הקולות נאספו ונמנו. אלפי גולשים וקוראי מגזין 'אוטו' שלחו את בחירתם, ומתוך 42 המועמדות לתואר "אוטו השנה 2010" הצטמצמנו ל-4 הסופיות. כבר בשלב הזה היה ברור כי השנה יהיה קרב צמוד על התואר – ועוד קודם לכן, כשהחלה להצבר מסת קולות משמעותית, היה ברור כי יהיו הפתעות. שתי המכוניות שעמדו במרכז התענינות השוק במרוצת השנה האחרונה, המאזדה3 החדשה והשברולט קרוז שניסתה לקרוא עליה תיגר, כלל לא היו במירוץ לזכיה. מצד שני, הצלחתה של האלפא רומיאו מיטו בקרב ציבור הקוראים והגולשים היתה הפתעה מסויימת עבורנו, שכן מדובר במכונית נישה מובהקת.

מגיש: טל שביט צילום ועריכה: דימה קונופליוב
מאפיין בולט השנה היתה הצלחתן של מכוניות קטנות. יש כאן עדות ברורה להשפעתו של המשבר הכלכלי מצד אחד, ושל רפורמת המיסוי הירוק מצד שני. שלוש מתוך ארבע הפינליסטיות – אלפא מיטו, יונדאי i10 ופורד פיאסטה – הן מכוניות קטנות, וגם הרביעית, פולקסווגן שירוקו, רחוקה מלהיות מכונית גדולה והיא מבוססת על פלטפורמת הגולף. במיוחד יש לציין את מיקומה הגבוה של ה-i10, כנציגת קטגוריה שחידשה השנה את נעוריה בשוק הישראלי: מכוניות מיני. עד לאחרונה נחשבו מכוניות אלו לנחותות ואיש לא חפץ בהן: ראו למשל את כשלונה של הפיאט פנדה אצלנו, למרות זכייתה בתואר מכונית השנה באירופה ב-2004. גם הפיאט 500, זוכת "אוטו השנה 2009" אצלנו, לא עשתה זאת בזכות היותה קטנה אלא נתפסה כצעצוע אפנתי (וגם נהנתה מבאז תקשורתי אדיר ברחבי העולם, חשוב לציין). אבל הופעתה של ה-i10 בשוק הישראלי, יחד עם הסוזוקי אלטו, בהחלט מהווה שינוי מגמה מרענן – במיוחד כאשר שתיהן מוצעות בגרסאות בסיס זולות במיוחד).
קולם של חברי מערכת 'אוטו', בצירוף בכירי עיתונאי הרכב מגורמי תקשורת ארציים שהשתתפו השנה לראשונה בבחירה, נכנס לתוקף בשלב המכריע של הבחירה. קולות הגולשים והקוראים השפיעו על שני-שליש מהציון הסופי, בעוד קולות העיתונאים השלימו את השליש הנותר. הדירוג הסופי לפניכם.

מקום 4: פורד פייסטה
אוטו השנה 2010: אלפא מיטו (וידאו)
צילום: תומר פדר
הסופרמיני של פורד חולקת את הפלטפורמה עם המאזדה2, אבל קשה לחשוב על שתי מכוניות סופרמיני כל כך שונות זו מזו. היכן שהמאזדה מציעה אופי תזזיתי ושובב, הפייסטה הרבה יותר מהוגנת ובוגרת. היא אינה מסוגלת להציע ביצועים או זריזות כמו המאזדה2 – אין לה "זום זום", אם תרצו – אבל היא יותר נוחה, שקטה ואיכותית בתחושה ובמגע. איכויותיה הגבוהות של הפייסטה החדשה איפשרו לשם המוכר הזה, שבעבר היה כאן מקובל ואהוב במיוחד, לבצע קאמבק מרשים אחרי שהיבוא הופסק למספר שנים. כל הכבוד, פורד.

מקום 3: פולקסווגן שירוקו
אוטו השנה 2010: אלפא מיטו (וידאו)
צילום: תומר פדר
הקרב על המקום השני היה צמוד, והוכרע בפער קטן של פחות מאחוז בציון המשוקלל. בסופו של דבר נאלצה היפהפיה של מחזור 2009 להסתפק בדרגה הנמוכה של הפודיום. אבל פולקסווגן יכולה לזקוף את ראשה בגאווה על כי הצליחה – שוב! – לשלוף שפן מהכובע ולהציע עוד ואריאציה על בסיס הפלטפורמה השחוקה לעייפה של הגולף. הקולות הרבים שקיבלה השירוקו מראים כי גם בעולם המכוניות של היום, וגם בשוק הישראלי המוכה המנסה ללקק את פצעיו, יש מקום לסקס-אפיל.

מקום 2: יונדאי i10
אוטו השנה 2010: אלפא מיטו (וידאו)
צילום: תומר פדר
זו בחירתו של הקול השפוי. ה-i10 מראה, בפשטות, שמכונית-מיני זולה לא צריכה להיות פחנוע, לא צריכה להראות ולהרגיש כהכלאה בין מכונית לטוסטוס זול. יש לה מקום לארבעה נוסעים (ובדוחק – גם חמישה), 4 כריות אוויר, בקרת יציבות, הגה כוח, אפשרות לבחור בין תיבה ידנית (עם מנוע 1.1 ל' זו אפשרות זריזה במפתיע ובהחלט משעשעת לנהיגה) או אוטומטית – ותא הנוסעים מעוצב היטב ובנוי כך שלא תחשוב לרגע שהיצרן מזלזל בך. יונדאי מכרה אצלנו יותר מ-1,000 יחידות מה-i10 בשנה האחרונה, הרבה יותר מכל דגם אחר בקטגוריית המיני, והעניקה בכך לגיטימציה מחודשת לקטגוריה הזו.

מקום ראשון: אלפא מיטו
אוטו השנה 2010: אלפא מיטו (וידאו)
צילום: תומר פדר
זו בחירתם של חובבי ההגה, ועוד יותר מכך – חובבי ערכי נהיגה. עם תג מחיר התחלתי של 140,000 ש"ח, המיטו לעולם לא תהיה יותר מאשר מכונית נישה בשוק הישראלי (למרות שבחו"ל היא מצליחה היטב), אבל גם כך היא הביאה את מכירות אלפא אצלנו למספרים שלא נראו כאן מזה עידנים, בוודאי לא מאז ימי האלפאסוד לפני כמה עשורים. המיטו אולי אינה איכותית ומהירה כמו השירוקו, בודאי לא הגיונית כמו ה-i10 או הפייסטה, אבל בזכותה מותג איטלקי עטור-תהילה כמו אלפא רומיאו נמצא עכשיו בהישג ידם של נהגים מן השורה, ולא רק בעלי הממון. בראווו, אלפא; בראוו, מיטו!

מערכת אוטו מבקשת להודות לכל הקוראים והגולשים ששלחו את בחירותיהם ל'אוטו השנה 2010'.