גרסה: בנזין, 1.6 ל' טורבו
מתחרות בולטות: אין מתחרות מאותה קטגוריה, אבל אפשר למנות כל משפחתית קלאסית, יונדאי טוסון 1600, קיה ספורטאז' 1600, פיג'ו 3008, ניסאן קשקאי.
מחיר הגרסה הנבחנת: 140,000 שקלים, במבצע השקה 135,000 שקלים.

סיטרואן מביאה את ה-C4 פיקאסו, סוף סוף, לשוק המקומי, ומציעה משהו ייחודי למשפחת ישראל ישראלי. יצאנו לבדוק האם יש כאן דיל חדש למשפחה הישראלית.
עיצוב ונראות
מלפנים קל להתבלבל עם האחות המוארכת, הלו היא גרסת הגרנד-פיקאסו המוכרת, שכבר נמכרת כאן כשנתיים. גרסת ה-5 מושבים מעט נמוכה יותר (2 ס"מ), אבל ההבדל העיקרי הוא כמובן במבט מהצד. בפרופיל הרכב נראה קליל יותר, בזכות קיצור של 17 ס"מ בנתון האורך הכללי וכ-5.5 ס"מ בבסיס הגלגלים, ועיצוב זורם יותר לחלק האחורי. התוצאה הסופית בהחלט נאה למראה.
סיטרואן C4 פיקאסו: מבחן דרכים (1.6 ל', אוטו')
צילום: אילן קליין
פנים הרכב
עיצוב תא הנוסעים מוכר מגרסת שבעת המושבים. זה אומר דשבורד עצום ורחב, לוח מחוונים מרכזי גדול ומרוחק ומתחתיו מסך מגע (7") דרכו מתפעלים את המערכות השונות. זה אולי נראה מודרני במבט ראשון, אבל לא הכי אינטואיטיבי ודורש הסתגלות. וגם אז יכול להיות מציק כאשר צריך לדפדף בין מסכים כל פעם שרוצים לשנות טמ' במזגן או להחליף שיר במערכת השמע.
השמשה הקדמית עולה עד מעל ראש הנהג, נותן תחושת אוויר גג פתוח ליושבים מלפנים. זה נהדר כאשר השמש אינה קופחת, ואם היא כן, אפשר להסיט את סוכך השמש הנגלל לפנים, ולהתחבא מהשמש. מה שיש כאן בשפע זה מרחב בכל המדדים, ויותר מכך תאי אחסון בכל מקום. הפיקאסו מגיע ברמת אבזור אחת בלבד, ברמת צויד נאותה בהחלט, הכוללת חישוקים קלים, בקרת שיוט, בקרת אקלים מפוצלת, דיבורית בלוטות', ובצד הבטיחות תמצאו, כסטנדרט, מערכת מובילאיי.
בשורת המושבים השניה תמצאו שלושה מושבים נפרדים, כאשר כל כסא מתכוונן בנפרד לפנים-אחור וגם ניתן לכוון את זווית המשענת. מה שאומר שאין משפחתית שנוח יותר לשים בה שלושה מושבי בטיחות, או סתם שלושה ילדים ולא משנה מה גילם. למעשה בצד הפרקטי, גם משפחתיות גדולות יהיו פחות נוחות לשלושה מאחור. המרווח עצמו טוב מאוד לראש, וגם לברכיים הוא בהחלט בסדר גמור. נכון שבסיס הגלגלים בגרסה זו קצר ב-5.5 ס"מ משל הגרנד, אבל הוא עדיין מרשים עם 278.5 ס"מ. יתרונות נוספים תמצאו בדמות רצפה שטוחה לחלוטין, וילונות מובנים לחלונות, מגשים בגב המושבים הקדמיים ויש גם יציאות מיזוג מאחור. התלונה היחידה נוגעת לעובדה שהמושבים מעט קרובים לדלתות, אבל לא ברמה שמפריעה, וזה יורגש רק על ידי מבוגרים. תא המטען ענק ושימושי, עם סף הטענה נמוך (אולי מידי).

