ממש לפני השקת אופל אינסיגניה החדשה בחו"ל (מרץ 2017), הודיעה PSA על כוונתה לרכוש את חברת אופל מג'נרל מוטורס. מדובר היה בהודעה ראשונה לעסקה שדרשה עוד אישורים רגולטוריים, והיתה רחוקה מלהיות סופית. אבל אנשי אופל שנכחו בהשקה היו נרגשים בבירור. "אנחנו עובדים שנים ארוכות תחת הנהלה שאיננה אירופאית ולא מצליחה להבין את המנטליות האירופאית" אמר לי אז וויליאם "ביל" מוט, מנהל פעילות המכירות העולמית של אופל "כך שהרעיון להפוך לחלק מקונצרן אירופאי בהחלט קוסם לנו, ואני מקווה כי העסקה תצא לפועל".
מאז, כידוע, העסקה אכן התממשה, ועם האיחוד החלו גם תהיות/שמועות לגבי העתיד – האם יאוחדו הנציגויות של אופל ופיג'ו/סיטרואן בעולם? מה המקום שמיועד לאופל בתוך הקונצרן הצרפתי? וכן הלאה. ונראה שהתהיות הללו הן הסיבה למפגש שאורגן בחופזה בין וויליאם לבין עיתונאים ישראלים בביקורו בארץ.
בכיר באופל:
צילום: מנהל
"אנחנו מרוצים מאוד מביצועי שלמה כיבואן אופל, ומההשקעה שלהם במותג" הוא פותח את השיחה בהצהרה שכנראה מכוונת למנכ"ל אופל ישראל, חזי שייב, לא פחות מאשר אלינו, "ואני לא רואה סיבה לשנות את הנציגות בארץ". ומה לגבי יעדי מכירות בעתיד הקרוב? "אנחנו מתרכזים כרגע ברווחיות, ולא במספרים" מתחמק מוט מנקיבה במספר. "זו אסטרטגיה כלל עולמית מבחינתנו – ולכן תקפה גם בישראל. חשוב לנו יותר להרוויח מאשר "לדחוף מתכת לאולמות", ולכן בזה נתמקד. שיתוף הפעולה עם PSA יאפשר לנו לחסוך בעלויות, אם על ידי רכש משותף ואם על ידי ניצול טוב יותר של יכולת הייצור שלנו, כך שנוכל להיות גם תחרותיים יותר מבחינת תמחור – וגם להרוויח יותר. הקמנו כבר גוף רכש מאוחד, שמשפר את עמדת המיקוח שלנו מול ספקים ומקצץ בעלויות, ואנו מנצלים כושר יצור עודף שהיה לנו כדי לייצר את ה-C3 איירקרוס עבור PSA. קבוצת PSA הצליחה לעשות בשנים האחרונות מהפך מדהים, ולהפוך מחברה על סף פשיטת רגל לאחת הרווחיות ביותר בתעשייה, כך שיש לנו ממי ללמוד איך עושים זאת. שנים רבות, רבות מדי, אופל הפסידה כסף, והגיע הזמן לשנות זאת".
האם לאחר רכישת אופל PSA גדולה מספיק, או שהיא תצטרך לרכוש/להתמזג עם יצרניות נוספות כדי להגיע ל"מסה קריטית"?
"PSA רווחית כבר היום, כאשר היא מייצרת כשלושה מיליון מכוניות בשנה. אנחנו מוסיפים עוד מיליון, ונראה לי שזה כבר מספיק גדול. יש כמובן עוד זמן עד שהאיחוד יושלם בצורה מלאה. יש לנו עדיין קשרים רבים עם GM, כולל ייצור מכוניות עבור ביואיק והולדן מצד אחד, ומצד שני רכישת רכיבים ממפעלים של GM ואף ייצור מכוניות שלמות (מוקה). אי אפשר להעלים את כל זה ברגע, זה ידרוש זמן. בחלק מהמקרים נחליף יחידות הנעה בדגמים קיימים, ובחלק מהמקרים נחכה כבר להחלפת הדגם. אבל כמובן שכל מה שמתוכנן כרגע כבר מתבסס על רכיבים ופלטפורמות של PSA".
בכיר באופל:
צילום: מנהל
ומה באמת אתם מתכננים להציג בזמן הקרוב?
