על פי נתוני משרד התחבורה, מאז הוחל בישום התוכנית הממשלתית להורדת כלי רכב ישנים מהכבישים – לפני כשלושה ימים – נגרטו כ-150 כלי רכב פרטיים. מתוכם: כ-20% מדגמי סובארו, כ-13% מדגמי מיצובישי, 11% מדגמי סוזוקי ודייהטסו, 8% מדגמי סיטרואן ו-4% מדגמי פולקסוואגן ואופל. מהנתונים עוד עולה כי כ-45% מכלי הרכב שנגרטו הם בני 22-24 שנה והשאר בני 25 שנה ויותר. קצב גריטת המכוניות (באתר הבודד הפועל בישראל) עומד על מעט יותר מ-35 כלי רכב ביום.

תוכנית הגריטה של משרד התחבורה החלה בתחילת שנה זו שבמסגרתה כל רכב בן 20 ויותר (משנת יצור 1990 ומעלה) יכול להימסר למגרש גריטה מיוחד ובעליו יפוצה ב-3,000 שקלים ממשרד התחבורה. בנוסף, בעל הרכב יקבל החזר כספי בגין החלק היחסי של אגרת הרכב שנותר עד למועד פקיעת הרישיון.

הצבע הירוק הוא זה שהחל לצבוע לאחרונה את קברניטי העם הגיע גם למשרד התחבורה שיחד עם המשרד להגנת הסביבה ניסו לקפוץ על העגלה עם תוכנית הגריטה. אלא שלפני מספר חודשים, נתקלה התוכנית בקשיים כאשר על פי תנאי המכרז של המשרד להגנת הסביבה (המכרז פורסם ביוני 2009), רק אתר אחד (מתוך שישה) נמצא מתאים לקבלת זיכיון גריטה ומחזור. לטענת בכירים בענף, תוכנית הגריטה אינה כדאית כלכלית מבחינת מכירת חומרי הגלם שיופקו מן הגרוטאות.
למרות הכישלון במכרז, תוכנית הגריטה יצאה לדרך עם מרכז גריטה יחיד באשדוד ואתמול (יום ג') הודיעה משרד התחבורה כי במהלך חודש פברואר יחלו לפעול מספר אתרים נוספים. בנוסף, שר התחבורה, ישראל כץ, הודיע כי בכוונתו להרחיב את תוכנית הגריטה ולכלול בה גם כלי רכב בני 15 שנה ומעלה שהורדו מהכביש על ידי ניידות הבטיחות של משרד התחבורה ובעליהן הביעו רצונם לגרוט את הרכב.

בהודעה לעיתונות שיצאה ממשרד התחבורה נכתב כי בימים האחרונים פקידי המשרד מקבלים מאות פניות של אזרחים המבקשים לגרוט את כלי רכבם הישן. אכן חדשות המחממות את הלב, במיוחד כאשר ניתן להביט בשכנינו מאירופה ולראות כיצד תוכניות הגריטה השונות הצליחו לאושש את קצב מכירת מכוניות חדשות ולהניע את גלגלי הכלכלה.

גם אצלנו זה היה יכול להיות כך אלמלא התקציב הזעום שמשרד התחבורה והמשרד לאיכות הסביבה העניקו לתוכנית: כ-100 מיליון שקלים בפריסה ל-5. המשמעות, רק כ-6667 כלי רכב יוכלו להיגרט בשנה. מספר נמוך למדי המבטא אחוזים בודדים מסך מכירות רכב חדש בישראל.