטודנטים רבים.   

דייהטסו סיריון 2006-2011
צילום: יצרן

מחיר רכב חדש בישראל הוא גבוה מאוד ולכן גם מחירו של המשומש בהתאם. מכיוון שאחזקה אף היא עניין יקר, ואחריות הרי אין, מחירם של דגמים אמינים גבוה ביחס. בסד מחיר נמוך מאוד של 15,000 שקלים הדבר גורם לכך שמדובר ברכב ישן, בן 13 ועד 20 שנים, ויש לכך משמעויות רבות, גם בתחום הבטיחות, גם באפשרות למציאת רכב כזה במצב סביר.

סוג הרכב המומלץ הוא סופרמיני (קטגוריה B), גם משפחתית קטנה (או תת-משפחתית; קטגוריה B+; בפועל, סופרמיני במבנה סדאן עם תא מטען נפרד), וגם דגמי מיני (קטגוריה A) ראויים לעיון; חובה לבדוק את הרכב לפני קנייה במכון מתמחה; יש לברר מה עלות איפוס הרכב במוסך מורשה; אם יש היסטוריית טיפולים לשנים האחרונות, מה טוב. ישנם דגמים שאינם בדיוק שייכים לקטגוריות המקובלות, אבל יכולים להוות פתרון יעיל, גם בזכות אחזקה זולה. 

נקודה לייחוס: הנסועה הממוצעת בישראל היא 15,000 ק"מ לשנה.

יונדאי אקסנט 2007-2011
צילום: יצרן
 

דייהטסו סיריון

שנה: 2006-2011

בשנת 2006 הגיע לארץ הדור השני של דייהטסו סיריון שהחליף את זה הראשון שהוצג ב-1998. סיריון חדר לשוק הרכב הישראלי בעיקר דרך ציי הרכב ובהמשך נמכר היטב גם בשוק הפרטי. למרות הממדים הקטנים, המרחב בפנים סביר בהחלט וצריכת הדלק מעולה. 

לסיריון מכלולים של טויוטה יאריס מהדור הראשון, כולל מנוע בנזין אטמוספרי 1.3 ליטר המייצר 87 כ"ס ותיבה אוטומטית. בשנת 2011 הופסק יבוא דגמי דייהטסו לאירופה, וסיריון לא הוצע יותר כאן. 

סיריון היא מכונית אמינה וזולה לאחזקה ולכן עדיין מבוקשת בלוחות היד שנייה. הדור השני של סיריון מוצע בישראל במחירים הנעים בין 10,000 שקלים ל-15,000 שקלים לשנתונים 2007 עד 2010 עם נסועה של 150,000 עד 180,000 קילומטרים. 

דייהטסו סיריון 2006-2011
צילום: יצרן
 

יונדאי אקסנט 

שנה: 2007-2011

הדור השלישי של יונדאי אקסנט הגיע לישראל ב-2007 בדור השלישי ונמכר עד 2011.  האקסנט היא משפחתית קטנה, יעילה ואמינה, תא הנוסעים מרווח ביחס ותא המטען בהתאם גדול: 390 ליטרים. 

הדגם הוצע עם מנוע 1.6 ליטר, וזה עדיף משמעותית על פני המנוע הקטן יותר, 1.4 ליטר; הפער בצריכת הדלק זניח, וכך גם הפרש המחירים, ושני המנועים מעט רועשים. נוחות הנסיעה של האקסנט סבירה בכבישים בין-עירוניים, פחות מכך בכבישים עירוניים משובשים. אקסנט מוצעת במחירים נמוכים במיוחד – ההיצע גדול ביחס, כמעט כל ההיצע התחיל בציי רכב – מה שעושה אותה לאופציה משתלמת למדי. כאן יצוין כי חלק מהמכוניות שירת גם בצה"ל, כך שעברו מסלול לא פשוט. 

המכלולים העיקריים אמינים, אך יש לשים לב למצב הדשבורד, עם חריצים שנוצרו בגלל חום השמש במהלך השנים. בנוסף, נורת חיווי מצב המנוע נוטה להידלק ללא סיבה, דבר המחייב איפוס במוסך.

יונדאי אקסנט בהקשר המדובר מוצע בשנתונים 2007 עד 2011 במחירים הנעים בין 7000 ל-13,000 שקלים עם נסועה של 140,000 עד 200,000 ק"מ. 

יונדאי אקסנט 2007-2011
צילום: יצרן
 

סוזוקי סוויפט

שנה: 2004-2010

הדור הראשון של סוזוקי סוויפט החדש הביא לפלח הסופרמיני עיצוב מרהיב וגם הנאה מנהיגה, בנוסף למרחב פנים סביר מלפנים, אבזור טוב. לנוסעים מאחור עלול להיות מעט צפוף ביחס לדגמים מקבילים ותא המטען קטן למדי. המנוע בנפח 1.5 ליטר מייצר 105 כ"ס והתיבה היא אוטומטית עם 4 הילוכים, ושני אלה אמינים. נוחות הנסיעה סבירה, אך נפגמת קשות בעומס מלא של נוסעים או על שיבושים כבדים בגלל מהלך מתלה קצר. בידוד הרעשים בינוני במקרה הטוב. היכולת הדינמית טובה, וכאמור לרכב מרכיב הנאה חביב בנהיגה. יצוין כי מ-2010 סוויפט מגיעה מהונגריה ואין הבדלי איכות בינה לבין הגרסה היפנית.  בקיצור: מעוצבת, אמינה, פאן פקטור. 

סוזוקי סוויפט מוצעת בשנתונים 2007 עד 2010 במחירים הנעים בין 13,000ל-15,000 שקלים עם נסועה של 150,000 עד 180,000 ק"מ.

סוזוקי סוויפט 2004-2010
צילום: יצרן