"מעבר לשני רכבי הפנאי החדשים (גרנדלד X ו-קרוסלנד X) שעמודים להגיע לישראל בקרוב, אנחנו נציג בשנתיים הקרובות קומבי חדשה, שפותחה על בסיס הברלינגו, וקורסה חדשה על בסיס הפלטפורמה הקטנה של PSA" בתגובה לשאלה על רכב פנאי שבעה מקומות כמחליף לזפירה, בצעד דומה לזה שביצעה פיג'ו עם ה-5008, וויליאם מוסיף "הזפירה עדיין עושה את העבודה מבחינתנו, כך שאנחנו לא רואים סיבה להחליף אותו. אבל אנחנו לא פוסלים את האפשרות של רכב פנאי עם שבעה מקומות".
האם היורשת לקארל (הגרסה של אופל לשברולט ספארק) תתבסס על ה-108/C1?
"כמובן שהדור הבא של מכונית המיני שלנו כבר לא יתבסס על פלטפורמה של GM, אבל עדיין לא הוחלט האם נצטרף לפרויקט המשולש (של פיג'ו, סיטרואן וטויוטה. נ.א) או שנמצא פתרון אחר. אנחנו צריכים לחשוב גם על הדור הבא של 'אדם' (שמבוסס על פלטפורמה מקוצרת של הקורסה), שהצליח לתפוס לעצמו נישה מכובדת בעולם וגם בישראל, ובהחלט ראוי שיהיה לו דור שני".
מה בעצם מקומה של אופל בקונצרן PSA? סיטרואן היא המותג הצעיר והאופנתי, פיג'ו יותר שמרן ויוקרתי ו-DS שיקי – איפה אתם משתלבים?
"אנחנו המותג הגרמני. זה משהו בעל ערך מיוחד בכל העולם, ובמיוחד במדינות מסוימות. אנחנו מביאים ערכים של איכות ודיוק גרמניים בשילוב עם טכנולוגיה מתקדמת ומחיר נגיש. אלו תמיד היו הערכים שלנו, ואנחנו מתכוונים לשמור עליהם. גם אנשי PSA רוצים שנשמור עליהם, ומתכוונים לתת לנו לשמור על העצמאות שלנו והאופי הייחודי לנו. הרכיבים יהיו משותפים, ללא ספק, אך הפיתוח הסופי והעיצוב יתבצעו ברוסלסהיים, כך שהמכוניות עדיין יהיו מכוניות של אופל במלוא מובן המילה".
בכיר באופל:
צילום: מנהל
ומה לגבי הנעות אלטרנטיביות? נראה שאתם – וגם PSA – נשארתם קצת מאחור בתחום.
"אתה צודק שכרגע אין לנו היצע גדול של כלי רכב בעלי הנעה חשמלית, מלאה או חלקית, אבל התחום לא זר לנו. לנו יש את האמפרה וגם PSA ייצרה מכוניות היברידיות, כך שצברנו ניסיון בתחום. אנחנו מתכוונים להשקיע מאמצים רבים בנושא, ואני יכול לספר לך שעד 2020 כל דגם חדש שנציג יקבל גם גרסה מחושמלת. אולי לא מיד עם הצגת הדגם, אבל הפלטפורמה תהיה מותאמת לכך, וגרסה מחושמלת תופיע בהמשך. בחלק מהמקרים היברידית רגילה, בחלק נטענת רשת – ויהיו גם דגמים חשמליים לגמרי".
פורד הודיעה שהיא שוקלת להפסיק את ייצור הפיוז'ן/מונדיאו. האם גם אתם שוקלים צעד דומה?
"האינסיגניה היא מכונית הדגל שלנו, והיא מוצר טוב ותחרותי שעושה את העובדה ונמכר במספרים נאים. אין לנו שום כוונה להפסיק את ייצורה בטווח הנראה לעין".
ומה לגבי ספינת דגל גדולה יותר – מכונית סאלון, כמו שהיו לאופל בעבר, או רכב פנאי גדול?
"יכול להיות שבעתיד יהיה לזה מקום, אולי בצעד משותף עם אחת החברות האחרות בקבוצה (גם פיג'ו וסיטרואן ייצרו בעבר מכוניות סאלון. נ.א), אבל כרגע אין תוכניות קונקרטיות, כך שאני לא יכול להגיד אם זו תהיה סדאן גדולה או רכב פנאי גדול".
"אני אופטימי מאוד לגבי העתיד", מסכם וויליאם מוט, "הן בהקשר של אופל העולמית והן בהקשר של אופל בישראל. אתם תראו בעתיד הקרוב היצע גדול יותר ותחרותי יותר מבחינת תכונות ותמחור, וצעדי ההתייעלות שלנו יאפשרו לנו להפוך לרווחיים. אנחנו לא מתמקדים כרגע במספרים, אבל זה יגיע באופן טבעי ונתח השוק שלנו יגדל – גם בישראל".
בכיר באופל:
צילום: מנהל