המכונית בתמונות נראית כמו גרסת ה–XXL של המאליבו, אבל עונה לשם שברולט SS. היא מבוססת על ההולדן קומודור, שהדור הנוכחי שלה הוצג ב–2013, ומיוצרת באוסטרליה. היא נראית תמימה למדי, ואין שום דבר שירמוז שמתחת למכסה המנוע נמצא מנוע V8 מקורבט (LS3) בנפח 6.2 ל' המספק 415 כ"ס. כך שכאשר שמתי יד על אחת בארה"ב, ניצלתי את ההזדמנות לביקור נימוסין אצל כתבנו בקנדה, ניצן רז.
קשה להאמין, אבל עד ה–SS לא היתה לשברולט בארה"ב מכונית סדאן עם מנוע V8 והנעה אחורית במשך כשני עשורים. אורכה של ה–SS כמעט 5 מטרים ובסיס הגלגלים שלה הוא 291.5 ס"מ - מידות דומות לשל סדרה 5. כצפוי, הקלף שלה הוא סוס–לדולר. בארה"ב היא עולה 45,700 דולרים, שהם כמה אלפי דולרים פחות מב.מ.וו 528, שמציעה כ–200 כ"ס פחות. אז נכון, היא לא קרובה לב.מ.וו בהרבה סעיפים, אבל למי שמחפש ביצועים, יש כאן דיל מעניין. כל כך מעניין, עד שמרבית קוני ה–SS, שלא נהגו קודם בשברולט, נהגו קודם בב.מ.וו.
שברולט SS - מבחן דרכים
צילום: גיא רוטקופ, יצרן
אני מקבל את ה–SS מידיו של נציג צעיר ונרגש במיוחד. הוא יוצא מהרכב עם חיוך דבילי ומוסר לי את המפתחות. אני מודה לו, והוא משיב "תודה לך! בזכותך נהגתי פעם ראשונה באוטו הזה, אתה חייב לנסות את כפתור הספורט!". אין ספק - הבחור לא מכיר כתבי רכב ישראליים... למעט הצבע ה"סולידי" של רכב המבחן, ולמרות הממדים והיציבה השרירית, ה–SS נראית תמימה, כבש XL עם זאב V8.
תא הנוסעים מכניס לאווירה עם צמד מושבים עטויי עור ואלקנטרה, וכיתובי SS בגב המושב ובדשבורד. התא נראה טוב והאבזור שופע, אבל אחרי הרושם הראשוני החיובי, מגלים יותר מדי תזכורות לדגמים זולים של שברולט - לדוגמא הכפתורים על ההגה שהגיעו מהסוניק - ואיכות הפלסטיקה לא מרשימה באופן כללי. רשימת האבזור ברכב המבחן כללה פנסי קסנון עם תאורת לד ליום, תצוגה עילית; כניסה והתנעה ללא מפתח; מערכת קול של BOSE; WIFI מקורי (דרך סים כמובן); מושבים חשמליים עם זיכרונות, אוורור וחימום; בלוטות'; בקרת אקלים ובקרת שיוט; GPS, מצלמת רוורס ועוד. להפתעתי, גג שמש הוא אופציה - שלא נבחרה כאן. גם אבזור הבטיחות לא הוזנח - יש ניטור שטחים מתים, התרעת התנגשות ושמירת נתיב.
שברולט SS - מבחן דרכים
צילום: גיא רוטקופ, יצרן
המרווח מלפנים מצוין בכל המדדים, המושב מותאם למידות אמריקאיות, ולכן נוח לי מאוד - אבל כנראה יהיה רחב מדי לממוצעי גוף. וכדי לסיים את העסק ההגיוני מוקדם, אני עובר למושב האחורי עוד לפני שהתנעתי. גם שם המרווח מעולה, כך שארבעה אמריקאים מגודלים יוכלו להתנייד ברכב בנוחות. החמישי יסבול ממנהרת ההינע העצומה, אבל אם הוא יתלונן יותר מדי, תמיד תוכלו להכניס אותו בקלות לתא המטען הענק.
