משמאל למעלה בכיוון השעון: טויוטה קורולה מצליחה גם בדרום אמריקה, ג'ילי CK1 מתרסקת לרסיסים, פולקסווגן גול בצילום מלמעלה ופיג'ו 206 עם שתי כריות אוויר מציעה רמת בטיחות נמוכה
מה הייתה רמת הבטיחות של מכוניות חדשות, אלמלא ה-Euro NCAP היה מבצע מבחנים בלתי תלויים? רמז לכך ניתן למצוא במבחני בטיחות חדשים שמתפרסמים דווקא באמריקה הלטינית, שם נפתח סניף חדש של ה-NCAP (ר"ת של תוכנית הערכת מכוניות חדשות).
בסדרת המבחנים הראשונה בוצע רק ריסוק חזיתי במהירות 64 קמ"ש, המייצגת לפי NCAP את מרבית התאונות החזיתיות. המבחן האירופי כולל גם מבחן ריסוק צידי, פגיעה צידית בעמוד, פגיעה מאחור ומבחן הגנה על הולכי רגל. כבר עתה ניתן ללמוד על המרחק שעל יצרניות הרכב לעבור, כדי לשפר את בטיחות המכוניות שמשווקות בדרום אמריקה ובקריביים: מלבד טויוטה קורולה, שכמעט זהה לזו המשווקת אצלנו וקיבלה ארבעה כוכבים (עם ארבע כריות אוויר כמו אצלנו, ובניגוד לשבע כריות באירופה), כל המכוניות קיבלו שלושה כוכבים או פחות.
ה-Latin NCAP, כמו אחיו האירופי, בוחן את המכוניות במפרט הנמוך ביותר התקני, ומאפשר ליצרניות לבצע מבחן נוסף על חשבונן עם מפרט אופציונלי. וכך, מכוניות ללא כריות אוויר כלל זכו לציונים מכפירים - אפס כוכבים (ג'ילי CK1 הסינית), או כוכב אחד בלבד (פיג'ו 207, שהיא בדרום אמריקה בעצם ה-206 הוותיקה; פולקסווגן גול; ופיאט פאליו). עם צמד כריות אוויר, המצב משתפר, ולמעט פיג'ו שקיבלה שני כוכבים, זכו כל היתר לשלושה כוכבי בטיחות.
ה-Latin NCAP נועד כדי לשפר את בטיחות המכוניות בשווקים בהם לצרכנים עדיין אין מודעות לנושא. מהלך דומה שבוצע באירופה בראשית שנות ה-90, הוביל לשיפור דרמטי בבטיחות המכוניות, שלווה בירידה מבורכת במספר ההרוגים והפצועים קשה בתאונות דרכים. מהשיפור הזה אנחנו נהנים גם בישראל, בה משווקות מכוניות הנדרשות לעמוד בתקינה האירופית, והוא נחשב לאחד הגורמים העיקריים לירידה במספר ההרוגים בתאונות דרכים בשנים האחרונות.