המכונית המסקרנת של שברולט לשנה זו הנה ללא ספק השברלוט קרוז החדשה. המכונית המעוצבת זכתה לקבלת פנים חמה למדי באירופה כאשר למרות חוסר התלהבות מהביצועים והיעדר יכולות דינאמיות מרחיקות לכת והתחילה את חייה ברגל ימין. זאת ועוד: לראשונה מזה זמן רב לא היססו חלק מכתבי הרכב באירופה להמר על השברולט הזו כבעלת פוטנציאל להצלחה אמיתית במכירות, הימור שהיה נחשב עד זה מכבר לפרוע והזוי למדי ביבשת הישנה. משתנה אחד טרם עמד למבחן והוא עד כמה בטוחה הקרוז?

תשובה חלקית לשאלה זו ניתן לקבל מתוצאותיו של מבחן ריסוק שערך ארגון ה-ANCAP האוסטרלי הממומן ע"י ממשלות אוסטרליה וניו-זילנד וארגון חברות הביטוח ביבשת להולדן קרוז (הולדן – חברה-בת של GM באוסטרליה המייצרת את הקרוז תחת המותג שלה). במבחן הריסוק האוסטרלי זכתה ההולדן (שברולט) קרוז בציון מרבי של 5 כוכבים תוך עם גריפת 35.04 נקודות מתוך 37 אפשריות (לתוצאות מלאות של המבחן לחצו כאן).
למרות סיכוי קטן לפגיעה בחזה הנהג והנוסע, צוין בניתוח התוצאות כי המכונית הגנה על נוסעיה במבחן הריסוק הקדמי בצורה טובה, כאשר ביתר המבחנים השיגה המכונית ציון מרבי. הקרוז לא נבחנה בסעיף ההגנה על הולכי רגל אולם צוין כי מבחן שכזה יערך בהמשך השנה.

העובדה שהמכונית תוכננה "מדף חלק" אפשר תכנון טוב יותר של הבטיחות הפסיבית (אזורי קריסה וספוגי אנרגיה, דוושות קורסות במקרה תאונה) ואקטיבית (בקרת יציבות אלקטרונית, בקרת חיכוך, ABS, חלוקת בלימה אלקטרונית-EBD, שש כריות אוויר, תזכורת חגורות בטיחות ועוד).

ומדוע התשובה חלקית?
מבחני הריסוק האירופאים נחשבים למחמירים ולקפדניים ביותר. במבחנים האוסטרלים נבדקת פגיעת חזית בחלק הימני במהירות 64 קמ"ש, פגיעת צד ב-50 קמ"ש מקיר נע כלפי הרכב ובמשיכה של צד הרכב כנגד קיר במהירות 29 קמ"ש. לא נבדק נושא ההגנה על ילדים. בשל העובדה שהשוק האירופאי הנו אחד השווקים החשובים של המכונית החדשה, עד שלא ייערך מבחן ריסוק מטעם NCAP, הכולל פגיעה בילדים, עיתונות הרכב האירופאית תמתין לתוצאות בטרם תכתיר את המכונית.

שברולט קרוז ממשיכה לפתח תקוות רבות אצל היבואן המקומי. האם ההצלחה במבחן הריסוק האוסטרלי תיתן רוח גבית למכירות בישראל? הלקוח הישראלי הפרטי הראה כי בטיחות חשובה לו, אך ציי הרכב, אשר מהווים קהל מטרה מובהק של המוכנית, אינם נותנים על כך דגש רב.