קטגוריה: מיניוואנים קומפקטיים

גרסה: 1.6 ליטר טורבו-בנזין, אוט' 6 הילוכים, Exclusive

מתחרות בולטות: פיג'ו 5008, קיה קארנס, אופל זפירה, פורד S-מקס

מחיר גרסה נבחנת: 177,000 שקלים

הדור השני של סיטרואן C4 גרנד-פיקאסו, שהגיע מוקדם יותר השנה ארצה בגרסת הדיזל, מגיע עכשיו גם עם גרסת המנוע החביבה יותר על עמישראל – טורבו-בנזין. לכן מיהרנו לקחת את המיניוואן הצרפתי למבחן ישראלי.
עיצוב ונראות
לא קל להקנות למיניוואן מראה מצודד; מרכב גדול ו"קופסתי" שצריך בראש ובראשונה להעניק מרווח מרבי לנוסעיו הרבים הוא לא נקודת פתיחה טובה. למרות זאת, הצליחו מעצבי הפיקאסו להקנות לו מראה מצודד ונאה עד מאוד. הצורה "הביצתית" של הדור היוצא ננטשה, לטובת קווים רבועים יותר וקונבנציונליים יותר, אך טיפול נכון בפרטים מעניק לו מראה מודרני, בעל נוכחות ואופי.
סיטרואן C4 גרנד-פיקאסו (טורבו-בנזין): מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו
לא קל להקנות למיניוואן מראה מצודד, אבל סיטרואן הצליחה
פנים הרכב
תאי הנוסעים של סיטרואן, באופן מסורתי כמעט, מצליחים להקנות ליושבים בתוכם הרגשה מיוחדת. זה בולט יותר בגרסה זו, המאובזרת מבין השתיים המוצעות, שמציעה שלוב צבעים נאה, פרטי אבזור ייחודיים כמו מסך מוקרן למחוונים, תאורת לד בדלתות ועוד אי-אלו טריקים התורמים להרגשה הכללית המוצלחת והשונה.

המרווח מלפנים טוב מאוד, כשהמושבים הקדמיים מעניקים תמיכה ראויה ונוחות טובה. הראות החוצה מצוינת לכל כיוון. בכל הנוגע להנדסת אנוש, יכלו הצרפתים (בפרט אנשי התוכנה) לעשות עבודה מעט יותר טובה: תפעול מסך המגע המרכזי אינו אינטואיטיבי מספיק, רגישותו למגע לקויה והוא עמוס מדי בפרטים וגרפיקה מבלבלת.

מעבר לשורה השנייה מגלים לנו מושבים קטנים ונוקשים שהם פחות נוחים למבוגרים, אך הישיבה הגבוהה, שטח החלונות הגדול והמרווח הכללי, יוצרים מקום שנעים לשהות בו, בפרט לילדים. שני המושבים מאחור מבצעים את ייעודם, וילדים עד גיל מצוות ישבו שם בנוחות מספקת, אך לא מעבר לכך. תא המטען נע בין כמעט ולא קיים כשכל המושבים בשימוש, ועד נפח כמעט מסחרי כשהם מקופלים.
סיטרואן C4 גרנד-פיקאסו (טורבו-בנזין): מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו
לוח מחוונים עשיר במידע
נוחות נסיעה
נוחות הנסיעה בדגם הקודם של הגרנד-פיקאסו לא היתה טובה במיוחד. הדגם החדש משפר תחום זה. עם זאת, הוא עדיין מתקשה על אספלט מקומי ממוצע. בפועל, הגרנד לא מצליח להעלים שיבושים קטנים בעיר, בפרט כשהם מגיעים בצרורות (קורה הרבה לצערנו). ולא רק קטנים, כי גם על בינוניים/גדולים הוא אינו מתעלה, בפרט על רוחביים בעלי שפה חדה. מחוץ לעיר יכולת הספיגה משתפרת, אך גם שם לא קיים בידוד מוחלט המפריד את הרכב מתחלואות הסלילה המקומית. הצד הטוב בסיפור הוא שריסון המרכב הגדול שופר משמעותית, והגרנד-פיקאסו שומר על יציבות גם על כביש גלי, עם ביטחון לאוחז בהגה ונוחות סבירה במהירות שיוט. מה שלא טוב הוא שהחל מ-90 קמ"ש רעשי רוח וכביש מתחילים להרים ראשם, הם מתגברים ככל שתגבירו מהירות, וב-120 קמ"ש הם כבר ברמה מטרידה.

