תמונת אילוסטרציהועדת הכלכלה של הכנסת החלה היום (רביעי) בתהליך אישור תקנות הנתיבים המהירים – תקנות ההופכות נתיבים מסוימים לנתיבי אגרה. הפרויקט הראשון – כביש מס' 1 בכניסה לתל אביב ועלות הקמתו נאמדת בכ-480 מיליון שקלים.

מי מכם הנכנס לת"א ממזרח ומזדחל בכביש 1 בואכם 'אילון', בודאי שם לב כי בתקופה האחרונה נסלל נתיב חדש מימין. הסיבה, הסטת התנועה ימינה והסבת הנתיב השמאלי לנתיב אגרה. נתיב אשר יזכה ל"אבא" חדש לתקופה מוגבלת. במקרה הנדון, יתבצע הפרויקט בשיטת ה-B.O.T – שיטה בה היזם מקים את הפרויקט במימונו ומתפעל אותו לתקופת חכירה ידועה מראש. תקופת החכירה אגב, כבר נקבעה – 20 שנים.

היכן ייסלל נתיב האגרה?
נתיב האגרה יחל בקטע הכביש שבין מחלף לוד (נתב"ג) למחלף קיבוץ גלויות (נקודת המעבר בין כביש מס' 1 לנתיבי אילון) - כ-12 קילומטרים. מדובר באחד מקטעי הדרך העמוסים ביותר במדינה – במיוחד בשעות הבוקר – בו עוברים למעלה מ-100,000 כלי רכב מדי יום.

את מי ישמש הנתיב?
כעקרון הוא מיועד לכולם, מי בתשלום ומי בחינם. אוטובוסים, מוניות שרות וכלי רכב המסיעים ארבעה נוסעים ויותר יוכלו להשתמש בנתיב בחינם, היתר ישלמו אגרה. עלות האגרה טרם נקבעה, אך כבר כעת ידוע כי עלותה תשתנה בהתאם לנפחי התנועה בכביש. כלומר, ככל שהגודש בנתיב יהיה גדול יותר כך תעריף האגרה יהיה גבוה יותר.
במקביל לסלילת הנתיב מוקם באזור מחלף שפירים חניון 'חנה וסע'. חניון בו יוכלו בעלי כלי רכב פרטיים להחנות את רכבם ולהתקדם בחינם למרכז ת"א באמצעות מערכת הסעות מיוחדת 'שאטלים'. אלה יניידו את המבקשים ל-2 יעדים: אזור הקריה בת"א ואזור הבורסה ברמת גן.
לטענת שר התחבורה, ישראל כץ, בדרך זו – המהווה תמריץ לשימוש בתחבורה הציבורית על חשבון הרכב הפרטי – ניתן יהיה להפחית את עומסי התנועה במטרופולין ת"א.

על הפרויקט המדובר שהחל את דרכו עוד בתקופת כהונתו של מאיר שיטרית כראש משרד התחבורה, שמענו רבות וגם הוצבו לא מעט יעדים. הפעם היעד לתחילת השימוש בנתיב הוא סוף 2010.