דגמי i יהפכו למשפחה
"אנחנו מובילים בשוק היוקרה ומתכוונים להישאר שם. המכירות חשובות, אבל גם הרווחים ושביעות הרצון. אבל אנחנו רוצים לגדול גם בשווקים המתפתחים שם יש הרבה לקוחות חדשים". כך מספר לי איאן רוברטסון, חבר הנהלה בכיר והאחראי על המכירות והשיווק העולמי בקבוצת ב.מ.וו, ואחד האנשים החשובים ביותר ביצרנית הבווארית.
והוא לא מודאג מהאקלים הכלכלי. "אם אני מסתכל על כמות ההזמנות שלנו המצב טוב, ואם אני מביט על כמות ההשקות הצפויות אזי הרשימה מלאה. יש קשיים בדרך, זה ברור, אבל אני רואה גם הרבה מדינות ושווקים שמציעים הזדמנויות. זה לא רק סין, כמו שכולם אומרים, אלא גם ברזיל, הודו, תורכיה, קוריאה ועוד. יש קשיים אבל יש גם אפשרויות חדשות".

מי מבחינת ב.מ.וו המתחרה העיקרית?
"בסוף היום אנחנו שחקן מאוד חשוב ולכל מתחרה בתחום יש את השדה שלו. לקסוס היא מתחרה מאוד חזקה בארה"ב, אודי בסין. ואנחנו לוקחים את כולם מאוד ברצינות ולכן גם מובילים".

אודי מגדילה את מבחר הקטנות. האם תהיה לכם תשובה?
"עם פלטפורמת ה-UKL נביא כמה מכוניות קטנות עם הנעה קדמית. זו תהיה פלטפורמה משותפת עם מיני ונייצר על הבסיס שלה שמונה מכוניות קטנות של ב.מ.וו. הן לא בהכרח חייבות להיות קטנות, אבל הן כאלה שפונות לנישות חדשות מבחינתנו ונתחיל לראותן ב-2013. מבחינת מחיר הן יהיו קשורות לסולם של ב.מ.וו, חלק יתמקמו בתחתית אבל יהיו גם גרסאות יקרות מסדרה 5".

ב.מ.וו גילתה נישות חדשות בשנים האחרונות. האם זה יימשך?
"אנחנו מאוד טובים במציאת נישות חדשות, והוכחנו זאת עם ה-X1 וה-5GT. בהמשך אתם תראו של-3 יהיו יותר גרסאות מבעבר. נמשיך לפתח נישות בהתאם לשווקים. ברור לנו ששווקים חדשים דורשים פתרונות אחרים, כמו בסיס גלגלים ארוך בסין. ואנחנו נשרת אותם".

אתם משיקים את חטיבת i. מדוע צריך תת-מותג חדש?
"מצד אחד ברור שהיא תחת ב.מ.וו, אבל מצד שני יש לה את הטכנולוגיה ואת העיצוב שלה. אין להם אפילו את 'קו ההופמייסטר' בשמשה האחורית, שהפך סימן ההיכר שלנו. בנוסף, רוב הלקוחות לא יהיו אנשי ב.מ.וו. הסיבה להציג תת-מותג היא כי אנחנו דנים כאן בנושאים שונים".
צילום: מנהל
מה גבולות החטיבה מבחינת ההיצע?
"כרגע ישנן רק שתי מכוניות, ה-i8 וה-i3, אבל הן לא הגבולות של החטיבה. שמרנו מבחינת שמות את כל המספרים, מ-i1 ועד i9. אז אתה יכול לתאר שיהיו חברות חדשות במשפחה".

מה הציפיות מבחינת מכירות?
"אנחנו מאמינים שתוך עשור החשמל יגיע לנתח של 3%-4% מכלל מכירות הרכב. אבל בערים הגדולות זה יכול להיות הרבה יותר".

וודאי שמעת על בטר פלייס הישראלית והחלפת המצברים המהירה. איך אתם מסתכלים על זה?
"אנחנו מפתחים מכונית עם מצברים שלנו. הרעיון של החלפה מהירה דורש שכמה יצרניות יעבדו באותה שיטה, וכרגע לא נראה שזה יכול לקרות. יותר מכך, מהניסיון שלנו עם המיני E הסתבר שהלקוחות אפילו לא אוהבים לטעון מכוניות ברחוב, אז בוודאי שהם לא יאהבו להחליף מצברים. אני חושב שהמצברים יתפתחו ואיתם גם ההשפעה על מבנה המכונית. הדבר הזה זז מהר מאוד".