ב.מ.וו, הונדה וחברת אופנועים יפנים נוספת – כנראה קוואסאקי – עובדות בימים אלו על פרויקט בטיחות חדש שאמור להפחית משמעותית את מספר התאונות המתרחשות בין שני אופנועים. נציגי החברות נפגשו כבר מספר פעמים במשרדים ביפן כדי להציב יעדים לפרויקט שעדיין לא הוכרז רשמית ושמו לא נמסר.
תקשורת, למניעת עקיפה
הפרויקט נועד לפתח מערכת שבה אופנועים יוכלו "לתקשר" זה עם זה, בין השאר כששני הכלים נעים באותו כיוון ורוכב של אחד מבקש לעקוף את השני. המערכת אמורה בשלב כזה לזהות שהכלי העוקף מתקרב מדי ולמנוע ממצערת הגז לפעול כדי למנוע התנגשות. הדברים נודעו לנו בשיחה פרטית ולא באופן רשמי, והפרויקט כולו נמצא רק בתחילתו.

ב.מ.וו S1000RR / משנה שוב את חוקי המשחק?
ב.מ.וו והונדה – שתי יצרניות אופנועים גדולות, שבניגוד לרוב המוחלט של המתחרות שייכות לחברות המייצרות גם מכוניות – מתכוונות להיעזר בטכנולוגיה דומה שמפותחת כבר לכלי רכב עם שני גלגלים יותר.
כניסה מאוד מאוחרת
חשוב לציין כי להבדיל ממכוניות, תחום הבטיחות האקטיבית הנשלטת-אלקטרונית באופנועים הוא עניין חדש, ולא נפוץ מאוד בינתיים. גם מערכות למניעת נעילת גלגלים (ABS) שהחלו להיכנס לתחום בסוף שנות השמונים עם BMW K100, היו נדירות מאוד במהלך העשורים הבאים, ורק לפני שש שנים יוצר אופנוע ראשון עם מערכת לבקרת החלקה.
אופנוע הספורט BMW S1000RR היה הראשון להציג מערכת כזו, המסובכת בהרבה מזו שברכב, בגלל משתנה ההשכבה, זווית האופנוע ביחס לכביש, מרכיב שכמובן לא קיים במכונית. מערכת כזו באופנוע חשובה ורגישה יותר מזו שברכב בשל העובדה שהיא מטפלת בגלגל אחד, שאובדן השליטה עליו מביא לאיבוד השליטה באופנוע כולו.
תקשורת בין אופנועים. הפרויקט
צילום: מנהל
לייעוץ חינם עם מומחי הרכב של אוטו על כל הדגמים חייג ל-3262* או לחץ כאן
המערכת החדשה ביותר הושקה לפני שנה היא של ק.ט.מ ומורכבת באדוונצ'ר, וגם היא ייעודית לאופנועים ולאופן בו הם מתנהלים בפנייה. מערכת למניעת נעילת גלגלים בפנייה (ABS Cornering) מפחיתה בעת בלימה בתוך עיקול את ממד ההתיישרות של האופנוע, מה שמביא להרחבת הפנייה ולתאונה. אם תרצו נציין גם את העובדה שכיום מציעים כמה מאופנועי הספורט גם מערכות למניעת "ווילי", מערכת בקרת משיכה שמטרתה פחות בטיחותית ויותר ספורטיבית: מניעה של הנפת גלגל בתחילת מאוץ וכך לעשותו מהיר ויעיל יותר.
שפה אחת, כלים רבים
המערכת החדשה אמורה לשרת בעתיד את אופנועי כל החברות, עניין הכרחי כדי שתמלא את ייעודה באופן מלא. לשם כך על היצרניות המפתחות את המערכת ליצור פרוטוקול תקשורת בין הכלים ואופן תגובה דומה שלהם שיתקבל על ידי כל היצרניות.

פסטיבל ב.מ.וו - היינו שם
אפשר להניח שהכוונה היא שבסופו של דבר מערכת כזו תמצא את דרכה גם למכוניות, ותוכל לאפשר תקשורת בינן לבין אופנועים. התאונות בין מכוניות לאופנועים נפוצות וקטלניות יותר, ולא מעט מהן מתרחשות בגלל שנהגי מכוניות אינם מבחינים באופנועים בגלל מבנה האופנוע ואופן התנועה שלו.
תקשורת בין אופנועים. הפרויקט
צילום: מנהל
תמונת אילוסטרציה של חוסר תקשורת בין הגלגל הקדמי ובין האספלט