פולקסווגן גולף GTI
יש דברים קטנים שיכולים לגרום לך לחייך. למשל כי זיהית שזו GTI, ולא סתם עוד גולף לבנה שקנו בגלל השם וידיות האחיזה שחוזרות למקומן באיטיות. פולקסווגן גולף GTI צריכה לבלוט, אבל לא יותר מדי, והחדשה עושה את העבודה מצוין. התמונות בפרוספקט מראות חישוקים נוצצים, גדולים ויפים, בשתי דוגמאות שונות, פנסי לד, ופס אדום בגריל שהפעם ממשיך בצורה אלגנטית לתוך הפנס עצמו, משלים פס רוחבי מלא. כן, גם הפעם כנראה שאימא שלך לא תדע שזו GTI. אתה כן. מיד.
בין הפרוספקט למציאות
אני מקבל מנציג נסיעות המבחן את המפתחות לצד הפרוספקט של ה-GTI החדשה. מתרשם מהתמונות המוכרות, וצועד לעבר המכונית הלבנה שמחכה לי בחניה. אבל רגע, זה לא בדיוק אותו הרכב! החישוקים פשוטים יותר ונטולי ברק. אין פנסי לד, וגם הפס האדום בתוך הפנס נעלם. חיישני רוורס מקוריים אין כאן, והרכב, שהיה לא זול גם בדור הקודם, התייקר קמעה עם תג מחיר של 227,000 שקלים (5,000 שקלים פחות לגרסת ה-3 דלתות). אומנם בעקבות לחץ הציבור, היבואנית החלה להציע את הפריטים החסרים, אבל במחיר ממש לא צנוע – יותר מרבבה עבור פנסי הלד והקסנון, ו-5,500 שקלים לחישוקים. אאוץ'... חבילת הביצועים הכוללת בלמים משודרגים, עוד 10 כ"ס ודיפרנציאל מוגבל החלקה אמיתי (לראשונה ב-GTI), כמו הגרסה הידנית, לא מוצעת בארץ. גם המתלים האדפטיביים לא – לפחות בינתיים. מוזר, הרי שפולקסווגן ישראל תמיד דגלה בלתת ללקוח כל מה שהוא רוצה, אם הוא מוכן לחכות (ולשלם) מספיק.
אז אחרי שסיימתי להתלונן (יש שיאמרו כהרגלי, אבל אני פולני מרוצה יום כן יום לא. היום לא.) פתחתי את הדלת והתמקמתי במושב המצוין, שהוא גם נוח, גם אוחז את הנהג וגם מכוער. הגיע הזמן שמישהו בפולקסווגן יבין שלשחק ברטרו עם מושבים דומים לאלו של הדור הראשון מיצה את עצמו. מזמן. בהמשך שאולי התלונן שהמושב ארוך לו מדי. מצד שני, אנחנו טוענים כבר שנים ששאולי קצר מדי.
7 בום: פולקסווגן גולף GTI במבחן דרכים
צילום: תומר פדר
מושבים במראה רטרו וריבוי פקדים על ההגה
סביבת הנהג נראית טוב, מול הנהג יש שפע של כפתורים על ההגה (ספרתי 18), ומסך מגע גדול במרכז הקונסולה. יש תפרים אדומים, נגיעות אדום פזורות ותג GTI על ההגה והמושבים, אך התוצאה הכללית לא מספיק GTI-ית לטעמי. מצד שני, זה מקום שנעים להיות בו, ובלילה נגלה שפס הניקל בדלת מאיר בפס אדום ויפה, אבל רק מלפנים. רשימת האבזור כוללת שליטה מההגה על מערכת הקול, בקרת אקלים מפוצלת, בקרת שיוט, גג שמש (עם וילון שלא מרגיש איכותית מספיק), בלוטות', חיבור USB + SD וכניסה והתנעה ללא מפתח. ציפינו למצוא, ואינם, חיישני אורות וגשם ומצלמת רוורס (שמגיעה יחד עם מערכת ניווט, כתוספת בעלות של 6,000 שקלים). כמו כל גולף מהדור הנוכחי, המרווח טוב, מלפנים ומאחור ותא המטען גדול ושימושי, ואין שום בעיה להשתמש בה כרכב יום-יומי נעים ומאובזר למדי.
