ב.מ.וו סדרה 6 גראן קופהמאז הציגה מרצדס ב-2004 את ה-CLS הראשונה היה ברור שנוצרה כאן עוד נישה מוצלחת לתחום היוקרה. כעת, באיחור לא מבוטל אחרי המתחרות מבית, מרצדס ואודי, יוצאת גם ב.מ.וו להציע את התרגום שלה לרעיון מכונית הקופה בעלת 4 הדלתות. ואנחנו יצאנו עד סיציליה כדי לפגוש בדגם שבמקרה הזה, כך הטענה, מבוסס דווקא על קופה "רגילה" ולא על מכונית סאלון.

מסתכלים
מפגש ראשון בחנייה ופשוט קשה שלא ליפול שבי אחרי יופייה של הגראן קופה הבווארית. המכונית הזו מצליחה להימנע מראוותניות ורעשניות, ועדיין לסובב ראשים מכל כיוון. הקווים האלגנטיים המעט מופנמים והפרופורציות ההרמוניות והכל כך נכונות יוצרים את אחת המכוניות הנאות ביותר אשר ראינו מהיצרנית הבווארית בשנים האחרונות. ואם לא די בכך ב.מ.וו גם הצליחה למצוא את המקום והייחוד שלה בתחום הקופה הסאלונית שהולך ומתפתח. כן, היא גדולה מאוד עם אורך של 500.5 ס"מ, רוחב של 189.5 ס"מ, ובסיס גלגלים של 297 ס"מ (11 יותר מל-6 הרגילה) אבל היא לא נראית כבדה אלא דינאמית.

פתיחת דלת נטולת מסגרת לשמשה (כיאה למכונית קופה) מגלה תא נוסעים שמוכר ברוב מרכיביו מסדרת המכוניות הגדולות של ב.מ.וו. זה אומר שאיכות החומרים טובה מאוד, וכך גם רוב מרכיבי הנדסת האנוש. במכונית שלנו עוטה כמעט כל מרכיב בסביבת הנהג עור בגוון חום אדמדם, עם שילוב של צבע לבן. זה מעניין אבל לא כולם יאהבו זאת. הגרסאות הרגילות ילבשו גוונים שגרתיים וקלים יותר לעיכול.
ב.מ.וו 640 גראן קופה: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל

תנוחת הנהיגה נמוכה למדי ודורשת הסתגלות ממש כמו השמשה הקדמית הקטנה יחסית – קופה או לא? הכניסה למושב מאחור סבירה, גם אם הדלתות מעט קטנות. המקום לרגליים טוב, אך המרחב לראש קצת מוגבל. באופן מוזר למרות קונסולה מרכזית שממשיכה מבורר ההילוכים ועד למושב האחורי, יש כאן חגורת בטיחות שלישית. מושב לשעת חירום או לזמן קצר אומרים בב.מ.וו, שם מגדירים את המכונית כמיועדת ל-4+1. תא המטען גדול למדי.

נוהגים
גרסת ה-640 שלנו מוצעת עם מנוע ה-3.0 ליטרים המוכר במבנה של 6 צילינדרים בטור ועם מגדש טורבו. בזכות טכנולוגיית הטווין-פאוור-טורבו של ב.מ.וו מייצרת יחידת הכוח הזו 320 כ"ס ו-45.9 קג"מ כבר ב-1,300 סל"ד. היא משודכת כמובן לתיבת 8 ההילוכים שמשמשת את ב.מ.וו וברוח ימים אלה כוללת גם מערך עצור והתנע. על הנייר הנתונים מרשימים עם האצה של 5.4 שניות ל-100 קמ"ש והגבלה ל-250 קמ"ש מירביים. עוד מעט, אגלה שלא רק על הנייר המכונית הזו מרשימה, אבל בינתיים אני מתעסק עם המתגים שלצד הבורר המוכר שעדיין מבלבל אותי בתפעול מהיר. מדובר במתגי השליטה במצבי הנהיגה שמציעים חמישה מצבי נהיגה: חיסכון, נוחות פלוס, נוחות, ספורט וספורט פלוס שמאפשר פעולה ליברלית יותר של בקרת היציבות. אלה שולטים במצערת, בהיגוי ובפעולת הבולמים.

אבל מהר מאוד אני מתביית על המצבים הספורטיביים שמביאים מצערת חדה יותר משמעותית ופעולה נמרצת יותר של התיבה. במצב זה המנוע מגיב טוב יותר, מציג גרגור נעים, אופי נמרץ ומטפס בשמחה למעלה. למרות גודלה של המכונית הרי שחטיבת הכוח המצוינת מאפשרת לנצל כל ישורת קטנה לעקיפה. התאוצה נהדרת בכל מצב כולל בעליות ארוכות.
ב.מ.וו 640 גראן קופה: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל

על הכבישים הסיציליאנים הצרים (צריך אומץ להציג מכונית כזו כאן) יוצר גם מצב הספורט תחושה אינטימית יותר. המכונית מרגישה עימו מדויקת ומחוברת יותר עם שליטה מוצלחת בתנודות המרכב והיגוי שמקבל פעולה מדודה ומשקל נכון. לפרקים ניתן לשכוח עד כמה גדולה המכונית ועד כמה קרובות גדרות המתכת. גם לבלמים פעולה מדודה כדרכה של ב.מ.וו.

השילוב בין חישוקי 19 אינץ' לכבישים רצופי השיבושים והשברים של סיציליה לא בדיוק החמיא למכונית בתחום נוחות הנסיעה. במצבי ה"נוחות" התחושה נעימה אבל המכונית מתקשה לא פעם להתמודד מול השברים הגדולים.

לא רק יפה

בסופו של דבר קשה שלא לאהוב את ב.מ.וו גראן קופה החדשה שמביאה עימה המון אופי, ייחוד ותחושה אלגנטית. התחושה היא שזו מכונית מאוד נכונה לרוח ול-DNA של ב.מ.וו והמראה היפה מלווה ביכולת טובה עם מינון נכון ומתאים למכונית. למעשה נראה שהיא עשויה להפריע קשות לסדרה 6 הרגילה שפתאום נראית מעט שגרתית לידה.
הרבה יותר על ה-6 גראן קופה תוכלו לקרוא בגליון אוטו הקרוב.