ג'יפ גרנד צ'רוקיהרבה שנים הציעו לנו בחברת מכשירי תנועה רק את הגרסאות החזקות והמאובזרות של ג'יפ גרנד צ'רוקי, כאלטרנטיבה להיצע הפרימיום האירופי. ואז באו אנשי הייבוא האישי, ניצלו את שער הדולר שהתרסק, והציפו את השוק בגרנד צ'רוקי מוזל. העובדה שמדובר בכלי רכב משומשים במפרט נחות (V6 לעומת V8) לא עניינה את הציבור, ומכירות הגרנד צ'רוקי קפצו לפתע לצמרת הקטגוריה. בסופו של דבר היבואנית התעשתה, והחלה לשווק גם היא גרסאות בסיס, ובדור הנוכחי הגרנד צ'רוקי מוצע רק עם מנוע V6. וזה לא המהפך היחיד – ג'יפ, ממציאת רכב השטח, נטשה ברכב החדש את הסרן האחורי החי, לטובת מתלים נפרדים וקצרי זרועות שהגיעו יחד עם פלטפורמת מרצדס M קלאס, עליה התבססו מהנדסי ג'יפ.
כניסה לתא מבהירה כי עוד עידן נגמר – העידן בו רשימת האבזור הארוכה ניסתה להסתיר איכות יצור וחומרים נמוכה. הרושם המיידי הוא כמעט של רכב יוקרתי, עם עיצוב אלגנטי ונעים, הרכבה מצוינת ואפילו פס עץ שנראה טוב. איכות החומרים עדיין לא מושלמת – יש חומרים טובים בעיקר בחלק העליון ובפקדים השונים, אבל הפלסטיק בחלק התחתון של הקונסולה עדיין מרגיש פשוט ודק מדי. אנחנו נוהגים בגרסת ה'לארדו' הבסיסית, שכבר כוללת כניסה והנעה ללא מפתח, מיזוג מאחור, מושבים חשמליים, מערכת שמע עם שליטה מההגה, בקרת שיוט, קסנון ועוד. רכב ההדגמה צויד גם ריפודי עור בהרכבה מקומית שנראים נהדר. למרות שהממדים יספיקו לשבעה, בג'יפ נשארו עם חמישה מושבים ומספקים תודות לכך מרווח נדיב, אפילו לגדולים שביננו. בתור בונוס, גם תא המטען ענק.
ג'יפ גרנד צ'רוקי: מבחן דרכים
צילום: תומר פדר
כוח המוח
כאמור, בדור הנוכחי היבואנית ויתרה על מנוע ה-V8, אבל אין בהספק דווקא נרשם שיפור. מנוע ה-V6 החדש כולל ארבעה שסתומים לצילנדר ותזמון משתנה, ומספק 280 כ"ס ב-6,400 סל"ד מנפח של 3.6 ליטר. שיא המומנט, 36 קג"מ, נרשם ב-4,800 סל"ד. המנוע גמיש למדי ולא מתקשה לספק דחף גם בסל"ד נמוך, מה שמסייע להתגבר על יחסי ההעברה הארוכים מאוד של תיבת חמשת ההילוכים האוטומטית – עם ראשון שמגיע כמעט ל-90 קמ"ש.
יחסי ההעברה הללו מספקים שיוט נינוח מאוד – ב-100 קמ"ש המנוע נמצא ב-1,700 סל"ד. אם דורכים על הדוושה עד הסוף, המנוע שש לעלות בסל"ד, מייצר צליל גרגור נעים ומספק תאוצות חזקות ומיידיות גם ברכב עמוס ובעליה. המצב היחיד בו איכזבה יחידת הכוח הוא בנסיון להאיץ בחוזקה מ-50 קמ"ש, אז התיבה סירבה לרדת לראשון בלי התערבות ידנית והשאירה את המנוע בסל"ד נמוך מדי. תצרוכת הדלק הפתיעה לטובה – כ-8 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת, ובשיוט בינעירוני הגענו אפילו ל-11 ק"מ לליטר.
לגרנד צ'רוקי בידוד טוב מרעשי כביש ורוב הזמן גם מרעשי רוח. רק רוחות צד משפיעות לרעה על רמות הרעש במהירות גבוהה, אך עדיין מדובר ברעש סביר. בנסיעה נינוחה המתלים מספקים כושר ספיגה טוב ומגהצים מהמורות. גם מפגש עם שיבושים גדולים עובר בשלום. בנוחות פוגע רק מחסור בריסון של תנועות קטנות, כאילו חסר קצת הידוק לבולמים, למרות שגלים בכביש והעברות משקל מרוסנים היטב.
