שברולט קרוז טורבו
נתכנסו היום בכדי לערוך היכרות עם גרסת הטורבו של המשפחתית האמריקנית. כן, אמריקנית. בניגוד לאחיותיה, גרסת הטורבו מגיעה אלינו מהמפעל של שברולט באוהיו, ארצות הברית – אחד מאחד עשר(!) המפעלים הפזורים בעולם המייצרים את שברולט קרוז.

החלונות משבדיה
הקרוז טורבו, המבוססת על פלטפורמה החולשת על יבשות ויצרנים, משתמשת ביחידת ההנעה המוכרת לנו אצל אופל אסטרה. זהו מנוע בנפח 1,364 סמ"ק, המשתמש (בין השאר) במגדש טורבו בכדי להפיק בגרסה הזו 138 כ"ס כבר ב-4,900 סל"ד ו-20.9 קג"מ החל מ-1,850 סל"ד. המנוע משודך לתיבת ההידרמטיק T40 של GM (המשרתת גם באסטרה טורבו, ובגרסאות של שברולט מאליבו וביואיק לה קרוס), בעלת 6 יחסי העברה. נתוני הביצועים עומדים על 9.4 ל-100 קמ"ש ומהירות מירבית שעומדת על 195 קמ"ש. הטורבו נמכרת בארץ בשתי רמות גימור, כשלמבחן התייצבה גרסת ה-LTZ המצוידת בכל טוב עם 10 כריות אוויר (המשפחתית עם הכי הרבה כריות אוויר), ריפודי עור, הנעת רכב מרחוק ועוד. סימני הזיהוי הבולטים מבחוץ הם ספוילר על תא המטען ועוד נגיעות פלסטיק וכרום. צרפו לאלו גלגלי 17 אינץ' עטופים בצמיגים במידה 225/50 ותקבלו יציבה מרשימה.
שברולט קרוז טורבו: מבחן דרכים
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג
הזכוכית מנירוסטה
כמו שאר גרסאות הקרוז, גם זו מציעה מרווח טוב לנהג עם תא נוסעים נאה ועדכני. גם כאן הנדסת האנוש טובה ותוספת ריפודי העור מעניקה ניחוח פרמיום. אך בזמן שתיפורי המושבים מבוצעים לעילא, בשאר התא איכות ההרכבה לא אחידה.

על הכביש נהנית הקרוז מחיזוק יכולת הנשימה. תוספת הכח לעומת המנועים האטמוספריים מורגשת ומבורכת. המנוע מייצר דחיפה נמרצת החל ב-2,500 סל"ד ונשאר נעים, אפקטיבי ועם צליל בשרני עד לכ-5,500. השילוב עם תיבת ההילוכים מוצלח בדרך כלל – יחסי ההעברה מחולקים היטב וברוב הזמן ההעברות נינוחות וחלקות. בשיוט הקרוז נעימה מאוד. המנוע רחוק ועמום, הבידוד מרעשי הכביש טוב (למעט בעת מעבר על שיבושים רוחביים) ורק רעשי רוח מפרים את שלוות הנוסעים. דרוש ממנה יותר ותגלה שבין 5,500 לקו האדום ב-6,500 המנוע מתייסר וצלילו מנסר. בעומס גם החלפות ההילוכים הופכות מושהות יותר (וחבל, כי בתפעול ידני השליטה מלאה) ולעיתים יתבטאו בחבטה לא נעימה. לקראת הקו האדום נשמעת גם המיית תמסורת ברורה. בסוג כזה של שימוש היא רחוקה מאזור הנוחות, שלה ושלך.

ואם הזכרנו נוחות, בתוך העיר, במקומות בהם האספלט שבור, פעולת המתלים רועשת ולא יעילה. מחוץ לעיר המצב משתפר כל עוד פני הכביש נאים – אם הם אינם כאלו או שמה יתגלו בהם פניות ופיתולים – אז ייחשף הריסון הלוקה בחסר של המרכב ויעיב על הנינוחות וההתנהגות. כמו בגרסאות החלשות יותר, ההגה כאן בעל יחס מסירה מהיר למדי (2.75 סיבובים מנעילה לנעילה) ומדויק בפעולתו, אך זוויות הגלגול המוחשיות ותגובות השלדה המושהות ימהרו להחזיר אותך לדרך הישר. צריכת הדלק לאורך ימי המבחן המהירים עמדה על 7.4 ק"מ לליטר.
שברולט קרוז טורבו: מבחן דרכים
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג
אויבים מבית
שברולט קרוז טורבו עושה בדיוק מה שהיא אמורה לעשות – להוות גרסה חזקה ומאובזרת למשפחתית המוכרת. אופציה אפשרית למי שחשקה נפשו ביותר ומוכן להוסיף שקלים תמורת הרגשה טובה יותר ושונה משאר העדר. העניין הוא כמה שקלים בדיוק צריך להוסיף – לטעמי, למרות הערך המוסף, עם תג מחיר של 150,000 שקלים לגרסת ה-LTZ המאובזרת (או אפילו 140,000 שקלים לגרסת הבסיס), נושא התמורה כאן הוא בעייתי. הקרוז טורבו היא המשפחתית היקרה מסוגה – ובלי הצדקה. במחיר הזה היא תתקשה מאוד להוכיח את עצמה מול המתחרות המעודכנות והזולות, ואולי זו הסיבה שהיא כבר מוצעת במבצעי מכירות בהנחות ההופכים אותה לתחרותית – אך עדיין תתקשה להתמודד מול המובילות בקטגוריה.