כשהעורך ביקש ממני לכתוב על מכוניות רומנטיות, אני מוכרח להודות שהייתי די אובד עצות. אפשר הרי לדרג את המכוניות היפות או המשפיעות בהיסטוריה ולכתוב ספר שלם על מכוניות עירוניות או ספורטיביות – אבל "מכוניות רומנטיות", יש דבר כזה בכלל?

מסך הכסף
המכונית הראשונה שדמותה עולה כמועמדת לתואר הזה היא אלפא רומיאו ספיידר דואטו מ-1966. אלפא היא הרי מכונית נשמה עם נפש פואטית, והדו-מושבית היפהפייה הזו (בעיקר באדום), מעלה מיד תמונות של זוג אוהבים בכביש טוסקני מתפתל, עם סל פיקניק ובקבוק יין. מכוניות פתוחות הן הרי כלי רכב רומנטיים במהותם, כאלה שמעלות תמיד אסוציאציות לשיער מתבדר ברוח על רקע השקיעה. אבל מסתבר שהבחירה דווקא באלפא ולא ברולס-רויס פתוחה אינה מקרית, שכן הספיידר הייתה המכונית בה דוהר דסטין הופמן בסרט "הבוגר" ולאחרונה אף כיכבה ב"וויקי כריסטינה ברצלונה" של וודי אלן. מכונית שכנראה חקוקה במוח הקולקטיבי כרומנטית האולטימטיבית.
לכבוד יום האהבה: המכונית הרומנטית בהיסטוריה
צילום: מנהל
רוג'ר מור וברברה באך עם הלוטוס אספרי (מתוך ג'יימס בונד, 'המרגל שאהב אותי')
הקולנוע השפיע כמובן על התפישה הרומנטית שלנו בכלל, ולגבי מכוניות בפרט, אבל האמת היא שקשה להצביע על מכונית שהיוותה חלק מרכזי בסרטים הרומנטיים הגדולים. ריצ'ארד גיר, למשל, אסף את ג'וליה רוברטס ב'אישה יפה' עם לוטוס אספרי מחודדת – והיא לימדה אותו איך לנהוג בה כמו שצריך – אבל את המחווה הרומנטית האמיתית הוא עשה בעודו מציץ מגגה של לימוזינה סתמית (ואולי דווקא לימוזינה היא המכונית הרומנטית ביותר, מאחר ובמושב האחורי המרווח שלה אפשר באמת לתת דרור לאהבה...). אולם הלוטוס המדוברת בכל זאת ראויה לתואר כלשהו, משום שהיא כיכבה גם בשני סרטי ג'יימס בונד, וב"במרגל שאהב אותי" רוג'ר מור הרהיב עוז ולקח את ברברה באך לצלילה רומנטית באספרי-צוללת בעודם נמלטים מהרעים.
עם זאת, בהחלט ייתכן שהכוכב הרומנטי-מוטורי האמיתי הוא דווקא 'הרבי' החיפושית מסדרת הסרטים המפורסמת, שכן הוא כנראה הרכב היחיד שממש התאהב במכונית אחרת – לנצ'יה מונטה-קרלו (סקורפיון) שענתה לשם "ג'יזל".

מאז ועד היום
אם נמשיך לחפור במעמקי ההיסטוריה המוטורית נמצא לפחות עוד שתי מכוניות הראויות לתואר "רומנטיות". הראשונה היא פיאט 500/600 המקורית, משנות ה-50. סוכרייה מתוקה למראה שלא רק כל איטליה (והעולם) התאהב בה, אלא גם מכונית כה קטנה וצרה עד כי היחסים בין הנוסעים עוברים מהר מאוד לפסים אינטימיים; המכונית השנייה היא כמובן פורד מוסטנג של סוף שנות ה-60', מכונית השרירים הנחשקת עליה גדלו דורות של מתבגרים. גם לה יש גרסה פתוחה וגם היא כיכבה בעשרות סדרות וסרטים. אך היא בעיקר ראויה לאזכור כי היא מעלה מיד אסוציאציות לדייט-אמריקאי בפסגת ההר ההוא שמשקיף על אורות העיירה.
לכבוד יום האהבה: המכונית הרומנטית בהיסטוריה
צילום: מנהל
פיאט 500 המקורית
עבור רובנו, המכונית הרומנטית הפרטית היא בוודאי הסופרמיני החבוטה שהייתה לנו בצעירותינו, כשהכרנו את בחירי ליבנו. אבל אם בכל זאת נצטרך להצביע על מכונית רומנטית שאפשר לרכוש כחדשה במחוזותינו, אי אפשר שלא לחשוב על מאזדה MX5. אלפא רומיאו אולי מוכרים כאן את הספיידר החדשה, נכדתה של הדואטו ההיא, אבל זו מכונית יקרה וקרה מדי, בעוד שהמאזדה העממית יחסית (בין 50 ל-200,000 שקלים, תלוי בשנתון) היא הנצר האמיתי למכונית הרומנטית המקורית.