סקודה אוקטביה החדשה
השתלטות פולקסווגן בשנת 1991 על סקודה סימנה עבור היצרנית הצ'כית הקטנה את נקודה המפנה בהיסטוריה שלה אחרי נפילת 'מסך הברזל'. פולקסווגן (ביחד עם הממשלה הצ'כית) החליטה להחזיר את היצרנית למסלול ולשפר את איכות המוצרים שיוצאים משערי המפעל. סקודה אוקטביה הייתה המכונית הראשונה מבית החברה שפותחה במלואה תחת כנפי קונצרן פולקסווגן וסימנה את נקודת המפנה של היצרנית. אחרי תקופה ארוכה של אי וודאות וקו מוצרים מיושן ולא תחרותי סקודה חזרה לייצר מכוניות איכותיות המתאימה לסטנדרטים הנוקשים של השוק האירופאי.
דור ראשון
שנים: 2004-1996
אורך: 451 ס"מ
בסיס גלגלים: 251 ס"מ
הספקים: 180-60 כ"ס
הדור הראשון של סקודה אוקטביה הוצג בשנת 1996 והתבסס על הפלטפורמה של פולקסווגן גולף דור רביעי. המנועים ותיבות ההילוכים נלקחו היישר מהמדפים של פולקסווגן, ואיכות תא הנוסעים שופרה משמעותית בהשוואה למוכר מהיצרנית בשנים ההן. נקודה בולטת לחיוב הייתה תא המטען הענק (528 ליטרים) ודלת חמישית שאפשרה גישה קלה ונוחה. בארצנו סקודה אוקטביה ביססה לעצמה שם של "סוס עבודה" ומצאה חן בעיני נהגי מוניות. גרסת ה-RS הספורטיבית של הדגם שווקה בארץ גם היא והציעה לרשות הנהג 180 כ"ס. סקודה אוקטביה הראשונה הייתה סיפור הצלחה, כאשר היא (כמעט לבדה) הייתה אחראית לגידול של 83% במכירות המותג בין השנים 1995 ו-1999 ברחבי העולם. השיווק של הדור הראשון בארץ המשיך עד לשנת 2006 במקביל לדור השני.

צילום: יצרן
דור שני
שנים: 2013-2004
אורך: 457 ס"מ
בסיס גלגלים: 258 ס"מ
הספקים: 200-75 כ"ס
הדור הראשון החל להראות את סימני הגיל ובשנת 2004 סקודה הציגה את הדור השני לאוקטביה, במטרה לשמר את הצמיחה המרשימה של המכירות. הדור השני של האוקטביה היה שותף (יחד עם מגוון דגמים רחב של היצרנית) לגידול של 100% במכירות בין שנת 2004, עת שהיא הוצגה, ועד לשנת 2012. הבסיס נלקח (שוב) מפולקסווגן – פלטפורמת הגולף העדכנית (דור חמישי). באופן צפוי סקודה הציגה עם הדור החדש צמיחה במידות ותא נוסעים איכותי מבעבר. העיצוב היווה אבולוציה זהירה לזה של הדור הראשון אך היה מודרני ונעים לעין בהרבה. תא המטען העצום גדל לכדי 560 ליטרים ושמר על מבנה הדלת החמישית. גרסאות ה-RS (ששווקו גם כאן, אפילו בתצורת סטיישן) הציעו שילוב מעניין בין שימושיות לספורטיביות והפיקו 200 כ"ס. בשנת 2009 סקודה העבירה את האוקטביה מתיחת פנים משמעותית שכללה עיצוב חדש (ושונה) לחזית המכונית, שינויים קלים בתא הנוסעים ועדכון קו המנועים – שמעכשיו התבסס רק על מנועי ה-TSI החדשים (בגזרת הבנזין כמובן) של קונצרן פולקסווגן. החבילה המוצלחת של האוקטביה הצליחה לקרוץ לנהגי ישראל, והחלה להימכר גם לחברות הליסינג ולקוחות פרטיים רבים, מה שסייע לה להיות באופן עקבי בין עשרת המותגים הנמכרים בישראל מאז שנת 2011.
צילום: יצרן

דור שלישי
שנים: 2013 ואילך
אורך: 466 ס"מ
בסיס גלגלים: 268.5 ס"מ
הספקים: 220-86 כ"ס
הדור השלישי של סקודה אוקטביה (אותו בחנו לא מזמן) הוצג בדצמבר 2012 וכמו קודמיו מבוסס על פלטפורמת הגולף העדכנית ביותר – MQB של פולקסווגן. העיצוב שומר על הקווים הכלליים של הדגם הקודם ומתאים לקו העיצובי של סקודה שהוצג עם הראפיד. תא הנוסעים נראה נעים ומודרני ואיכות החומרים שופרה. הצ'כים שמרו על מבנה הדלת החמישי ומתגאים בכ-590 ליטרים בתא המטען. היצע המנועים מגוון וכולל שלל יחידות TSI ו-TDI של הקונצרן. גרסאות ה-RS שהוצגו לא מכבר עושות שימוש במנוע 2.0 ליטר טורבו המפיק 220 כ"ס. אלינו סקודה אוקטביה עתידה להגיע בחצי השני של שנת 2013 ואמורה לשמור על רמת מחיר דומה לזו של הדור הנוכחי.
צילום: יצרן
אל העתיד
סקודה אוקטביה לבדה אחראית לכ-40% מסך המכירות של היצרנית הצ'כית בחצי הראשון של שנת 2013 ועל כן חשיבותו של הדור החדש עצומה לסקודה.
בשנת 1995, רגע לפני השקת האוקטביה הראשונה, סקודה שיווקה את מוצריה בכ-30 מדינות ומכרה קצת יותר מ-172 אלף כלי רכב. את שנת 2012 סקודה חתמה עם מכירות של למעלה מ-939 אלף כלי רכב (שיא מכירות חדש ליצרנית) והיא משווקת ביותר מ-100 מדינות. עד לשנת 2018 סקודה מתכננת להגדיל את המכירות לכדי 1.5 מיליון מכוניות בשנה, גידול משמעותי נוסף של יותר מ- 50%(!) במכירות. בהתחשב בגב הכלכלי וביכולות המוכחות של חברת האם, ניתן לשער כי סקודה תעמוד ביעדים השאפתניים אותם הציבה לעצמה.