ה–GPS מדווח על 400 ק"מ וארבע וחצי שעות נהיגה לבית הדוד רז בטורנטו. לחיצה על לחצן ההנעה וה–V8 מתעורר. לא בנביחה, אבל בצליל שלא משאיר ספק לגבי כמה צילינדרים יש לו. האוטו רועד בעמידה, זה נחמד בהתחלה אבל אח"כ זה קצת יותר מדי מורגש. תיבת ההילוכים הידנית (כן! יש אופציה ידנית!) גורמת לי לחייך. היא מדויקת ונעימה, ופשוט כיף להעביר הילוכים, אפילו שהמצמד מעט כבד. היא ממוקמת בצורה טובה ומשתפת פעולה גם בתפעול אגרסיבי - יופי.
שברולט SS - מבחן דרכים
צילום: גיא רוטקופ, יצרן
התצוגה העילית מקרינה את המהירות על החלון הקדמי, ויש גם מד סל"ד ומד G שמופיעים כאשר לוחצים על הגז, מבהירה מה היה חשוב למי שתכנן את האוטו הזה. ולאט לאט אני מתחיל להבין את הקטע של ה–SS. זה נראה כאילו היא נבנתה על ידי מישהו שאוהב מכוניות, אבל אשתו זרקה אותו מהבית אחרי שהוא פירק את המושבים האחוריים של הרכב המונמך, הרועש והמשופר שלו. אז עכשיו הוא צריך משהו שפוי, אבל רק לכאורה. כזה שיהיה נוח ביום יום, ופראי כשעולה החשק.
וה–SS מציעה נוחות מרשימה בהחלט בכל מהירות. טובה יותר מלא מעט מכוניות רגילות, בלי יכולת ספורטיבית או חישוקי "19. הבולמים מתכווננים (הנוזל שבהם משנה את צמיגותו בהתאם לשדה המגנטי) אבל גם במצב הקשיח שלהם היא עדיין נוחה. במקביל הם מציעים תמיד, גם במצב הרך, שליטה טובה במאסה, ויש לא מעט מאסה - 1.8 טון.
שברולט SS - מבחן דרכים
צילום: גיא רוטקופ, יצרן
ה–GPS מעלה אותי לכביש המהיר ומבשר "סע ישר 220 מייל", קצת יותר מ–350 ק"מ. אני נזכר בעצה של רז לגבי הנהיגה בקנדה "מותר לנהוג 100 קמ"ש, כולם נוהגים ב–119 קמ"ש כי המשטרה אוכפת מ–120 קמ"ש". הוא אולי לא דייקן בזמנים (או במסירת כתבות), אבל בעניינים כאלו אפשר לסמוך עליו. אני מציב בקרת השיוט על 119 קמ"ש בדיוק, לא עוקף אף אחד - אבל גם לא מסתבך עם המשטרה. מלבד המהום קל של המנוע ומעט רעשי כביש, שום דבר לא מפריע לקילומטרים לזרום.
המנוע מציע כח זמין מ–2000 סל"ד ועד המנתק, עם התחזקות במעלה הסל"ד. הצליל המזוהה של ה–V8 נשמע נהדר, ולא פעם אני פותח את החלון רק כדי לשמוע אותו טוב יותר. אני מת על הצליל הזה, ואוהב את הנתונים - 415 כ"ס, 57.4 קג"מ ו–4.5 ש' ל–60 מייל/ש'. והיא באמת מהירה, תמיד. לא צריך לעבוד קשה עם ההילוכים כדי לשמור את המנוע "בתחום החזק". גם אם תהיו עצלנים, תקבלו תאוצה חזקה בכל פעם שתדרכו על הדוושה הימנית. גם ב–120 קמ"ש בהילוך שישי. אבל אם לא תתעצלו ותדאגו להיות בהילוך הנכון, ה–SS תדחוף ממש חזק, עם צליל מגניב בסל"ד גבוה ושלל פיצוצים מהאגזוז בעזיבת הדוושה.
