כולם ידעו שזה הולך להגיע, ובכל זאת אי אפשר להתעלם מהתחושה המעיקה בבטן: אם גם לטויוטה זה יכול לקרות... מה יגידו אזובי הקיר? טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה בעולם, סמל לניהול יעיל והצלחה חובקת עולם?
בסוף השבוע פרסמה קבוצת טויוטה את תוצאותיה העסקיות לשנת המס היפנית שהסתיימה ב-31 במרץ, וכפי שהיה צפוי מראש מצבה של הענקית היפנית רחוק מלהיות מזהיר; לראשונה ב-71 שנה קיומה רשמה טויוטה הפסד תפעולי, ולא מדובר על גרעינים: 4.74 מיליארד דולר (הפסד נקי: 4.5 מיליארד). הנתון מדהים במיוחד מאחר והוא מהווה מהפך דרמטי לרעה לעומת שנת המס הקודמת, אותה סיימה טויוטה ברווח-שיא תפעולי של מעל 23 מיליארד דולר (רווח נקי של 17.7 מיליארד)!
המכירות הצונחות בארה"ב ובשוק היפני הביתי היו הסיבה העיקרית לתוצאות העגומות, כמו גם גידול בעלויות בשל עליה במחירי חומרי הגלם וכן שערי חליפין של המטבע היפני שהתחזק משמעותית בשנה החולפת; אבל גם נפילה מפתיעה בשוק האירופי – שם עברה פעילות טויוטה מרווח תפעולי של כ-1.5 מיליארד בשנה הקודמת להפסד תפעולי בשיעור דומה – תרמה את שלה. מכירות טויוטה בשוק האירופי ירדו מ-1.3 מיליון מכוניות ל-1.06 מיליון, ירידה של כ-17%, ובשנת המס הנוכחית המכירות צפויות להמשיך ולרדת בכ-14% נוספים. סך כל המכירות ירדו בכ-15% ל-7.6 מיליון מכוניות, וכלל ההכנסות ירדו בכ-22% ל-211 מיליארד דולר.

האם לאור זאת טויוטה היא עדיין יצרנית הרכב הגדולה בעולם? התשובה היא כן. בשנת 2008 מכירותיה היו כחצי-מיליון מעל אלו של ג'נרל-מוטורס שבמקום השני. מכירותיה הכלל-עולמיות של טויוטה ברבעון הראשון של 2009 עומדות על 1.77 מיליון מכוניות, ואילו ג'נרל מוטורס מכרה 1.62 מיליון מכוניות באותה תקופה (עבור טויוטה מדובר בנפילה של 27%, ואצל GM הירידה היא 28%). לא מכבר פרסמנו כאן גם כי בניגוד למספר תחזיות מוקדמות, פולקסווגן – עם מכירות של כ-1.4 מיליון מכוניות ברבעון הראשון – לא הצליחה (עדיין?) לעבור את טויוטה.
נשיא טויוטה, קאטסואקי וואטאנאבה, אשר הכריז בעצמו על התוצאות, צופה כי בשנת המס הנוכחית שתסיים במרץ 2010 תמשיך טויוטה להפסיד, וכי שיעור ההפסד התפעולי כמעט יוכפל ויגיע ל-8.7 מיליארד אירו. וואטאנבה, העומד לפנות את מקומו בחודש הבא, לקח על עצמו חלק מהאשמה והבהיר כי טויוטה לא היתה ערוכה היטב למשבר הנוכחי ולא הגיבה במהירות מספקת.
הקונצרן כבר נקט באמצעים מגוונים – קיצוץ בהיקפי ייצור, פיטורים, הקפאת השקעות – אך לדברי וואטאנבה אין בכך די ויידרשו אמצעים קיצוניים יותר. היעד לשנה הקרובה הוא קיצוץ של כ-8 מיליארד דולר בעלויות.