פגוש אל פגוש
אני יוצא מהסוכנות ישר לתוך הפקק הקבוע ליד קניון איילון, יש לי הרגשה שגם בארבע בבוקר פקוק פה. בארבע בצהריים הכול פשוט עומד, בכל הכיוונים, ודקות ארוכות עוברות עד שאני מצליח להימלט לכביש שבו המכוניות ממש זזות. מעביר את התיבה ל-S ומקבל אחרי דקה "Eco Tip" ממחשב הדרך, שמדווח לי שאם אחזיר את הידית ל-D, אחסוך בדלק. אח"כ הוא מודיע לי שאם אני אחזיר את מערכת העצור-וסע לפעולה, אני אחסוך אפילו יותר דלק (אבל אהיה עצבני, כי יהיה לי חם). הלו, זה GTI? למה אין פה טיפ לתת בלימה קטנה לפני הסיבוב כדי להעביר משקל קדימה? למה המחשב לא מעדכן אותי שכדאי להפעיל את גלאי הרדאר? זה מה שאני רוצה לשמוע ממחשב דרך של GTI, ושישאירו את הנזיפות על בזבוז דלק למחשב של ה-TDI! אבל כאן, בתוך הפקקים, ה-GTI חושפת את הצד השימושי שלה, עם התנהלות נעימה ומישהו אחר שדואג לתפעול המצמד (שניים, בעצם, אם נדייק) בזחילה הממושכת. מערכת הקול הטובה דואגת להנעים את זמנך ואם נוציא רגע את הסכין מבין השיניים, האמת היא שמהזווית השימושית של ההוט-האצ', אין לה מתחרות, פשוט כך.
7 בום: פולקסווגן גולף GTI במבחן דרכים
צילום: תומר פדר
חיווי "Eco Tip" בגולף GTI?
זריחה
למעט שעה וקצת של פקקים, אני נוהג בה באמת בפעם הראשונה בסדום-ערד – והיא פשוט זורחת. החיבור בין אדם למכונה בדור השביעי טוב בהרבה מאשר בדור הקודם, והיכן שהקודמת שידרה ש"היא לא בקטע" תחת לחץ, החדשה ממשיכה בחגיגה. רמות האחיזה שה-GTI הזו יודעת לייצר הן פשוט הזויות וצמיגי הפירלי P7 (225/45R17) לא מרפים. ההגה מציע דיוק ומשקל טובים, וגם אם היינו שמחים לקצת יותר תקשורת (או בכלל) הרי שהוא לא מפריע לחבילה הדינאמית הזו, שמאפשרת לנהוג מהר, אפילו מ-מ-ש מהר. למרות שהמנגנון כאן הוא בעל יחס מסירה משתנה התפעול אינטואיטיבי מאוד, והיחס הקצר, 2.1 סיבובים בלבד מנעילה לנעילה, מקל על תקיפת פיתולים. ברקע מרחפת כל הזמן בקרת היציבות, שנוטה להתערב מוקדם מהצפוי והרצוי, אבל עושה זאת בעדינות. בנגיעות קטנות וקלות, שגורמות לך לתהות אם היא אכן התערבה או שרק היה נדמה לך. אבל אין לך הרבה זמן לתהיות – הפניה הבאה כבר מתקרבת במהירות.
יש הרבה מכוניות שמרשימות בסדום-ערד הסלול למשעי, אבל מאבדות את הצפון על כביש ים המלח המשובש והצר. לא ה-GTI, שסיפקה גם שם שפע ביטחון ומהירות – וכן, גם שפע הנאה – למרות התנאים הלא אירופאים בעליל. אך כשבאים להשתעשע על המנחת מגלים כי ניתוק מוחלט של הבקרה לא נמצא בתפריט, למורת רוחו של הנהג. פולקסווגן מוזמנים לאמץ את גישת ה"עצור בצד וחתום לנו כאן כאן וכאן" בה נוקטים יצרנים רבים, רק שיתנו לנתק, כי התחושה על המנחת היא שענטוז מספק נמצא במרחק נגיעה ורק צריך לבקש, אלא שאז מתערבת הבקרה – גם במצב המאולחש – בכל העדינות של פשיטת יס"מניקים על מאורת סמים. קשה לי להיזכר מתי בקרה התערבה לי במעשה הנהיגה בצורה כל כך ברוטאלית. אבל כאמור, זה בולט בעיקר בשעשועי מגרש ולא בנהיגה בכביש הציבורי.
7 בום: פולקסווגן גולף GTI במבחן דרכים
צילום: תומר פדר
מהנה לנהיגה בכביש המפותל
אם עדיין לא הבנתם – בהחלט הופתעתי לטובה ואהבתי. אבל לא כולם התלהבו כמוני, חלק מחברי המערכת פיללו למכונית קצת יותר משוחררת, קצת פחות רגועה. אבל לדעתי, זה המינון הנכון, בטח לכביש הציבורי – ומסלול, כזכור, עדיין אין לנו. למחרת הפניתי את החרטום לכיוון השני, אל כביש הצפון – וגם שם היא זרחה. למעשה, במהלך יותר מאלף קילומטרים של מבחן, "תפרתי" כמעט את כל כבישי הנהיגה החביבים עלי, והיא הסתדרה עם כולם. נכון, אם הכביש מאוד משובש היא עלולה לקפץ קצת, אבל זה נוגע יותר לנוחות מאשר לביטחון. התלונה היחידה מופנית לבלמים, שיכלו להיות טיפה טובים יותר, בעיקר בסעיף העמידות תחת עומס. היינו שמחים גם לקחת אל אותם הכבישים את גרסת הביצועים – אומנם ה"נעילה האלקטרונית" של ה-GTI הבסיסית עושה עבודה טובה, אבל יש לנו הרגשה שדיפרנציאל מוגבל אמיתי היה משפר את ההתנהגות ביציאה מסיבובים.
