מחפשים לקנות מאזדה 3 יד שנייה? הסקירה הזו תעזור לכם לעשות זאת בחכמה. זו הסקירה הראשונה בסדרת סקירות הרכב המשומש שלנו בעזרת צי הרכבים של ליס4יו, ובקרוב יועלו כאן מדריכים נוספים עם מידע שימושי על הדגמים המבוקשים ביותר בשוק המשומשות הישראלי. הסקירות מובאות הן בכתב והן באמצעות סקירת וידאו.
_________________________________

הדור השלישי של מאזדה 3 הוצג באמצע 2013, שווק כאן מאוקטובר 2013, היה גדול משמעותית מקודמו, משופר במערכות ההנעה והיה למשפחתית הקומפקטיות הראשונה עם מערכות בטיחות מתקדמות. דגם זה לא היה מוביל השוק כקודמיו, אך נמכר היטב והיה תמיד מבין חמש המשפחתיות הקומפקטיות הנמכרות בישראל.
 
גרסאות, רמות גימור
דגם זה הוצע בגרסת האצ'בק או סדאן, ובכל אחת עם שני מנועי בנזין אטמוספריים; 1.5 ליטר 120 כ"ס, או 2.0 ליטר 165 כ"ס. תיבת ההילוכים היחידה היא אוטומטית עם 6 הילוכים. במהלך השנים נעשו שינויים ברמות הגימור ובמפרט האבזור.
 
עד יולי 2016 הוצעה 3 ברמת גימור בסיסית ('אקטיב', עם שני המנועים) או מאובזרת ('קומפורט' ב־1.5 ליטר, 'ספיריט' ב־2.0 ליטר); לכל רמות הגימור בלימת חירום אוטונומית (עד 30 קמ"ש), הנעה ללא מפתח, בקרת שיוט, בקרת אקלים מפוצלת, פקדי הילוכים בהגה ומולטימדיה מקורית ("7, עברית, מצלמת נסיעה לאחור); ב'קומפורט' גם חישוקי "18 ותצוגה עילית; ב'ספיריט' גם גג שמש חשמלי, כניסה ללא מפתח, תאורת קסנון מלפנים ולד מאחור, ובאבזור הבטיחות גם התרעת סטייה מנתיב, תאורה עוקבת פנייה ועמעום אוטומטי.

מאזדה 3 יד שנייה – חוות דעת

 
מיולי 2016 רמות גימור חדשות, ובתמהיל שונה — גרסת 1.5 ליטר הוצעה רק ב'קומפורט' וגרסאות 2.0 ליטר ב'ספורט', 'קומפורט' או 'פרמיום'. ב'ספורט' גם התרעת סטייה מנתיב, תאורה עוקבת פנייה (קסנון) ועמעום אוטומטי, וגם חישוקי "18 ותאורת לד אחורית; ב'קומפורט' התווספו תצוגה עילית ולוח מחוונים שונה; ב'פרמיום' גג שמש חשמלי, כניסה ללא מפתח, ריפודי עור וכיוון חשמלי למושב הנהג.
 
מאזדה 3 2018 המחודשת ומשודרגת — בלימה אוטונומית משופרת (עד 80 קמ"ש) ותאורת לד מלאה מלפנים (במקום קסנון); ב'קומפורט' וב'פרמיום' גם מערכת לתיקון סטייה מנתיב ותצוגה עילית צבעונית. עוד נוספה, בכל הגרסאות/רמות גימור, גם מערכת GVC השולטת במצערת בהתאם לזווית הפניית ההגה.
 
ל־3 מערכת בלימה אוטונומית, אך אין לה מערכת התרעה על אי־שמירת מרחק, מה שחייב, מינואר 2018, התקנה של מערכת התרעה מקומית.
 
מאזדה 3 יד שנייה – חוות דעת


רכישה
לפי נתוני אתר יד2 בשנתיים האחרונות, מאזדה 3 היא המכונית המשומשת המבוקשת ביותר בישראל. המחירים, לפי מחירון לוי יצחק (אפריל 2019), מתחילים ב־63,000 שקלים לדגמי 2013 (מאוקטובר; כל המחירים מתייחסים למועד העלייה לכביש), אולם הרוב סופק מינואר 2014, כך שהמחירים למעשה מתחילים מ־68,000 שקלים (1.5 ל'/'אקטיב'), מ־71,000 שקלים (2.0 ל'/'אקטיב') ומ־74,000 שקלים (2.0 ל'/'ספיריט'). הגרסאות המעודכנות (מיולי 2016) מתחילות ב־89,000 שקלים (2.0 ל'/'ספורט') ואלו שעלו מפברואר 2017 מתחילות ב־96,000 שקלים.
 
לפי מחירון אתר יד2, המשקף מחירים לפי המכירות בפועל, גרסת 2.0 ל'/'אקטיב' היא הזולה במבחר, עם מחיר התחלתי של 53,500 שקלים, נמוך משמעותית ביחס ללוי יצחק; גרסת 1.5 ליטר/'אקטיב' יקרה בכ־2000-5000 שקלים, וגרסת האצ'בק תייקר את המחיר בעד 8000 שקלים. מחירי גרסת 2.0 ל'/'ספיריט' — מ־74,000 שקלים, כמו בלוי יצחק; בדרך כלל, מחירון יד2 זול ב־5%.

