רגע לפני שהקרוסאובר המחודש נחת בארץ (ממש עכשיו) טסנו לבודפשט להכרות ראשונה עם הרכב. מדובר בהרבה יותר ממתיחת פנים סטנדרטית של אמצע החיים – אומנם יש גריל חדש ועיצוב שונה לפנסים, כמקובל, אבל יש גם מנוע חדש ותיבת הילוכים חדשה, שאמורים ליצור הבדל משמעותי בביצועים. מסקרן בהחלט.
התחלנו בביקור במפעל שמייצר את הקרוסאובר. כן, סוזוקי הוא אומנם מותג יפני, אך כמקובל בתעשייה יש לו מפעלים גם מחוץ לארץ המוצא, והמפעל ההונגרי מייצר, בין השאר, את הוויטארה והקרוסאובר. שלדת הרכב מיוצרת בהונגריה מרמת חומרי הגלם, אולם המנוע ותיבת ההילוכים מגיעים מיפן.
סוזוקי קרוסאובר טורבו – מפגש ראשון
צילום: יצרן
מטפלים בבעיות
הקרוסאובר (בחו"ל היא נקראת עדיין SX4 S-Cross), שהחליפה את ה-SX4 בתפקיד המשפחתית של סוזוקי בארץ, התקבלה כאן בהתלהבות וזכתה למכירות נאות. מחיר נמוך יחסית, ביצועים ומרווח פנימי סבירים ומוניטין טוב של המותג קרצו לקהל. אולם היו לה גם חסרונות – העיקרי שבהם נגע למראה החיצוני המוזר. אומנם השם קרץ לאופנת רכבי הפנאי, אך העיצוב חסר את הכוחניות והבולטות הנדרשות בקטגוריה. כמו שאתם יכולים לראות מהתמונות, לפחות עניין הבולטות נפתר, בזכות גריל גדול ונוצץ. היא עדיין פחות נאה מהוויטארה, למשל, אך עכשיו היא קלה יותר לעיכול.
גם יחידת ההנעה של הקרוסאובר המקורית לא הצטיינה. התלונה העיקרית שלנו היתה לגבי התיבה הרציפה. היא אומנם עזרה להשיג צריכת דלק טובה, אך פגעה בתגובת הדוושה ובזריזות היציאה מהמקום, יצרה את תחושת ה"מצמד מחליק" הלא פופולארית – וגם תרמה לרעש.
סוזוקי כנראה היו מודעים לבעיה, ובמתיחת הפנים ציידו את הקרוסאובר ביחידת הנעה חדשה לחלוטין. בחרטום מנוע 1.4 ל' מוגדש טורבו עם הזרקה ישירה – יש גם מנוע 1.0 ל' מוגדש, אך הוא לא יגיע ארצה – ואליו מצוותת תיבה פלנטרית עם שישה הילוכים. השילוב הזה אמור, לפי סוזוקי, לא רק לספק ביצועים עדיפים – אלא גם להיות חסכוני יותר.
סוזוקי קרוסאובר טורבו – מפגש ראשון
צילום: יצרן

מן הכח אל הפועל
ומה לגבי המצב במציאות? בשביל זה צריך לנהוג – ומתברר שזה לא פשוט כמו שזה נשמע. הביקור בהונגריה לא היה כחלק מההשקה הבינלאומית של הדגם, אלא יוזמה ישראלית. לכן המכוניות ששימשו אותנו היו מכוניות "ישראליות", שלאחר האירוע נשלחו ארצה – ולכן היו נטולות רישוי הונגרי הנדרש כדי לעלות על הכביש הציבורי. מה עושים? עולים על המסלול, כמובן. והפעם לא מסלול מירוצים, אלא מסלול הדרכת נהיגה שכולל מתקנים לתרגול תמרוני חירום, נסיעה על קרח ועוד ועוד. הלוואי עלינו בישראל, בה אין אפילו מתקן אחד בו ניתן ללמד ולתרגל את התגובות הנכונות למצבי חירום. נו, טוב, זה לא שאנחנו סובלים ממכת הרוגים בתאונות דרכים או משהו...