התנהגות ובטיחות
בכל הנוגע לבטיחות, רושם הגרנד-פיקאסו וי בכל המקומות הנדרשים, ואף מעבר לכך בגרסה זו, המאובזרת לעייפה (גם) במערכות בטיחות: מערכת התרעת סטייה מנתיב (עם רעד קל בחגורת הבטיחות – עובד נהדר), מערכת ניטור כלי רכב ב"שטח מת", בקרת שיוט אדפטיבית, חיישני לחץ אוויר, מערכת שמירת מרחק לפנים ועוד, זה לא רק מרגיש בטוח – במבחן הריסוק האירופאי זכה הרכב לחמישה כוכבים.

מיניוואנים מטבעם אינם מיועדים לישר פיתולים. למרות זאת, כבר נתקלו לא פעם בכאלו היכולים לייצר קצב נהיגה גבוה מזה שמרבית האנשים יחשבו אפילו לנסות. סיטרואן גרנד-פיקאסו החדש נמנה עליהם והוא שומר על מנהגי כביש מכובדים גם תחת רגל כבדה על הגז ויד נלהבת על ההגה. היכולת לשנות כיוון ומהר מפתיעה לטובה, וגם תחת העברות משקל חריפות הוא שומר על יציבות כיוונית מרשימה. ההגה אינו שותף לחגיגה, הוא יוצר תחושה מעט "אלסטית" וגם קוטרו הגדול לא עוזר לאוחז הפוחז.
סיטרואן C4 גרנד-פיקאסו (טורבו-בנזין): מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו
בגרסה זו הפיקאסו מגיע עם שלל מערכות בטיחות אקטיביות

מנוע וביצועים
1320 ק"ג שוקל הגרנד-פיקאסו החדש - משקל נמוך מאוד למיניוואן שכזה. הנתון נראה כל כך נמוך, עד שניגשתי לבדוק אותו שוב ובמקומות נוספים. אך מכיוון שאפילו השוויצרים טוענים שזה זה המשקל האמיתי – אין לנו אלא להתרשם.

165 כ"ס ב-6000 סל"ד מנפק מנוע ה-1.6 ליטר המחודש, עם 24.4 קג"מ החל מ-1400 סל"ד. עדר הסוסים הנ"ל מצליח לשנע את הגרנד-פיקאסו בצורה מספקת, עם מספיק רזרבות כוח כמעט בכל מצב, גם בתוואי הררי. המנוע מפגין יכולת נשימה טובה למדי במעלה הסל"ד. עם זאת, התחושה בתחתית הסל"ד פחות בשרנית מהצפוי, זאת לאור העובדה ששיא המומנט מושג בסל"ד כך כך נמוך. התיבה האוטומטית החדשה, זו שהוציאה לגמלאות את התיבה הרובוטית המושמצת של הדור היוצא, תפקדה בצורה טובה רוב הזמן, למרות איטיות מסוימת. בשאר הזמן היא עשויה להתבלבל ומדי פעם היא "נתקעת" על הילוך שנייה או שתיים יותר מידי.

בשיוט רגוע הצלחנו לעבור כ-20.4 ק"מ על כל ליטר בנזין – וזה לא פחות ממדהים. הנתון הממוצע, לאורך ימי המבחן, עמד על כ-10.7 ק"מ לליטר. לא רע, אבל כבר לא מדהים.
סיטרואן C4 גרנד-פיקאסו (טורבו-בנזין): מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו
מנוע הבנזין מספק בכל מצב, אבל אנחנו העדפנו את הדיזל הבשרני יותר

תמורה
סיטרואן C4 גרנד-פיקאסו החדש ממשיך – גם בגרסת הבנזין – לעשות עלינו רושם חיובי. הגרנד-פיקאסו החדש מציע התקדמות ברורה אל מול קודמו, עם ביצוע ייעודו האפרורי בצורה הכי צבעונית שניתן, מה שהופך אותו לדעתנו לאחד הכלים הטובים בקטגוריה. מחירו בגרסה זו עומד על 177,000 שקלים, לא זול, אבל עדיין נמוך בכ-13,000 שקלים אל מול אחיו לוגם הסולר. וויתור על הגרסה המאובזרת יחסוך לכם בשני המקרים כעשרת אלפים שקלים, אך כן יפגע מעט בתחושה הייחודית והמודרנית, ויותר מכך, ייקח מכם את מרבית העזרים הבטיחותיים – וזה כבר חבל.

אישית הייתי מעדיף את מנוע הדיזל הגדול (גרסת הדיזל בנפח 1.6 ליטר עדיין לא נבחנה אצלנו), בזכות בשרניות המנוע וצריכת הדלק, אך זה כבר עניין של טעם אישי. כך או כך, אם במיניוואן חשקה נפשכם – אל תוותרו על סיבוב בסיטרואן גרנד-פיקאסו החדש.

ציון (1-5)
4.5
סיטרואן C4 גרנד-פיקאסו (טורבו-בנזין): מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו