פעם, בימים ההם, המונח רכב שטח התייחס למפלצת ברזל גדולה וכבדה, בעלת שלדת סולם חסונה ויכולת אמיתית להרחיק לעומק השטח. היום המצב שונה לגמרי. יצרניות הרכב הבינו כבר מזמן שיכולת שטח לא מדברת אל מרבית הרוכשים, אלו מעוניינים בעיקר בתדמית האופנתית שדבקה בכלים מסוג זה. רוב רכבי ה"שטח" שמציעות היום יצרניות הרכב מבוססים על מכונית כביש מוכרת ותו לא. הן זוכות להגבהת מרכב קלה, עיצוב מחדש בעל סממני שטח ואפילו אופציה להנעה כפולה (שימו לב – א-ו-פ-צ-י-ה) – ומיד זוכות לכינוי האופנתי "רכב פנאי" (קרוסאובר, אם תרצו).

סביר להניח שאני לא מחדש הרבה עם הפתיח הזה, כולנו כבר מכירים רכבי פנאי גדולים (יונדאי סנטה פה למשל) ובינוניים (ניסאן קשקאי), ואלו זכו להצלחה גדולה בשוק המקומי והעולמי גם יחד. ונראה שההצלחה הזו הביאה כמה סופרי אפונים, אנשי שיווק או מעצבים נועזים להקטין את רכב ה"שטח" עוד יותר. הראשונה שהציגה רכב פנאי קטן הייתה ניסאן, עם הג'וק המוכר. הרעיון דווקא נשמע לא רע – רכב קטן, אופנתי וחסכוני שמתאים לתוואי העירוני מבלי להעניש את הנהג, אך עדיין מאפשר לחקור את המרחבים בסופי השבוע הפנויים. ההצלחה לא איחרה לבוא, והג'וק נחשב לחלוץ רכבי הפנאי הקטנים.
האם רכבי הפנאי הקטנים שווים את המחיר? / טור אישי
צילום: מנהל
ניסאן ג'וק. הג'יפון הקטן שהתחיל את הכל

מה הבעיה אתם שואלים? הג'וק מושך את הקונה בעזרת העיצוב והתדמית האופנתית (בעיקר), ואם נניח את אלו בצד, נגלה כי מדובר ברכב בינוני בסה"כ. בינוני מדי. המרווח לנוסעים ולנהג מצומצם (הרכב היחיד בו ניצלתי את אורך מסילת מושב הנהג במלואה!), תא המטען קטן ולא שימושי, איכות החומרים בתא הנוסעים סבירה בלבד, נוחות הנסיעה בינונית ורמת רעשי הכביש והרוח גבוהה למדי. גם יחידת ההנעה לא מבריקה, ויכולת השטח? הצחקתם אותו, הג'וק לא מתכוון להגיע אתכם לשם. כל זה שלכם תמורת מחיר גבוה בכמה אלפים מרוב המשפחתיות המוכרות.

אל דאגה, הג'וק לא נפגע ממה שנאמר כאן למעלה, המכירות בשמיים. אליו הצטרפו מתחרים רבים במהלך החודשים האחרונים – פיג'ו 2008, שברולט טראקס, רנו קפצ'ור, ואלו רק חלק מהם (יש עוד כמה בדרך...). ואם נראה לכם שהם שונים במשהו, אתם טועים. הגל החדש של רכבי הפנאי הקטנים אומנם מציע שימושיות ומרווח עדיפים על אלו של הג'וק, אך פער המחיר בינם למכוניות הסופרמיני עליהן הם מבוססים יכול להגיע לעשרות אלפי שקלים בין גרסאות מקבילות מבחינת יחידת הנעה ורמת אבזור.
האם רכבי הפנאי הקטנים שווים את המחיר? / טור אישי
צילום: מנהל
שברולט טראקס. גם הגדול שבחבורה מתבסס על פלטפורמה של מכונית סופרמיני
למרות המחיר הגבוה, רכבי הפנאי הקטנים האלו לא מציגים כמעט שום יתרון על פני הקטנות עליהן הם מבוססים. איכות החומרים דומה, רמת האבזור כמעט זהה, איכות הנסיעה (רעשים ורעידות) קרובה עד כדי בלבול ויחידות ההנעה משותפות. בדרך כלל הם "זוכים" לרמת ביצועים וצריכת דלק טובים פחות "תודות" לתוספת המשקל והגובה, ועל הדרך גם בנסיעה נוקשה יותר. גם תנוחת הישיבה הגבוהה (שרבים חושקים בה) לא בולטת בכולם. אפילו בשטח (שבילים כבושים ומסומנים ללא שום מכשול טכני) הם לא מרגישים בבית. שם רובם עושים רושם כאילו הם עומדים להתפרק, ומוחים על כך בעבודות מתלה נוקשה (בדרך כלל) ורועשת (כמעט תמיד) המלווה בצקצוקי פלסטיק רבים.

