אגדות מירוצים באות וכטבע הדברים (וגם הסכנה שבמקצוע) גם עוזבות אותנו לא פעם, אבל כל עוד הן מתהלכות בינינו אפשר לאחל להן מזל טוב, ביום המתאים כמובן. יום כזה הוא היום, ה-11 ביוני. לפני 76 נולד בסקוטלנד ג'קי סטיוארט, שלימים יהפוך לאחד מנהגי המירוצים הגדולים בהיסטוריה.
מזל טוב, סר ג'קי סטיוארט
צילום: מנהל
גם בגיל 75 סטיוארט (במרכז) מקפיד לפקוד את הגרנד פרי (האוסטרי במקרה זה)

דברי הימים
סטיוארט נולד בדמברטון, סקוטלנד, ב-11.6.39 למשפחת סוחרי רכב אשר בבעלותה הייתה סוכנות של אוסטין, שלאחר מכן הומרה ליגואר. סטיוארט סבל מדיסלקציה בתקופה בה בקושי ידעו לאבחן את התסמונת, ונשר מבית הספר בגיל 16. הוא החל לעבוד בעסק המשפחתי, תחילה כמתמחה במוסך ולאחר מכן כבוחן מכוניות עבור לקוחות נבחרים ואמידים.
אז הבין סטיוארט הצעיר כי אולי אינו יודע לקרוא אך יש בידיו וברגליו כישרון נדיר. "כשאתה סובל מדיסלקציה ואתה מוצא משהו שאתה טוב בו אתה משקיע בו יותר מכל אחד אחר" אמר סטיוארט ונשאר נאמן לדברים אלה.
מזל טוב, סר ג'קי סטיוארט
צילום: מנהל
כן, כבר בעונה הראשונה שלו בפורמולה 1 הבחור הפגין כישורים לא רעים בכלל...
קורות המסלולים
אחרי תקופה בה השתתף במספר מירוצים מקומיים עבר לליגות הגדולות והמסודרות יותר, תחילה פורמולה 3 בשנת 1964 – בה זכה באליפות בעונה הראשונה – ולאחר מכן פורמולה 2. בשנת 1965 כבר השתתף בגרנד פרי הראשון שלו תחת קבוצת BRM. זו אולי אחת מהעונות המוצלחות ביותר שנהג מתחיל יכול היה לבקש – כבר במירוץ הראשון הביא לקבוצתו נקודות (מקום שישי), כאשר בהמשך סיים לא פעם במקום השני, ואף התייצב בראש הפודיום בגרנד פרי האיטלקי. את העונה סיים במקום השלישי והמכובד.
מזל טוב, סר ג'קי סטיוארט
צילום: מנהל
סטיוארט עם מכונית הפורמולה 1 איתה זכה באליפות העולם הראשונה שלו
אליפות העולם הראשונה הגיעה בשנת 1969 כאשר נהג במסגרת קבוצת 'מטרה' אליה הצטרף ב-1968. בשנת 1971 שחזר סטיוארט את ההישג וזכה באליפות נוספת, הפעם במסגרת קבוצת 'טירל'. עונת 1973 הביאה לסטיוארט את אליפות העולם השלישית שלו. סטיוארט היה הנהג השלישי בתולדות הפורמולה 1 שזכה בשלוש אליפויות עולם – פנג'יו וברבהאם היו לפניו – והוא חבר במועדון מצומצם בו נמצאים גם ניקי לאודה, איירטון סנה ואחרים.
מזל טוב, סר ג'קי סטיוארט
צילום: מנהל
סטיוארט והטיירל 006 איתה זכה באליפות העולם האחרונה עורכים הופעה בגודווד

כאמור, הסקוטי החביב בעל הקול המשעשע והמבטא הכבד חוגג היום 76 שנים להולדתו. אז אחרי סקירה היסטורית קצרצרה, כל שנותר לנו הוא לאחל לו מזל טוב ולפרגן לו (ולכם) בקטע וידאו בו הוא מתאר איך זה מרגיש לנהוג במכונית פורמולה 1 משנות ה-70' סביב הרינג: