סקודה ראפיד OHV מ-1938
תולדותיה של סקודה ראפיד מתחילים ב-1933, עם הצגת דגם ה-420 שהיווה נקודת מפנה עבור סקודה מבחינת מרכב כלי הרכב – מעבר לשלדה עם שדרה מרכזית, מתלים עצמאיים וכו' (מהלך אותו ביצעו רבות מיצרניות הרכב באותה התקופה). שנה לאחר מכן עבר הדגם עדכון מאסיבי שכלל בין היתר הוספת שמות לדגמים לצד הספרות. בתחתית ההיצע היה, ה'פופיולר 420' (Popular) – המשפחתית הקטנה הראשונה של סקודה. מהר מאוד הפכה המכונית למצליחה ביותר בשוק הצ'כוסלובקי הביתי (הרפובליקה הצ'כוסלובקית נוצרה לאחר חתימת הסכם השלום ב-1918). לימים הפופיולר גם תוכר כמכונית ששמה את סקודה על מפת העולם בעקבות שיווקה ברחבי הגלובוס במספרים נאים.

באותה השנה (1934) לצד הפופיולר, יצרה סקודה שני דגמים נוספים: ראפיד (Rapid) וסופרב. להבדיל מה'פופיולר 420' שנשאה מנוע בנפח 903 סמ"ק שהפיק 18 כ"ס, ל'ראפיד 420' היה מנוע שישה צילינדרים 1,165 סמ"ק שהפיק 26 כ"ס כשל'סופרב 420' שישה צילינדרים 2,941 סמ"ק עם 55 כ"ס. הן נמכרו בקצב נמוך יותר מהפופיולר, אך תרמו את שלהן להתבססות הסדרה כולה.
ממדיה של הראפיד המשפחתית עמדו על: 380 ס"מ אורך, 146 ס"מ רוחב, 152 ס"מ גובה ו-256 ס"מ בין הסרנים כשבקיץ 1934 הוצגה גרסת מקוצרת (373 ס"מ אורך ובסיס גלגלים של 245 ס"מ) בתצורת שתי דלתות קופה וגם בתצורת קבריולה. משקלה של הראפיד הטה את הכף בסביבות ה-800 ק"ג ו-26 סוסיה הספיקו כדי להביאה עד 70 קמ"ש.
סקודה ראפיד: הכירו את הסבתא
צילום: מנהל
דגם ה'פופיולר 420', המכונית ששמה את סקודה על מפת העולם
כמעט מדי שנה עברה סדרת ה-420 עדכון כלשהו כשהאחרון שבהם התרחש שנה לפני מלחמת העולם השנייה (1938). הפעם מדובר היה בשינוי מקיף למדי שכלל גם מנועים חדשים עם שסתומים עליים: 1,089 סמ"ק (22 כ"ס) בפופיולר, 1,558 סמ"ק (42 כ"ס) בראפיד ו-3,140 סמ"ק (85 כ"ס) בסופרב.

שנות ה-30' מאוד הטיבו עם סקודה, בין היתר בזכות הביקוש הגבוה לו זכה דגם הפופיולר בקרב קצינים נאציים. 1939 הייתה שנת השיא בסקודה עם 6,371 כלי רכב שירדו מפס הייצור כאשר שישית מהם מדגם הראפיד. אולם תוכניות הגרמנים לכיבוש העולם שיבשו לסקודה את פני העתיד לבוא ומהפסגה של אותה שנה, הייצור כמעט ונעצר עם הסבת המפעל לטובת מכונת המלחמה הגרמנית (יצור משאיות וכלי ירייה בעיקר).
לאורך כל המלחמה עבד המפעל כמעט באין מפריע, עד ש... הופצץ על-ידי הנאצים ב-7 במאי 1945 – יום אחד לפני שהם נכנעו. למרות ההרס הכמעט מוחלט של המפעל, סקודה הייתה אחת מיצרניות הרכב הראשונות ששבו לייצר מכוניות לאחר המלחמה. היו אלה בעיקר אותם דגמים שיוצרו טרום המלחמה, אך מהר מאוד הוצג דור ההמשך לראפיד ולסדרה כולה שנקרא 1101.
סקודה ראפיד: הכירו את הסבתא
צילום: מנהל
גרסת הקופה היוקרתית (יחסית), ענתה לשם ראפיד 2200, ויוצרה לתקופה מוגבלת בלבד בין 1941 - 1942
"פורשה לעניים"
כמעט 40 שנים יחלפו בטרם יחזור הכינוי ראפיד לאחד מדגמי סקודה, הפעם היה זה עבור מכונית בתצורת קופה (ובחלק מהשווקים גם קבריולה) המבוססת על המשפחתיות 130/135/136. לדור הזה של הראפיד שהוצג ב-1984, היה מנוע אחורי והנעה אחורית. -1,289 סמ"ק הפיקו 59 כ"ס ואלה הספיקו לה לסיים את המיאוץ הקלאסי תוך 16.5 שניות ולרשום מהירות מרבית של 153 קמ"ש. לקראת סוף ייצור הדגם ב-1990 עודכן הספק המנוע ל-62 כ"ס, דבר שעזר לקיזוז זמן יקר בתאוצה (0 ל-100 ב-14.9 שניות), אך לא השפיע על המהירות המרבית.
סקודה ייצרה לאורך שנות ה-60', 70' וה-80' שפע של דגמים, אולם חוסר מוטיבציה של העובדים במפעלים הקומוניסטים של מזרח אירופה והיעדר תחרות אמיתית מנעו מממנה להתפתח ולהשתפר. עיקר השיווק של דגמי סקודה נעשה במזרח אירופה כשדגמים בודדים בלבד חוצים את חומת הברזל. אלה שכן הצליחו לעבור דרדרו את מוניטין העבר של סקודה וחשפו את העובדה כי דגמי החברה רחוקים מאוד מהסטנדרט הנהוג אצל יצרניות הרכב מהמערב. מבחינה זו, הראפיד של שנות ה-80' לא הייתה שונה, עם איכות חומרים והרכבה שהתאימו לשם הרע שדבק אז בסקודה. אבל עבור חלק מהלקוחות – אלה שמצאו בראפיד תחליף זול למכונית כייף – היא הייתה פנינה של ממש. כן, למרבה ההפתעה הראפיד התגלתה כבעלת יכולות ההתנהגות כל כך טובות עד שדבק בה הכינוי "פורשה לעניים".
לאורך שש שנים יוצרה הראפיד (עד 1990), מכונית שהייתה שייכת לעידן אחר בהיסטוריה של סקודה. מחליפה לא הוצגה ואת מקומה תפסו דגמי העידן החדש של סקודה כשבראשן ה'פיבוריט' (שהוצגה כבר ב-1987).
סקודה ראפיד: הכירו את הסבתא
צילום: מנהל
הדור השני של הראפיד התגלה כפנינה אמיתית בכל הנוגע להתנהגות
יותר מ-22 שנה חלפו וסקודה שוב חוזרת אל השם ראפיד. הפעם לא כמשפחתית גדולה כבדור הראשון או קופה כבדור השני, אלא כמשפחתית קטנה שתתחרה אצלנו בדגמים כמו יונדאי i25 (מלכת הסגמנט הבלתי מעורערת), קיה ריו, מאזדה 2 ושברולט סוניק. אלינו היא צפויה להגיע במהלך 2013, אבל כבר כעת אנחנו נוהגים בה בכבישי אירופה. את רשמינו מהמכונית החדשה, נפרסם בימים הקרובים.