רכישת רכב היא אחת ההוצאות היקרות שאדם מבצע בחייו. בישראל, עם רמת מיסוי המכפילה בפועל את מחיר, יחד עם חישוב השכר הממוצע, מספר המשכורות הנדרשות לרכישת רכב גדול משמעותית מהמקובל בארצות המערב.

לכן, מרכיב שמירת הערך תופס מקום משמעותי ביותר בהחלטה על קניית דגם כזה או אחר, ולמותג כזה או אחר יש השפעה רבה מאוד על מעמד הרכב כאשר הוא נמכר כיד שנייה.  שיקול זה, לעיתים, אף יכריע את הכף לטובת העדפת דגם אחד על פני משנהו.

כידוע, כל רכב מאבד אחוז מסוים מערכו בכל שנה, כבר מרגע הקנייה. הדבר משמעותי במיוחד ברכב חדש, אך תקף גם לרכבים משומשים. עם זאת, יש דגמים שמאבדים מערכם יותר, ויש כאלה שפחות.
ירידת הערך של דגם מסוים משקפת למעשה את מצב השוק בתקופת המכירה, כלומר את יחס ההיצע-ביקוש לרכב מסוים. יחס זה מורכב, בין היתר, מהפרמטרים הבאים: מוניטין האמינות המיוחס לארץ המוצא של המותג וגם לארץ הייצור בפועל של הדגם; מוניטין האמינות של המותג ושל הדגם (אם הוא ותיק); ההיסטוריה הידועה של הדגם (בעיות כרוניות בכלל, ללא פתרון בפרט); שינויים שנעשו בדגם עצמו (דור חדש, מתיחת פנים, הפסקת ייצור); מספר האקזמפלרים בשוק ומצבם; ביקוש בגלל התאמה ייחודית ומוצלחת (או ההפך).

1613294
צילום: יואל פלרמן

אמת המידה: המחיר במחירון
אפשר לקבל מושג על שמירת הערך של דגם מסוים לאחר שלוש שנים על הכביש באמצעות השוואת מחירו כפי שהוא מופיע במחירונים לרכב משומש – במקרה שלנו, מחירון לוי יצחק –  לבין המחיר המקורי כפי שפורסם על-ידי היבואן. ההפרש באחוזים בין המחירים הללו, הוא זה המהווה את ירידת הערך של הרכב.

מחירון לוי יצחק הוא בעל וותק רב (כארבעים שנים), הוא המקובל על חברות הביטוח, והמחירים הנקובים בו מהווים בסיס הן לעסקאות המכירה של דגמים משומשים של ציי רכב, והן להערכת שוויין של חברות הליסינג למיניהן, מרכיב חשוב ביותר ביכולתן העסקית. לפי לוי יצחק (האיש), המחירים נקבעים לפי סקרים טלפוניים ובהם מבררים באיזה מחיר נמכר דגם נתון.

על אף הניסיון של המחירון לשקף כיאות את מחירו של דגם נתון, בפועל לא פעם הרכבים נמכרים במחיר נמוך, במידה כזו או אחרת, מהמחירים המופיעים בו. אותו מחיר המופיע במחירון מהווה נקודת מוצא בלבד. לעיתים, דגמים מבוקשים במיוחד יימכרו במחיר גבוה מזה המופיע במחירון. מנגד, מרבית הדגמים יימכרו במחיר נמוך המחירים המופיעים במחירונים המדוברים, חלקם בפער גדול.

1579155
צילום: תומר פדר

קטגוריה A, מכונית מיני
סקירה זו תתמקד בסגמנט מכוניות מיני (קטגוריה A), שההיצע שלו מצטמצם משנה לשנה, ולא במעט. ועדיין, נתח השוק של סגמנט זה עמד בשנת 2020 על 8.4%, והיקף המכירות בסגמנט היה כ-18,000 יחידות באותה שנה.

