איך מקדמים דגם הנמצא בייצור ארבע שנים, ועבר לאחרונה מתיחת פנים? הדרך הקלה ביותר היא להפוך אותו למכונית תצוגה חשמלית, כפי שתעשה סמארט לפורטו (ForTwo) הוותיקה. יצרנית מכוניות המיקרו מבית דיימלר (יצרנית מרצדס), תציג בז'נבה את הפורספיד (ForSpeed, 'למהירות'), גרסה חשמלית-ספורטיבית לעירונית המוכרת, שאף חזרה לשוק הישראלי לאחרונה.
הפורספיד מחזירה לחיים את הרעיון של סמארט קרוסבלייד (Crossblade), מהדורה מיוחדת ששיווקה סמארט בראשית ימיה. אז כמו היום, היה מדובר בגרסה נטולת גג לדו-מושבית, ובמקום שמשה קדמית יש מסיט רוח צנוע. הפעם, בהתאם לאופנה הירוקה, הפורספיד מצוידת בהנעה חשמלית במקום מנוע בנזין או דיזל.
סמארט פורספיד: חשמלית ספורטיבית לתצוגה
צילום: מנהל
סמארט פורספיד עם הקטנוע והאופניים שהציגה סמארט בתערוכת פריז אשתקד
יחידת הכוח של הפורספיד ממוקמת מאחורי המושבים, ומניעה את הגלגלים האחוריים. מצברי ליתיום-יון עם קיבולת של 16 קילו-וואט שעה יאפשרו הספק של 40 כ"ס, ו-47 כ"ס באופן רגעי לעקיפות. המכונית הקטנה מסוגלת להאיץ מעמידה ל-60 קמ"ש בתוך 5.5 שניות, ומהירותה המרבית עומדת על 120 קמ"ש בלבד. טווח הנסיעה בטעינה מלאה יעמוד על 135 ק"מ, ובסמארט מצהירים כי טעינה של 80% תתקבל לאחר שלושת רבעי השעה.
עוד נמסר כי מסיט הרוח מצויד בתאים פוטואלקטריים, שיקלטו את אנרגיית השמש וימירו אותה לאנרגיה חשמלית. אנרגיה זו תשמש אבזרים שונים בתא הנוסעים, ותאפשר למשל להטעין את הטלפון הנייד בלי להשתמש במצברים.
סמארט פורספיד: חשמלית ספורטיבית לתצוגה
צילום: מנהל
לפורספיד אין כאמור גג, ובמקום היא מצוידת בכיסוי תא נוסעים מחולק לשני חלקים. כיסוי זה לא מאפשר נהיגה ברכב (אלא אם רק חצי ממנו מותקן).אז מה עושים אם יורד גשם? נרטבים כמובן. בסמארט מסבירים שהפורספיד תוכננה כך שתהיה חסינה למים, וכי יש לה תעלות ניקוז מובנות ברצפת תא הנוסעים, למניעת הצטברות מים. עכשיו רק צריך למצוא פתרון להצטננות הנהג.