קטגוריה: מיקרו

גרסה: 0.9 ליטר טורבו ידנית; 1.0 ליטר אוטומטית-רובוטית

מחיר גרסה נבחנת: עדיין לא נקבע

לייעוץ חינם עם מומחי אוטו על כל דגמי סמארט חייג ל-3262* או לחץ כאן

סמארט הוא מותג רכב עירוני. הרעיון למכונית ממש קטנה היה של ניקולאס האייק, האיש שעשה את סווץ', והזמן הוא סוף שנות השמונים. לאחר שפולקסווגן נטשה, מרצדס נכנסה (1994) ופורטו (ForTwo, עבור שניים), דגם ראשון הושק (1998). מ-1999 מרצדס לבד בעסק, ומאז הציגה מספר דגמים כמו רודסטר (2003-2005) ואת הפורפור (ForFour, עבור ארבעה) בשנים 2004-2006, וגם גרסאות לדגם המקורי. ב-2007 הוצג פורטו חדש - שנשאר בודד בהיצע הדגמים.

הרעיון המבריק לא תורגם להצלחה מסחרית מסחררת, אבל מרצדס החליטה בכל זאת להמשיך עם המותג ואפילו להרחיב את ההיצע עם דגם חדש לארבעה. הפעם בחרה לצמצם עלויות באמצעות שיתוף פעולה עם רנו. הרצפה החדשה לטווינגו, עם מנוע אחורי והנעה אחורית - כמו בסמארט - נראתה הדבר הנכון והיא הבסיס גם למיקרו החדשה פורטו, וגם למיני החדשה כמוה, פורפור. זאת האחרונה גם חוזרת לרשימת הדגמים לאחר שמונה שנות היעדרות, גם הושקה באותה הזדמנות, וגם תזכה לכתבה בקרוב.

בפורטו החדשה, למרות הבסיס השונה, נשמרו אורכי בסיס הגלגלים, 187 ס"מ, ואורך המרכב, 269 ס"מ. הרוחב גדל ב-10 ס"מ ל-166 ס"מ והגובה ב-1-2 ס"מ ל-155 ס"מ.
סמארט פורטו: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
הננסית של סמארט מתחדשת
עיצוב ונראות
סמארט פורטו החדשה נראית פחות עדינה מהדור היוצא, בוודאי שפחות אלגנטית - אבל היא נראית ספורטיבית וחטובה יותר, כאילו ביקרה בחדר כושר ונפחה שרירים. בחזית מככבת תאורת לד נאה, כמיטב הטרנד העכשווי.

פנים הרכב
תא הנוסעים משופר משמעותית ביחס לזה שבדגם הפורש. מול מערכת מיזוג פשוטה, בדגם החדש מורכבת בקרת אקלים דיגיטלית ועיצובה נאה עם ניחוחות רטרו. אם בדור הקודם לחישוק ההגה היה ציפוי עור סינתטי, כאן יש עור אמתי - והתחושה בהתאם. ויש עוד ועוד. יצוין רק כי בדגם החדש יש צג גדול וצבעוני, נשלט מגע, הנמצא במרכז הקונסולה המרכזית. הדשבורד מצופה בד והתוצאה הכוללת משלבת איכות משופרת, אבזור עשיר ועיצוב מוצלח מאוד.

תנוחת הנהיגה לא מושלמת, כתוצאה מחישוק הגה שמתכוונן רק לגובה ומדרס רגל שמאל שנמצא גבוה מדי. מרחב הפנים טוב ומסיעי הילדים ישמחו לדעת שיש עיגוני איזופיקס במושב הנוסע. תא הנוסעים הרחב בהשוואה לזה שבדגם הקודם, מקנה תחושה של מכונית גדולה ומרווחת, וגודלה הזעיר של הפורטו לא מורגש - עד שמסובבים את הראש אחורה.
סמארט פורטו: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
בקרת אקלים דיגיטלית בעיצוב רטרו מוסיפה למופע הכולל והמשופר בהרבה של תא הנוסעים

נוחות נסיעה
נוחות הנסיעה הבינונית הייתה נקודת התורפה של הדורות הקודמים של הסמארט - והדור השלישי לא מביא עמו בשורה. אולי יש גבול למה שאפשר להוציא מבסיס גלגלים קצרצר, למרות הכיול החדש שעברו המתלים. לסמארט קוטר פנייה קטן מאוד - הקטן בעולם לטענת היצרן - וזה עומד על 6.95 מטר. סמארט ציידה את פורטו בהגה בעל 3.5 סיבובים מצד לצד, וחבל. הגה מהיר יותר מתאים יותר לדעתי לשימוש עירוני.

נסיעה בכביש הבינעירוני עם הפורטו מבהירה שגבולות הגזרה שלה הם בעיר. בסיס הגלגלים הקצר אינו מאפשר לסמארט להישאר רגועה בשיוט תלת-ספרתי, והתחושה היא תזזיתית מדי.
סמארט פורטו: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
בעיר היא מרגישה בבית עם קוטר סיבוב של 6.95 מטר בלבד

לסמארט הקטנה שפע אבזרי בטיחות, כולל מערכות לניטור שטחים מתים ושמירה על הנתיב.

מנוע וביצועים
שני מנועי בנזין שלושה צילינדרים הגיעו להשקה. האחד, בנפח 1.0 ליטר, מפיק 71 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית-רובוטית דו-מצמדית; לשני, שמקורו ברנו, נפח 0.9 ליטר, והוא מוגדש טורבו, מפיק 90 כ"ס ומשולב לתיבה ידנית.

המנוע החלש יאיץ את המכונית ל-100 קמ"ש תוך 14.4 שניות, וזה קורה רק לאחר לאחר שמדביקים את דוושת התאוצה לרצפה; לא ממש מלהיב. המנוע המוגדש יעשה זאת בזמן קצר משמעותית: 10.4 שניות בלבד. אך דווקא המנוע החלש הרשים יותר בזכות עידון עדיף בהרבה; כניסת מגדש הטורבו בגרסה החזקה אינה נעימה, בסגנון On-Off. בשתי הגרסאות בולט שאון מנוע מוחשי בתאוצות.

בעתיד צפויות להגיע עוד שתי גרסאות; האחת עם הספק בן 60 כ"ס והשנייה בעלת יחידת כוח חשמלית.
סמארט פורטו: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
המנוע החלש יותר גם נעים יותר

סיכום ותמורה
הסמארט החדשה טובה מקודמתה, בייחוד באיכות תא הנוסעים ובאבזור, ויתכן כי שיפורים אלה יעניקו לה סיכוי ממשי להצליח גם בארץ. אבל כידוע, הכל תלוי במחיר וזה נכון במיוחד בקטגוריות של המכוניות הקטנות. אריאל פינטו, מנכ"ל מרצדס ישראל, אמר שהמטרה היא להגיע לתג מחיר של 100,000 שקל לפורטו - מחיר נמוך מזה של הדגם הקודם, אך עדיין גבוה בהרבה ביחס לדגמי מיני הגדולים והמרווחים ממנו.

האם זה יספיק? קשה לדעת. לפורטו אין מתחרים ישירים והוא נמצא בקטגוריה משלו. הוא אמנם מציע המון שיק ויכולת עירונית חסרת תחרות, אך תג המחיר שלו אינו מיועד לכל כיס.
סמארט פורטו: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל