תעשיית הרכב האמריקנית ממשיכה בתהליך הקריסה. בשבוע שעבר התבשרנו כי רבע (!) מעובדי קונצרן קרייזלר הקבועים יפוטרו עד סוף השנה – מדובר בכ-4,500 משרות! העובדים שישארו בתפקידם יאלצו להתמודד עם מדיניות קיצוצים שתחתוך בכל הוצאה שאינה חיונית לקווי-המוצר העיקריים של הקונצרן (ובהקשר זה, יש מספר גורמים המתעניינים בדודג' וייפר, קו-מוצר אותו מעוניינת קרייזלר למכור). התקשורת האמריקנית ממשיכה לעסוק בספקולציות אודות העתיד של קרייזלר, לאחר שהתפרסמו המגעים עם GM לגבי מיזוג אפשרי.
אצל GM, בינתיים, אין הודעות דרמטיות חדשות בקנה מידה שכזה, אבל הקונצרן, שמפסיד משהו כמו מיליארד דולר כל חודש, מחפש נואשות אחר דרכים לעצור את המפולת וממשיך לנקוט בצעדי צמצום. בשבוע שעבר הודיעה ג'נרל-מוטורס על עצירת זמנית של הייצור בשני מפעלים, זאת לאחר שקודם לכן הנחתה את סוכניה להפסיק ככל האפשר להשתמש באשראי של חברת-הבת GMAC ולהפנות לקוחות לבנקים מקומיים. יש לציין כי בעיית אשראי היא אחד הגורמים להאטה הדרמטית בשוק הרכב האמריקני, האטה ממנה נפגעים רוב היצרנים – אבל אלו האמריקניים יותר מכל. במקביל, נודע כי GM תעכב כנראה את השקת גרסת הייצור של הקאדילק CTS קופה, שהיתה אמורה להופיע בתערוכת לוס-אנג'לס הקרובה, ולדחות את השקת הביואיק להקרוס החדשה מלוס-אנגל'ס לדטרויט; ומשמעותי עוד יותר, יש דיבורים על דחייה בשנה של הכנסתה לשוק של השברולט קרוז, לפחות בשוק האמריקני, וכן על דחיית קלה במועד הופעתה של המאליבו החדשה (מדובר על משהו המיועד להתרחש רק בעוד כ-4 שנים). כל אלו צעדים שמטרתם לחסוך כסף במיידית, עכשיו וב-2009, על ידי חיתוך עלויות פיתוח. שורתת תמימות דעים כי 2009 תהיה שנת להיות-או-לחדול עבור GM.
אצל פורד, בינתיים, מתרוצצות שמועות על מכירת מותגים נוספים. בשבוע שעבר נמסר כי פורד מתכננת למכור נתח ניכר מאחזקתה במאזדה, נתח העומד על 33%, לגורמים שונים ביפן. הכוונה היא למכור כ-20% מהמניות, מה שיכניס לפורד כמיליארד דולר ויותיר בידיה כ-13% בלבד מהבעלות על מאזדה. הכוונה היא למכור את המניות בחבילות קטנות למספר רב של גורמים – ביניהם חברות ביטוח, יצרנית החלפים דנסו, חברות מתחום הפלדה וחברות פיננסיות – כדי למנוע השתלטות על המניות מצד "גורמים עוינים" שפורד אינה מעוניינת בהם.
ואילו ה'טיימס' הלונדוני בישר לפני יומיים על מו"מ בין פורד ל... ב.מ.וו (שם שכבר עלה בעבר בהקשר זה) אודות מכירת וולוו. גם פורד מחפשת אחר דרכים למלא את קופתה בקצת מזומנים, בעוד וולוו הוא אחד המותגים שמפסיד כסף עבור פורד, מאז תחילת השנה קיצצה וולוו כ-6,000 משרות, והסיכוי שפורד תקבל עבורה את הסכום ששילמה ב-1999 – מעל 6 מיליארד דולר – פחות מקלוש. יש לציין כי דיווחים על כוונת פורד למכור את וולוו קיימים מזה לפחות כשנתיים. דוברי פורד וב.מ.וו, אגב, מכחישים קיום מגעים כלשהם למכירת וולוו.
ובעוד שלושת הקונצרנים של דטרויט נאנקים תחת משבר האשראי שהוסיף לצרותיהם, עומד הממשל האמריקני תחת לחץ כבד לזרז את הענקת חבילת הסיוע לתעשיית הרכב שאושרה על-ידי הנשיא בוש, בהיקף כולל של 25 מיליארד דולר – ואף להרחיב את היקף הסיוע. ארה"ב אינה יכולה להרשות לעצמה פשיטת-רגל של אף אחת משלושת הגדולות: יחד משלמות GM, פורד וקרייזלר פנסיות למשפחות המונות יותר ממיליון נפשות, והן משלמות ביטוח בריאות ליותר משני מיליון איש! אלו מספרים מפחידים המלמדים על היקף ההתחיבויות והעלויות הקבועות של יצרני ארה"ב.