לקראת חג הפסח, אנו הישראלים נוהגים להשתגע עם ניקיונות הבית, להפטר מציוד וביגוד ישנים, ומאידך, גם להתחדש. האביב היא עונה של התעוררות והתחדשות גם בעולם הרכב. אחרי תרדמת "חורף" של יותר מרבעון (מבצעי סוף השנה 2013), מפציעים שוב ימי מכירה מיוחדים, יריד רכב ובטח כבר הייתם עדים לפרסומים של מגוון מבצעי מכירת רכב שהחלו לצוץ כבר החודש בכל מדיה אפשרית – המציעים רכבי ליסינג עתירי אחוזי הנחה.

המלאי האדיר שמצוי אצל חברות הליסינג מוצא מפלט אל תוך השוק הפרטי ומוגש אלינו בימים אלו בכותרות ענק מושכות ובמבצעים, לכאורה, אטרקטיביים. כמה מושכים המבצעים הללו? מבצעי הרכב של חברות הליסינג וההשכרה כוללים הנחות גדולות – עד 30 אחוז הנחה ממחיר המחירון, ותנאי מימון נוחים. רוצים עוד? יש גם מגוון מתנות המוצעות לקונה המאושר: אבזור חיצוני, מערכות מולטימדיה ואף ביטוח מתנה לשנה. הפרסומות בעיתונות מבטיחות מגוון מכוניות משפחתיות משומשות ממודל 2008 ועד 2013, וחלק מהחברות מבטיחות גם נתוני נסועה נמוכה. נשמע טוב, לא?
מבצעים שעולים ביוקר
איפה הקאץ'?
אנחנו אולי מכונים "צרכנים נבונים", אבל פרסומות יפות והבטחות מעשה ידי קופירייטרים עלולות להסיט אותנו מהדרך – לוותר על בדיקה מדוקדקת וארוכה של שוק הרכב, ולהגיע היישר לסניף הקרוב לביתנו. כי בינינו, למי יש כוח להשוואות מחירים וכאבי ראש מיותרים. פסח פה, רוצים לקנות רכב.

שורת המפתח כאן, היא – " מחירי המבצע מול המציאות בשוק". בחיפוש מהיר ופשוט באתרי מכירת הרכב הגדולים של השוק הפרטי, נגלה שהמחירים של מכוניות פרטיות העומדות למכירה נמוך לא רק ממה שרשום במחירון אלא גם "ממחירי המבצע" שמופצים בימים אלו על ידי חברות הליסינג. אלו לא באמת חדשות. זה לא חדש שקשה היום למכור מכונית משומשת, השוק מוצף בכלי רכב פרטיים למכירה, במוכרים מתוסכלים שמעדכנים מדי יום מחיר נמוך יותר במודעה, ובקונים מעטים בעלי תקציב מוגבל. היצע וביקוש, אתם יודעים.
שוק הליסינג וההשכרה טובע במכוניות
עד כמה "מחירי המבצע" לא משקפים את הנעשה בשוק הישראלי? בואו נשווה מספר מכוניות משפחתיות משומשות המוצעות בחברות הליסינג, למשפחתיות יד שנייה מאנשים פרטיים:
טויוטה קורולה אוטומטית, מ-2008, מוצעת כיד ראשונה מליסינג, ב-47,900 שקלים (מחירון 56,000 שקלים), ובשוק הפרטי מחיר המיקוח מתחיל ב-45,000 שקלים.
פורד פוקוס 2009, מוצעת על ידי אחת מחברות הליסינג במחיר "אטרקטיבי" של 48,000 שקלים במקום 64,000 שקלים לפי מחירון לוי יצחק. ומה עם יוסי מחולון? הוא מוכן למכור לכם את הפוקוס הפרטית שלו ב-43,000 שקלים, ובתל אביב תמצאו אחת גם ב-39,500 שקלים. מחירים לפני מיקוח למכוניות עם נתונים מצוינים.
והדוגמאות ממשיכות: פולקסווגן ג'טה - שנת 2010, מוצעת במחיר הנחה של 79,900 שקלים (מחירון 101,000 שקלים), בזמן שבלוחות מצאנו מכוניות עם נתונים טובים במחירים שבין 50,000 שקלים ל-63,000 שקלים.
שברולט קרוז 2009 שמוצעת בסניפי הליסינג החל מ-44,000 שקלים (59,000 שקלים במחירון), תימכר בשוק הפרטי (עם עשרות אלפי קילומטרים פחות) בכ-40,000 שקלים.

צרכנות נבונה. אין ברירה אלא להיות מחושבים
אז לא לקנות?
רכישת רכב משומש מגלמת בתוכה יתרונות רבים (הרכב כבר ספג את ירידת הערך לדוגמא) וגם חסרונות (תחזוקת רכב משומש ללא אחריות). ביצוע רכישה של מכונית משומשת מליסינג מציע יתרון בדמות האחריות שניתנת בד"כ במסגרת עסקאות כאלו אבל מנגד מציע מכוניות שעברו שימוש אינטנסיבי יותר.

אז אם רוח ימי המכירות הנושבת בין דפי העיתון ממריצה אתכם להחליף את המכונית הישנה, והחלטתם שהצעות חברות הליסינג וההטבות אותן הן מציעות מתאימים לכם, בדקו קודם לכן את ההיצע בשוק הפרטי. במידה ותחליטו לפנות לביצוע עסקה עם אחת מחברות הליסינג, לפחות תדעו את "המחיר הריאלי" של המכונית אותה אתם רוצים לקנות, ותפתחו במשא ומתן אמיתי. תופתעו לראות כמה כוח יש לכם כצרכנים, וכמה גמישות חברות הרכב/ליסינג יגלו.