על פי לירון קרמר, מנהל המכירות של ליס4יו, מחירי מאזדה 3 מתחילים בפועל בכ-60,000 שקלים לגרסאות 1.5 ליטר מ-2014-2015.
 
שגרת אחזקה, עלויות
מרווח הטיפולים שגרתי, שנה/15,000 ק"מ, וכך גם המפרט; אין צורך בהחלפה יזומה של רצועת תזמון או רצועת אביזרים. מצתים יש להחליף כל 6 שנים/120,000 ק"מ. עלויות האחזקה סבירות — זולות במצטבר ביחס לפורד פוקוס, אך יקרות מאלו של שברולט קרוז. המחירים עבור גרסאות 1.5 ליטר ו־2.0 ליטר — זהים.

מאזדה 3 יד שנייה – חוות דעת

 
במערכת המולטימדיה קיים מוניטור תחזוקה, המאפשר לכוון תזכורות לביצוע טיפולים (לפי נסועה/זמן). בכלי הרכב הישראליים אין התרעה על טיפול לפי ניטור איכות השמן ־ מערכת שכן מוצעת עם הרכב בחו"ל.
 
תחזוקה שוטפת
צריכת הדלק, לפי המבחנים שערכנו, נעה סביב 12-12.5 ק"מ/ל' — בשתי גרסאות המנוע.
 
עלות הביטוח מעט גבוהה מהמקובל, ורמות הגימור 'קומפורט'/'ספיריט' יקרות לביטוח ב־10% מ'אקטיב'. רכב המצויד בהתרעת סטייה מנתיב מקנה זכאות להנחה של 5% בביטוח החובה.
ל־3 מערכת 'דימום/התנעה (i-Stop) המחייבת מצבר מסוג EFB (מצבר פריקה עמוקה), שיש לו מטען חשמלי של 60 אמפר/שעה, ומחירו יקר בכ־30% ביחס למצבר רגיל.
 
בגרסאות עם חישוקי "18 צמיגים בחתך נמוך, אך בניגוד לשנים קודמות, מחירם סביר, כ־500 שקלים לצמיג באיכות טובה.

מאזדה 3 יד שנייה – חוות דעת

 
רכיבי מערכות הבטיחות המתקדמות מותקנים בחלק העליון של השמשה — אזור פחות רגיש לנזקים ביחס למערכות המותקנות בפגוש. וגם אם צריך להחליף את השמשה ואת המצלמה — מחירם אינו מוגזם.
 
בכלי רכב רבים תאורת קסנון או LED מלא ־ מכלולים יקרים לתחזוקה: מחיר נורת קסנון 430 שקלים (70 שקלים להלוגן רגילה); קלקול תאורת LED מחייב החלפת כל יחידת התאורה — 7300 שקלים ליחידה (לא כולל התקנה וכיול מערכות נלוות).
 
תקלות נפוצות, קריאות לתיקון
לדור השלישי של 3 לא היו קריאות לתיקון בישראל. ל־3 בלאי מצומצם למדי, המסתכם בשלושה מכלולים עיקריים: מתג אור בלם (נורות אזהרה שונות עלולות להידלק כשהמתג יסיים את חייו); זמן התיקון קצר, אך מחיר החלק גבוה למדי. ציפוי גלגל ההגה נוטה להתקלף — גלגלי ההגה מוחלפים במסגרת האחריות (וגם קצת אחריה) לכאלו העשויים מחומר משופר; מערכת המולטימדיה נוטה להתקלקל (מחייגת באופן עצמאי, או מגיבה באופן לקוי ללחצנים/למגע) — אך התיקון שלה מבוצע במסגרת אחריות, שהוארכה ל־6 שנים לכל כלי הרכב.

מאזדה 3 יד שנייה – חוות דעת

 
כדאיות, גרסה מומלצת
הגרסה המומלצת לקנייה של מאזדה 3 זו גרסת האצ'בק, עם מנוע 2.0 ליטר — בשנים הראשונות ברמת הגימור 'ספיריט', ומיולי 2016 'ספורט' תספק. מנוע 2.0 ליטר עדיף על הקטן ממנו בביצועים ואינו נופל ממנו בצריכת דלק. ההאצ'בק פופולרית בעיקר עם מנוע 2.0 ליטר וברמת הגימור הגבוהה 'ספיריט' ובהמשך 'פרמיום'. פער המחיר ביחס ל־1.5 ליטר מאובזרת אינו גדול (במחירון וגם בפועל), וגם זה מחזק את המלצתנו.
_________________________________
 
תודות
מוסך "שי־לי", אור יהודה
דלק מוטורס
אנג'י
צ'ק אפ, חולון
ליס4יו
 
מבחנים באוטו, גיליונות 331, 332, 333, 343, 367, 369, 374, 379
_________________________________

עלויות ביטוח (חובה ומקיף) לפי אתר Wobi
1.5 ל', אוט', אקטיב – כ-5200 שקלים
1.5 ל', אוט', קומפורט – כ-5500 שקלים
2.0 ל', אוט', ספיריט – החל מ-6000 שקלים

*המחירים מבוססים על מנגנון השוואת המחירים של אתר Wobi, ומיועד לשני נהגים מעל גיל 24, מהמרכז, עם וותק נהיגה של מעל חמש שנים, ללא תביעות, עם השתתפות עצמית שגרתית.

מאזדה 3 יד שנייה – חוות דעת
מאזדה 3 יד שנייה – חוות דעת