שברולט SS - מבחן דרכים
צילום: גיא רוטקופ, יצרן
בדיוק בזמן שקבענו אני מגיע למקום מושבו של רז, ורואה אותו ממרק את ה–RX8 בגוון אדום–ספריות שלו. כהרגלו, הוא מתמקם מיד מאחורי ההגה ועושה את הדבר המצופה מחוליג–רז מצוי ובודק איך ה–SS מתפקדת כמכונית דריפטים. כמה דקות אחרי זה, באזור תעשיה נטוש, התשובה מגיעה בדמות כיכר גדולה שמוקפת על הצד. השוטר שבדיוק עבר שם לא התרשם מהביצוע, משום מה... ה–SS מאוד נשלטת בהחלקה הוא מדווח בחיוך (לפני השוטר), ואח"כ מתרשם מהנוחות והמנוע (גם אחרי השוטר). כמוני, גם הוא מתאהב במנוע. בלי טורבו, בלי פטנטים מיוחדים. פשוט הרבה סוסים שמופקים מהרבה סמ"קים. "יהיה לי קשה לחזור ל–RX–8" הוא אומר. המנוע הזה נפלא, למעט צריכת הדלק, שנעה בין 10 ק"מ/ל' במקרה הכי טוב, לבערך חצי מזה בשאר הזמן. אבל תכניסו למשוואה את מחיר הדלק בצפון אמריקה, ותגלו שהעלות לק"מ נמוכה משל משפחתית ממוצעת בארץ...
שברולט SS - מבחן דרכים
צילום: גיא רוטקופ, יצרן
ה–SS מציעה שלושה מצבי נהיגה - ‘תיור', ‘ספורט' ו'ביצועים'. ביצועים טובים תקבלו, תכל'ס, בכולם בזכות התיבה הידנית וההספק השופע. אבל משקל ההגה ושיכוך המתלים משתנים. ההבדל במתלים, כמו שכבר אמרנו, לא משמעותי. ההבדל בהגה דווקא כן. ב'תיור' הוא רך מדי, ב'ביצועים' בעל מרכוז חזק מדי, וה'ספורט' הוא המצב לנהוג בו תמיד. וכאשר נוהגים ב–SS בפיתולים, היא ממשיכה להרשים. זו לא רק יחידת ההנעה המרשימה, אלא גם הריסון הטוב, התגובה להפניית ההגה, האחיזה הגבוהה והתחושה משרת הביטחון. לפחות כל עוד לא תנסו לשבור את האחיזה בכח, תרתי משמע, כי המנוע מסוגל לקרוע במחי מכת גז את אחיזת הגלגלים כאשר בקרת המשיכה מנותקת. זו מכונית מהנה לנהיגה דינאמית, והבלמים מבית ברמבו משלימים את החבילה עם עוצמה ותחושה טובים.
חלום אמריקאי
צברנו עם ה–SS שפע קילומטרים, כאשר אני ורז רבים תור מי לנהוג בכל עצירה. למעט איכות הפלסטיקה בתא הנוסעים, כל השאר היה פשוט בול פגיעה. נוחות הנסיעה, האבזור, המרווח והפרקטיות בצד השפוי, והצליל, תיבת ההילוכים, המנוע, הביצועים וההתנהגות בגזרת התשוקה. ה–SS הרגישה כמו E63 או M5 ל"עניים", כולל צריכת הדלק המזעזעת שהיא חולקת איתן. אז נכון, הן טובות ממנה בלי ספק, אבל ה–SS עולה חצי מהן בארה"ב, והיא בפירוש הרבה יותר מחצי מהכיף שהן מספקות.
שברולט SS - מבחן דרכים
צילום: גיא רוטקופ, יצרן