שימושיות? נכון, בדרך כלל הג'יפונים הללו יותר שימושיים ממכונית סופרמיני ממוצעת, אבל אלו האחרונות מוצעות במחיר נמוך בהרבה. וכמעט כל היבואנים משווקים משפחתיות שמציעות מרווח עדיף לנוסעים ותא מטען גדול לא פחות כבר בגרסת ההאצ'בק (שלא לדבר על הסדאן או הסטיישן השימושית). בנוסף, המשפחתיות מציעות שדרוג מורגש באיכות החומרים ובנוחות הנסיעה, ורבות מהן מציעות גם גרסאות 2.0 ליטר חזקות משמעותית במחיר דומה. צריכים רכב קטן אבל שימושי? ישנן לא מעט אלטרנטיבות בדמות מיקרוואנים (סיטרואן C3 פיקאסו), משפחתיות קטנות (קיה ריו) ואפילו מכוניות סופרמיני בתצורת סטיישן (סיאט איביזה FLOW). כל הרכבים שהוזכרו כאן (כולל משפחתיות רבות!) מוצעים במחירים נמוכים יותר מאלו של רכבי הפנאי הקטנים.
האם רכבי הפנאי הקטנים שווים את המחיר? / טור אישי
צילום: מנהל
פיג'ו 2008. מוצע עם יחידות הנעה זהות ל-208, אך במחיר גבוה יותר
נאמר את האמת, הפשרות האלו במעבר לרכב פנאי קיימות גם בקטגוריות בכירות יותר, אך שם זה פחות צורם בדרך כלל. כך גילינו למשל במבחן השוואתי שערכנו בין מאזדה CX-5 למאזדה 6 סטיישן. המשפחתית הגדולה הציגה יתרון קל בצריכת הדלק, התנהגות כביש ונוחות עדיפים, ואפילו מרווח טוב יותר לנוסעים ולמטען – אך הג'יפון לא מרגיש נחות בהשוואה אליה. ועם מנוע בנפח 2.0 ליטר, אבזור עשיר, מרווח נאה לנוסעים ותנוחות ישיבה גבוהה באופן בולט – הוא בהחלט מציע חוויה שונה מהמשפחתית הממוצעת (כולל יכולת תיקול שבילים סבירה). וזה נכון לגביי רוב הקטגוריה. לא רק זה, הג'יפונים הקומפקטיים (המבוססים על משפחתית קומפקטית בדרך כלל) מוצעים לא פעם במחיר נמוך במעט ממכונית "מנהלים".

כל זה גרם לנו לחשוב, האם מחירם של הג'יפונים הקטנים מוצדק? לא בטוח בכלל. מעבר לעיצוב האופנתי הם אינם מציגים שום יתרון על פני משפחתית במחיר דומה, והם יקרים בשיעור כמעט מופרך בהשוואה לסופרמיני מקבילה מבלי להציג יתרון משמעותי. ולחשוב שלפני כל אלו התהלך כאן סוזוקי ג'ימני (זוכרים אותו?), והציע יכולת שטח אמיתית והמון אופי במחיר נמוך ממשפחתית.