לב אמיץ
המנוע תמיד היה נקודה חזקה ב-GTI, והפעם, סוף סוף, הוא לא לבד בזירה הדינאמית. ה-2.0 ליטר טורבו הזה הוא מנוע נהדר, ומוגדר כ"חדש" למרות הדמיון בנתונים למנוע הקודם. שפע העדכונים מתבטא יותר בחסכון בדלק – כ-15% (גם בזכות חיסכון של 42 ק"ג במשקל הכללי) ובמומנט (7.1 קג"מ יותר מבקודם) ופחות בהספק – תוספת צנועה של עשרה סוסים.
אבל האמת היא שהייתי מאמין גם לנתון הספק גבוה בהרבה. המנוע מציע תחושה בשרנית בסל"ד בינוני ורץ במעלה הסל"ד בקלות, הופך את הגולף הזו למכונית מהירה, מבלי להתאמץ. השידוך לתיבת הדו-מצמדית (6 הילוכים) נהדר, ולדעתי זה השידוך הטוב ביותר עד היום בין התיבה הזו למנוע כל שהוא. בדרייב היא נעימה ונחמדה, אבל במצב ספורט היא פשוט נהדרת, ומתפקדת על סף קריאת המחשבות. אומנם שאולי התלונן שלפעמים היא לא הבינה אותו כראוי, אבל האמת שגם אנחנו לא תמיד מבינים מה הוא רוצה. ועדיין – הייתי מעדיף אותה עם תיבת הילוכים ידנית. ולא רק בגלל המחיר.
הצליל נשאר מצוין כמו בדור הקודם, אולי אפילו קצת יותר טוב, ומכניס אותך לאווירה הנכונה. נכון, אולי הוא יכול להיות קצת יותר מעורר בפול-גז, אבל גם ככה המנוע דוחף אותך לא פעם לנהוג מהר יותר ממה שחכם, במיוחד במצב ספורט בתיבה.
7 בום: פולקסווגן גולף GTI במבחן דרכים
צילום: תומר פדר
מנוע ה-2.0 ליטר טורבו מפיק 220 כ"ס
במהלך המבחן גילינו שוב ושוב (היו הרבה תדלוקים...) שהיא חסכונית למדי, עם נתון ממוצע של כעשרה ק"מ לליטר – נתון לא פחות ממעולה בהתחשב בהספק ובקצב הנהיגה. בקטע אחד אפילו הצלחנו לראות, בשיוט רגוע (למדי), נתון של 15.3 ק"מ לליטר. החבר'ה בפולקסווגן עשו עבודה טובה בלשלב חסכון עם אופי וביצועים, הרי בסוף היום כולנו שמחים לשלם פחות על דלק (רק בלי הטיפים בסגנון "סגור את החלון אתה עם מזגן דולק", טוב?).
המתלים נוקשים, וזה הגיוני, אבל בהתחשב ביעוד ובגמול הדינאמי, מחיר הנוחות בהחלט הגיוני. מחוץ לעיר היא מעולה על גלים, עם ריסון נהדר, אבל מתמודדת פחות טוב עם שיבושים קטנים או שברי אספלט חדי שפה. בעיר היא בסדר על שיבושים קטנים, אבל שוב שברי אספלט גדולים יותר יחבטו בנוסעים. שורה תחתונה – אפשר בהחלט לחיות איתה ביום-יום ולא לקלל יותר מדי, גם אם לא היינו מתנגדים לקצת פחות רעשי כביש.
GTI. באמת.
אפשר להמר בביטחון שה-GTI תמשיך להיות להיט מכירות, ולו רק בגלל שאין לה מתחרה ישירה – העם רוצה תיבה אוטומטית שאין למתחרות מרנו ופורד, וה-135 של ב.מ.וו יקרה בהרבה כמו גם ה-S3 של אודי.
אבל הפעם זו לא הסיבה היחידה. ה-GTI החדשה היא הפתעה נעימה מהזווית הדינאמית. היא כבר לא רק "גולף חזקה ומאובזרת" אלא מכונית שכיף מאוד לנהוג בכביש מפותל, ובכלל. היא לא רכב ספורטיבי טהור וממוקד, אבל גם לא ציפיתי שתהיה, זה אף פעם לא היה הקטע שלה. כן, תמיד יש מקום לשיפור, אבל בדור הזה מדובר בזוטות – קצת יותר צליל וחוצפה, קצת פחות בקרה. כך שהתלונה האמיתית היחידה מופנית לוויתורים בתחום האבזור שעשתה היבואנית, מבלי לקזז במחיר בהתאם – וחסרה לי גם האפשרות להזמין את גרסת ה"ביצועים". אבל בסוף היום זה פשוט יופי של אוטו.