אולם ההתנסות הקצרה הזו מצומצמת מטבעה, ולכן תקבלו כאן התרשמות ראשונית, ולא מבחן השקה מלא. התרגיל הראשון היה סלאלום בין קונוסים, אותו עשינו במהירות הולכת וגוברת – בעוד הקרוסאובר שומרת על קור רוח. החרטום נענה יפה להפניית ההגה, ללא תת-היגוי מוגזם או הפתעות מצד הזנב.
סוזוקי קרוסאובר טורבו – מפגש ראשון
צילום: יצרן
התרגיל על משטח ההחלקה הרטוב, שסלול חומר מיוחד שמדמה קרח על הכביש, היה מהנה מאוד – נוסעים במעגל וצריך להתחמק מ"מחסומי" מים שקופצים לפתע – אבל לימד יותר על יכולות הצמיגים מאשר על יכולות הרכב.
תרגיל נוסף אפשר לנו להתאמן על מצבי חירום בעזרת מתקן הידראולי מיוחד המותקן במסלול – הוא מסיט את ישבן הרכב שמאלה או ימינה כשעוברים עליו, ומאפשר לנהג לתרגל השתלטות על זנב סורר. המתקן הזה, שמאפשר לתרגל בתנאים בטוחים ומבוקרים מצב חירום שנגמר לא פעם בתאונה, הוא מציל חיים. לא פחות. מנהל המגרש טוען כי יש להם סטטיסטיקות המראות כי מי שתרגלו על המתקן, בעיקר מי שחזרו על כך מספר פעמים, מעורבים הרבה פחות, בסדר גודל של עשרות אחוזים פחות, מהממוצע בתאונות הנובעות מאובדן שליטה ברכב.
הקינוח היה במסלול ההיקפי במתקן, המאפשר נהיגה במהירות גבוהה יותר, עם שפע פניות מסוגים שונים, המאפשרים להתרשם מהאחיזה, יכולת הבלימה וההיגוי – ובעיקר להתרשם מיחידת ההנעה החדשה.
סוזוקי קרוסאובר טורבו – מפגש ראשון
צילום: יצרן
היה מנוע
ויש בהחלט ממה להתרשם. המנוע חזק בהרבה מהקודם, וחזק בפני עצמו, עם תגובת דוושה טובה ופעולה שקטה. תיבת ההילוכים חלקה ונעימה, עם חלוקה טובה של יחסי ההעברה.
ההתנהגות היתה ונשארה בטוחה וצפויה, והבלמים ראויים לציון לשבח – למרות שעבדו קשה מאוד על המסלול, עד שהעלו עשן, הם שמרו על יכולת בלימה טובה.
סוזוקי קרוסאובר טורבו – מפגש ראשון
צילום: יצרן
גם תא הנוסעים עבר שדרוג, עם חומרים נעימים יותר ותחושה מעט עשירה יותר מבעבר. וטוב שכך – תא הנוסעים של הקרוסאובר לא היה אחת מנקודות החוזק שלו. תא הנוסעים החדש הוא אולי לא העשיר או היפה בקטגוריה, אך מצמצם את הפער שהיה.
אולם אין לי מה להגיד על הנוחות, על צריכת הדלק או על רעשי הרוח בשיוט. אני גם לא יכול לספר לכם עד כמה המושב נוח (או לא) אחרי כמה שעות של נהיגה רצופה. בשביל לשמוע על כל אלו, תצטרכו לחכות למבחן המקומי. אך אל דאגה, הרכב הושק בישראל השבוע – ואנו נשתדל לבחון אותו בהקדם האפשרי. המחיר בארץ – 110,000 שקלים לגרסה הידנית, 125,000 שקלים לגרסה האוטומטית.
סוזוקי קרוסאובר טורבו – מפגש ראשון
צילום: יצרן