ג'יפ גרנד צ'רוקי: מבחן דרכים
צילום: תומר פדר
השלדה משתפת פעולה גם עם נהיגה מהירה, איזון טוב, מעט תת-היגוי וזנב ששמח (קצת יותר מדי) להדק את הקו בהרפיה מדוושת המצערת. אולם על התנהגות הכביש מעיב היגוי עם שטח מת גדול במרכז, תגובה לא אחידה ותחושה מנותקת. בפניות מהירות הפניית הגרנד צ'רוקי היא עניין של ניסוי וטעיה. בפניות חדות יותר תפקוד ההגה משתפר – עדיין אין משוב, אבל לפחות התגובה לינארית ומדויקת יותר. עוד תלונה כלפי ההגה מופנית ליחס ההעברה הארוך – בעיר, או בשטח טכני, נדרשת הרבה עבודת ידיים. הבלמים עשו עבודה טובה בכביש, הן מבחינת יכולת ונשיכה והן מבחינת עמידות, ובשטח התגלתה מערכת ABS מכוילת היטב, שאיפשרה בלימה יעילה גם על משטחים מעוטי אחיזה.
בליסת אבק
עם השם 'ג'יפ' מגיעה הבטחה אוטומטית ליכולת שטח, אך הנתונים על הנייר לא מבטיחים: מרווח הגחון סביר (21.8 ס"מ), אבל זוויות הגישה והנטישה צנועות אפילו במונחי רכבי פנאי רכים: 26 ו-24 מעלות בהתאמה. מי שמתכוון לקחת את הגרנד צ'רוקי שלו לשטח מאומץ, כדאי שיבחר באופצית מתלי האוויר, שבמצב הגבוה שלהם משפרים את זווית הגישה ל-34 מעלות ואת הנטישה ל-27. אלא שמתלי האוויר מוצעים כתוספת רק בדגם ה'לימיטד', ומעלים את מחיר הרכב ל-335,000 שקל.
בשטח, הגרנד צ'רוקי אכן משפשף את גחונו בקלות יחסית, אלא שמדובר בגחון שטוח, נקי מבליטות של תושבות בולמים או תיבות העברה, ומה שיתחכך בדרך כלל הוא אוזן הגרירה האחורית, כך שלא נגרם כל נזק. על מהלך המתלים המוגבל מפצה מערכת הקוואדרה-טראק 2 (Quadra Trac), שיודעת לנתב במהירות וביעילות כוח אל הגלגלים האוחזים, ולהתגבר במידיות גם על שילובים קשים של הצלבות ועליות. גם צמיגי קומהו סולוס KL21 הפתיעו עם שפע אחיזה, למרות פרופיל כביש. ברשימת הפלוסים נמצא גם הילוך כוח ביחס 1:2.72, המאפשר מעבר מכשולים בעייתיים בצורה מדויקת ועם שפע כוח זמין. בירידה יש גם בקרת גלישה יעילה. צוות טוב של נהג-מכוון יצליח לעבור כמעט בכל מסלול, אלא שזה ידרוש יותר תשומת לב ויכולת מאשר בטויוטה לנד קרוזר למשל.
ג'יפ גרנד צ'רוקי: מבחן דרכים
צילום: תומר פדר
כל זמן שלא מדובר בשטח טכני, הגרנד צ'רוקי מתגלה כרכב נוח ונעים מאוד. המתלים ממשיכים לעבוד נהדר, המנוע נותר שקט ונעים ולהיגוי מעט מאוד לוחמת שיבושים, מה שחוסך מכות כואבות גם בשטח טרשי או חרוץ.ויש כמובן את "חוגת המצבים", חיקוי חסר בושה של הטריין-ריספונס של לנד רובר. אלא שכאן השפעת המערכת על מאפייני הניהוג קטנה יותר, ורוב הזמן פשוט השארנו אותה במצב האוטומטי. אולי עם מתלי אוויר השפעתה מורגשת יותר.
סע, בן-צור
למרות האכזבה מהפער בין התדמית ליכולת השטח, אנחנו מורידים את הכובע בפני ג'יפ ובפני מכשירי תנועה. גרסת הלארדו מציעה תמורה נהדרת לכסף, ולא רק בגלל יחס אבזור לשקל מהטובים בקטגוריה. בניגוד לחלק ממתחריו, ג'יפ גרנד צ'רוקי הוא רכב נעים מאוד על הכביש, היכן שיבלה את רוב ימיו, ונהגו לא נאלץ לשלם קנס של נוחות ועידון על הבחירה ברכב שטח. הוא נראה מצוין, מרווח, נעים ובעל ביצועים טובים גם במושגי רכב כביש במחיר הזה, ואם רק היה מותקן בו היגוי טוב יותר הייתה התפעלותנו שלמה.