סיטרואן C4 פיקאסו: מבחן דרכים (1.6 ל', אוטו')
צילום: אילן קליין
נוחות נסיעה
במרבית הזמן הפיקאסו רכה ונעימה, במיוחד מחוץ לעיר, ורק במעבר על גלים הרכות מפריעה קצת בשל תזוזה גדולה יחסית של המרכב. אולם כל זמן שהמהירות לא גבוהה מדי, זה עדיין בגבולות הסביר. בעיר הפיקאסו מרשימה פחות. היא עדיין נעימה בסך הכל, אבל יותר מדי מהשיבושים חודר לתא, גם אם העניין לא מגיע לרמה מציקה ממש בדמות חבטות או התרסקויות. אבל הטיפול בשיבושים, בעיקר בורות, יכול היה להיות מוצלח יותר.
תנוחת הישיבה הגבוה והראות המעולה לפנים מקלים על הנהיגה בעיר ובתנועה צפופה, ומשרים אווירה נעימה בתא הנוסעים.

התנהגות ובטיחות
הרכות שתרמה לנוחות פוגעת בהנאה בנהיגה דינאמית. זוויות הגלגול חדות יחסית, ותחת לחץ הנטיה לתת-היגוי ברורה. ההתנהגות בטוחה וצפויה, ומאפשרת קצב זריז, אך לא מהנה בנהיגה מהירה.
בכל הקשור לבטיחות, הפיקאסו זכה לציון ריסוק של 5 כוכבים במבחן שנערך ב-2013. היבואן מוסיף, ללא תשלום, מערכת מובילאי המתריעה על התנגשות קדמית, כאשר המערכת מזהה גם הולכי רגל, ולא רק כלי רכב, ובנוסף מזהירה גם במקרה של סטיה מהנתיב.
סיטרואן C4 פיקאסו: מבחן דרכים (1.6 ל', אוטו')
צילום: אילן קליין

מנוע וביצועים
הפיקאסו מוצעת ללקוח הפרטי עם מנוע בנזין (יש גם מנוע דיזל שמיועד למוניות) בנפח 1.6 ל' טורבו שמפיק 165 כ"ס ו-24.4 קג"מ. המנוע משודך לתיבת הילוכים אוטומטית עם 6 היל', ובאופן לא ממש מפתיע, מדובר במכונית זריזה. הפיקאסו הרשימה אותנו במיוחד בתאוצות קלילות ונינוחות בחצי מצערת, שומרת על קצב התנועה ואפילו יותר ללא מאמץ. מי שיתעקש למצות את מלוא כוחו של המנוע יקבל ביצועים נמרצים - מלווים בצליל מנוע עסוק. תיבת ההילוכים לא תמיד עובדת בצורה חלקה, אבל בסה"כ יחידת ההנעה יעילה, ויש גם אפשרות לתפעול ידני ממשוטים מאחורי ההגה. צריכת הדלק בשיוט נינוח עומד על כ-15 ק"מ/ל', ובימי המבחן, שלא היו מאומצים במיוחד, נרשם ממוצע הגיוני של 11.4 ק"מ/ל'.

תמורה
הפיקאסו מציעה חבילה אטרקטיבית במיוחד למשפחה שמוכנה לשקול מכונית קצת שונה. נכון שהיא לא מושלמת - נוחות הנסיעה העירונית יכלה להיות טובה יותר, תיבת ההילוכים חלקה יותר ותפעול המערכות השונות יכל להיות ישיר ומהיר יותר, אבל לא מדובר בחסרונות משמעותיים.
מהצד השני, רשימת היתרונות שמציעה סיטרואן פיקסו למשפחה הממוצעת גדולה ומשמעותית בהרבה - המרחב בשורה השניה אדיר, השימושיות מעולה, רמת האבזור טובה בסה"כ, המנוע חזק, ותנוחת הישיבה גבוהה, כמו שהרבה אוהבים. אם יש לכם ילדים, הפיקאסו תגרום לכם להתאהב בשימושיות שלה, בטריקים החכמים, בתאי האחסון הרבים, בתא המטען הענק, וכל זה במכונית שקצרה יותר ממרבית המשפחתיות המוכרות והנמכרות. עכשיו תוסיפו לזה תג מחיר שמציב אותה קרוב למשפחתיות ה-1.6 ל' המאובזרות, וקיבלתם דיל משפחתי מעולה.
למי שמוכן לסטות קצת מהעדר, מובטחת משפחתית מעולה.
סיטרואן C4 פיקאסו: מבחן דרכים (1.6 ל', אוטו')
צילום: אילן קליין