קטגוריה:
משפחתיות

גרסה: סיטרואן C4, אוט', 1.2 ל' THP (טורבו), Comfort

מתחרות בולטות: הונדה סיוויק האצ'בק, טויוטה אוריס, יונדאי i30, מאזדה 3, מיצובישי לאנסר ספורטבק, סיאט לאון, פורד פוקוס, פולקסווגן גולף, פיג'ו 308

מחיר גרסה נבחנת: 130,000 שקלים (124,000 שקלים במסגרת מבצע השקה)
סיטרואן הציגה את ה-C4 בתערוכת פריז 2010, כך שבמושגי עולם הרכב היא כבר לא צעירה, והגיע הזמן למתיחת פנים. חיצונית מדובר במתיחת פנים קלה מאוד, וכנראה שלא מעט יפספסו את העובדה שמדובר בגרסה מעודכנת. וחבל, כי מדובר במכונית טובה משמעותית מבעבר.
יחידת הנעה חדשה משפרת משמעותית את ה-C4, השאלה האם זה מספיק
עיצוב ונראות
חיצונית ההבדל, כאמור, זעיר. תוספת פנסי לד לתאורת יום תורמת למראה החרטום, ושינוי קליל לפנס האחורי (הפס הבהיר עבר מאמצע הפנס לתחתיתו) הוא הסימן המזהה מאחור. התוצאה הכללית נאה בסך הכל, אבל שמרנית מדי וחבל שלא ניצלו את העדכון בשביל לרענן יותר את העיצוב החיצוני.

פנים הרכב
גם תא הנוסעים לא עבר שינוי דרמטי – אבל זה לא דבר רע. עדיין מדובר בתא עשוי היטב, עם חומרי דיפון איכותיים, שמעביר תחושה מוצקה. בראש הקונסולה המרכזית תמצאו מסך מגע חדש שתורם למראה עדכני יותר, ושמחנו לראות שכאן, בניגוד ל-308, השאירו כפתורים אמיתיים עבור תפעול המזגן (והמעבר בין הפונקציות השונות), מה שהופך את התפעול לנוח יותר תוך כדי נהיגה.

ה-C4 מוצעת בארץ ברמת אבזור בודדת, גבוהה למדי – תמצאו כאן חישוקים קלים, דיבורית בלוטות', בקרת שיוט, בקרת אקלים מפוצלת, חיבורUSB ועוד. מושב הנהג רחב ונוח, ועמדת הנהג מרווחת. במושב האחורי המצב טוב, אך לא מזהיר – מרווח הברכיים והראש בסדר, אך המקום לכפות הרגליים מוגבל. תא המטען גדול ובעל מבנה שימושי.

נוחות נסיעה
ה-C4 היא מכונית נוחה – רב הזמן. בעיר היא מתמודדת בצורה טובה כמעט עם כל סוגי השיבושים, סופגת בצורה מוצלחת טלאי אספלט וחריצים. אבל מדי פעם, על שיבושים גדולים (שקעים ובליטות כאחד) היא מעבירה חבטה מורגשת לנוסעים. מחוץ לעיר היא שוב נוחה בסך הכל, ושוב יש אבל – היא לא מצליחה לגהץ בצורה טובה שיבושים קטנים, ואלו מרעידים את התא, אם כי בצורה לא מטרידה.

גם תא הנוסעים לא עבר שינוי דרמטי – אבל זה לאו דווקא דבר רע

התנהגות ובטיחות
הסיטרואן C4 מבוססת עדיין על הפלטפורמה הקודמת של PSA, ולא על הפלטפורמה החדשה, כמו ה-308 של פיג'ו, וזה מורגש במיוחד בתחום התנהגות הכביש. אין כאן את העליזות של ה-308, אלא התנהגות כבדה ומכובדת יותר. האחיזה טובה, ותחת לחץ יתפתח תת היגוי באופן הדרגתי וצפוי. בקיצור – אפשר לנהוג בה מהר, אבל לא ממש ליהנות מזה. ה-C4 לא נבחנה במבחני הריסוק אחרי מתיחת הפנים. במבחן לגרסה המקורית, ב-2010, היא קיבלה ציון של 5 כוכבים – אולם העדר מערכות בטיחות אקטיביות היה כנראה גורע לה כוכב אחד במבחנים החדשים.
מנוע וביצועים
יחידת ההנעה היא זו שעברה את המהפך הגדול ביותר במתיחת הפנים של הדגם בגרסתו המקומית. מנוע ה-1.6 ל' האטמוספרי ותיבת ה-4 הילוכים הוותיקה (מאוד) הוחלפו ביחידה מודרנית הזהה לזו שפגשנו ב-308. מנוע 3 ציל', בנפח של 1.2 ל', מוגדש טורבו שמציג שיפור בכמות הסוסים לעומת מנוע ה-1.6 ל' (130 לעומת 120 כ"ס) ובעיקר יותר מומנט (23.5 קג"מ לעומת 16.3) שגם זמינים בסל"ד נמוך יותר. הוסיפו גם תיבת הילוכים חדשה עם שישה יחסי העברה, וקיבלתם הבדל תהומי בביצועים היומיומיים.
למרות מבנה ה-3 ציל', המנוע חלק ונטול רעידות גם בעמידה. צליל המנוע מוחרש היטב – גם בגלל שהתיבה ב-C4, בניגוד לאחותה ב-308, מכריחה פחות את המנוע לעבוד בסל"ד נמוך, ומצב 'ספורט' משפר את תפקודה עוד יותר. התלונה העיקרית ליחידת ההנעה הזו נוגעת ללהיטות מערכת הכיבוי האוטומטית, שמכבה את המנוע בכל עצירה קלה, ולפעמים אפילו עוד לפני שהאוטו נעמד לחלוטין – וזה יכול להציק בנסיעה עירונית. לסיום, צריכת הדלק טובה – 17.5 ל' בנהיגה בין עירונית (ולא ב-90 קמ"ש), וממוצע של 12.5 ק"מ לליטר בכלל המבחן.
מסך המולטידיה החדש תורם למראה עדכני

תמורה וסיכום
מתיחת הפנים טיפלה בנקודת התורפה העיקרית של סיטרואן C4 – יחידת ההנעה. המנוע החדש חזק, גמיש וחסכוני, והתיבה החדשה עדיפה משמעותית מזו שהוצעה בעבר. הגרסה החדשה זריזה יותר וחסכונית יותר מבעבר ומיישרת קו עם הטובות שבקטגוריה בנושא הזה. כשמוסיפים את נוחות הנסיעה הטובה (שהיתה גם קודם) ואת רמת האבזור הטובה (ששופרה), מתקבלת חבילה טובה, שנקודת החולשה שלה היא המראה המבוגר והסולידי. עניין זה מדגיש את מי שככל הנראה תהיה המתחרה העיקרית של הסיטרואן C4 – האחות מבית, ה-308, שמציעה אופי צעיר יותר הן בעיצוב החיצוני והן בפנימי. כשפער המחיר בין השתיים (לפני מבצעים) עומד על 2000 שקלים בלבד (ה-C4 עולה 130,000 שקלים, 124,000 שקלים במבצע השקה), נראה שהכף נוטה לטובת האחות הצעירה.