ב.מ.וו סדרה 3 קופה וקבריולה: חוות דעת מקוצרתאני חייב להודות בפאדיחה – כאשר נכנסתי בתחילת ההשקה לאולם בו הוצגה סדרה 3 מתוחת הפנים התרשמתי ממנה לטובה, רק כדי לגלות דקה מאוחר יותר שאחת מהמכוניות המוצגות היא ממודל 2009 והשנייה היא דגם 2010 המעודכן... אבל במבט בוחן יותר, במיוחד עם אורת דולקים (של הרכב, לא באולם), רואים הבדל מורגש יותר, בזכות פנסי ה"אנג'ל אייז" העגולים שמאירים עכשיו באור לבן בוהק במקום צהוב פשוט, ופנסי קסנון שמוצעים כעת כסטנדרט. כאשר משווים בין המכוניות אחת לאחת, שמים לב גם לשאר ההבדלים – הפגוש הקדמי שונה וכולל סנפירים חדשים והגריל עודכן. מהצד תמצאו חישוקים חדשים ונאים ושינוי קל בעיצוב מכסה המנוע, ומאחור פנסים מעודכנים ופגוש חדש גם כן. מינורי, ובכל זאת מצליח בהשגת המטרה המוצהרת – בידול ברור יותר של גרסאות הקבריולה והקופה מהסדאן.

סגורה
הגרסה הראשונה שמחכה לי בחניה היא 335 קופה עם תיבת ההילוכים כפולת המצמדים. תא הנוסעים נאה בבסיסו, אבל מכונית המבחן הזו מתהדרת בדיפון שכולו, אבל באמת כולו, שחור לחלוטין להוציא שני פסי אלומיניום בהגה. מי שמציל מעט את האווירה הוא הצג הגדול במרכז הקונסולה שכרגע מקרין את מערכת הניווט. לשם שינוי, הצלחתי לתפעל את מערכת האיי-דרייב, וזה כבר שיפור.
מבחינת מרווח, לא חסר מקום לנהג, אבל המושב עצמו מעט צר ועלול להפריע לאנשים מגודלים. חובתי העיתונאית דחקה בי להשתחל למושב האחורי, שם הופתעתי לגלות מרחב ראש מספק (לאנשים בגובה ממוצע, בכל אופן), שני פתחי מיזוג ומרווח ברכיים וכפות רגליים שדורש שיפור.
ב.מ.וו סדרה 3 קופה וקבריולה: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
כמו בגרסה המקבילה בסדרה 5, מנוע ה-3.0 ל' קיבל מגדש בטכנולוגיית 'טווין-סקרול' (פתח יניקת אוויר מפוצל – עניין שמשפר את יכולת המגדש בסל"ד נמוך) במקום צמד המגדשים בגרסה הקודמת, אבל שמר על ההספק – 306 כ"ס ו-40.8 קג"מ, שאפילו מגיע מוקדם יותר, כבר מ-1,200 סל"ד (!). עם התיבה החדשה הזינוק למאה משתפר בשתי עשיריות (ל-5.5 ש'), בעוד המהירות עדיין מוגבלת ל-250.
בנסיעה רגועה התיבה מתנהגת כמקובל ואצה-רצה מעלה בהילוכים כדי לחסוך בדלק. זה אומר שבשבעים קמ"ש תהיו כבר בהילוך שביעי... אומנם המנוע שופע מומנט וסוחף גם בסל"ד הזה, אבל כל לחיצה בריאה יותר על הדוושה תגרום להורדת זיליון הילוכים, והמשחק החוזר ונשנה הזה בין ההילוכים מעט מעצבן. החלפת ההילוכים עצמה חלקה רוב הזמן, אבל אני העדפתי להשאיר את התיבה במצב ספורט, מה שהופך אותה מ"דן חסכן", ל"דן נותן בגז". לא תופתעו אם אספר לכם שהמכונית חזקה מאוד ושזמינות הכוח מרשימה – מעמידה ועד שתגידו די.

בנהיגה דינאמית אפשר בהחלט להגדיר אותה כ-M3 לפחות-עשירים. בהאצה חזקה צליל המנוע משתלט על התא, מכניס את הנהג למצב הרוח הנכון, ובעזיבת גז לפני פניה רוטן שסתום הפריקה בטון מורגש. במצב זה התיבה מעדיפה זריזות על חלקות, ושינויי מצערת חזקים ומהירים עלולים לבלבל אותה לכדי חבטה של ממש – אבל למרבה ההפתעה, במצב הידני הנהג לא זוכה לעצמאות מלאה.

ביום ההשקה מזג האוויר היה רחוק מאידיאלי לבחינת מכונית עם יותר מ-300 כ"ס, אבל דווקא בתנאים הללו קל להתרשם מרמת האחיזה והאיזון של הקופה, ורק מעשים מטופשים בעליל, כגון האצה חזקה בפניה הדוקה, יצליחו לקרוע את אחיזת הצמיגים (וגם אז, הבקרות יפתרו את המשבר עוד לפני שיגיע לרמה מסוכנת). עוד על הצד החיובי יש הגה כבד (כן, נהגי הפונטו של העולם, זה דבר חיובי לפעמים!) ומתקשר למדי ובלמים מעולים שלא הראו סימני התעייפות – אם כי על כביש רטוב ומושלג קשה לאתגר אותם.
ב.מ.וו סדרה 3 קופה וקבריולה: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
אנשי ב.מ.וו סיפרו על שינוי בבולמי הזעזועים שאמור לשפר את הנוחות, אבל כבישי מינכן טובים מכדי לאפשר התרשמות אמיתית בנושא. בכביש המהיר דווקא היה נראה שהיא מתמודדת פחות טוב עם שיבושים חדים, אבל לא מדובר בהבדל משמעותי שמשנה את אופי המכונית לכאן או לכאן.

גם סגורה
בהמשך היום עברתי לגרסת הקבריולה, עם אותו המנוע. כאן כבר ביקשתי גרסה ידנית, אבל לא הייתה כזו. כן-כן, בהשקה של ב.מ.וו. באירופה – מי היה מאמין? הפעם שפע התא עור בהיר ששיפר את האווירה בקוקפיט משמעותית והפך אותו אוורירי יותר – אפילו כשהגג סגור.

על הכביש הקבריולה מרגישה כבדה יותר, ודף הנתונים מסביר למה – היא סוחבת 210 ק"ג יותר מהקופה – וזה הרבה. נכון, היא עדיין מאוד מהירה, וכנראה שזה לא היה מפריע לי אם הייתי נוהג רק בה, אבל אחרי שנהגת בקופה קשה להתנתק מזה, אפילו אם המנוע הגיבור מצליח להביא אותה למאה קמ"ש בפער קטן של שלוש עשיריות השנייה.
כשהגג סגור האטימה טובה ויש רק קצת יותר רעש רוח מאשר בקופה – וזה צפוי וסביר. מה שהיה פחות צפוי הוא שההגה היה פחות טוב מאשר באחות הסגורה, והוא פחות מידי ומתקשר כאן. מאוחר יותר, כאשר פסק הגשם והטמפרטורה עלתה לאפס מעלות, ניצלתי את ההפוגה בשביל לפתוח את הגג, והוא נעלם באלגנטיות בתא המטען במופע אור-חשמלי רב חלקים. פתיחת הגג פוגעת בקשיחות המרכב, וההבדל מול הקופה מורגש בעיקר תחת עומסי צד או במעבר על שיבושים. הנסיעה בקבריולה הייתה קצרה מבקופה, ובכל זאת ברור כי יש תשלום דינאמי על הגג הנפתח.
ב.מ.וו סדרה 3 קופה וקבריולה: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
מעודכנת
גרסאות הקופה והקבריולה של סדרה 3 היו מרשימות לפני מתיחת הפנים ונשארו מרשימות גם לאחריה. העיצוב מעט נאה יותר, המנוע המוגדש מעט גמיש יותר והתיבה החדשה חסכונית יותר מבלי להקריב יותר מדי עידון ויכולת. השאלה העיקרית, בהתחשב במפגשי עבר עם סדרה 3, היא כיצד היא תתמודד עם כבישי ישראל המופלאים, ועד כמה השיבושים המקומיים ישבשו את היכולת הדינאמית שלה.