בסקירה זו יובאו המחירים של דגמי 2018 – אז נמכרו קרוב ל-21,000 מכוניות מיני (8% מכלל השוק אז)

אלה המסירות של חמשת דגמי המיני הנמכרים ב-2018
1. קיה פיקנטו, 9011 יח'
2. יונדאי i10, עם 7784 יח'
3. שברולט ספארק, 2328 יח'
4. סוזוקי סלריו, 916 יח'
5. פיאט 500, עם 448 יח'

מדובר בגרסאות האוטומטיות הזולות ביותר (אלא אם צוין אחרת), וההשוואה היא למחיר המומלץ לצרכן של הדגם החדש לפי היבואן הרשמי.

1600374
צילום: תומר פדר

תחילה יוצגו הדגמים שעודם משווקים בישראל, ולאחריהם יבואו אלה ששיווקם הופסק. בתוך כל קבוצה כזו יוצגו הדגמים בהתאם לשמירת הערך שלהם, כאשר במקום הראשון יופיע הדגם בעל שמירת הערך הטובה ביותר וכך הלאה.

המחירים המובאים כאן מתייחסים לרכב במצב ממוצע, ואינם כוללים נסועה חריגה, החלפות בעלות רבות, מקור שאינו בעלות פרטית, תוספות אבזור. כלומר, "מחירון שורה".

לפי מחירון לוי יצחק, יונדאי i10 היא מכונית המיני בעלת שמירת הערך הטובה ביותר – עם ירידה של 26.3% בלבד אחרי שלוש שנים. בממוצע, ירידת הערך בכל הדגמים כאן עומדת על כ-37.4% אבל החשוב, כמובן, הוא מהי ירידת הערך בכל אחד מהדגמים.
******
דגמים משווקים כיום:
יונדאי i10
גרסה: 1.25 ל', 'אינספייר'
53,000 שקל – ירידת ערך של 26.3%**
*יונדאי i10 בדור הנוכחי משווקת בישראל מפברואר 2020. ההתייחסות כמובן ביחס לדור הקודם.

**החישוב לפי המחירון המומלץ לצרכן של היבואן, ללא תוספות. כאשר מכניסים לחישוב את ירידת הערך עם מערכת 'קונקד', הנתון הוא 28.4%. 



1613309
צילום: יואל פלרמן

קיה פיקנטו
גרסה: 1.0 ל', 'LX'
51,000 שקל – ירידת ערך של 27.1%

1613311
צילום: יואל פלרמן
 
שברולט ספארק
גרסה: 1.4 ל', 'LT+'
56,560 שקל – ירידת ערך של 29.3%
 
1613301
צילום: יואל פלרמן

סוזוקי איגניס
גרסה: 1.2 ל', 'GLX'
60,000 שקל – ירידת ערך של 29.4%
 
1585061
צילום: מנהל

טויוטה אייגו
גרסה: 1.0 ל', 'Play-X'
42,000 שקל – ירידת ערך של 40.0%
 
1581809
צילום: מנהל

פיאט 500
גרסה: 1.2 ל', 'פופ'
לוי יצחק 47,000 שקל – ירידת ערך של 48.8%
*במקרים רבים נמכרה פיאט 500 במחיר נמוך משמעותית ממה שהופיע במחירון הרשמי, במסגרת ימי מכירות ומבצעים של היבואן, כך שירידת הערך בפועל נמוכה יותר.

1600382
צילום: תומר פדר
 
דגמים ששיווקם הופסק:
סיטרואן C1
גרסה: 1.0 ל', 'פיל'
לוי יצחק 42,000 שקל – ירידת ערך של 38.2%
 
1600380
צילום: תומר פדר

סוזוקי סלריו
גרסה: 1.0 ל', 'GLX'
39,000 שקל – ירידת ערך של 40.9%

1589349
צילום: אילן קליין
 
סיאט מי
גרסה: 1.0 ל' (60 כ"ס), 'סטייל'
40,500 שקל – ירידת ערך של 41.5%

1578663
צילום: תומר פדר
 
פיג'ו 108
גרסה: 1.0 ל', 'אקטיב'
40,500 שקל – ירידת ערך של 42.1%
 
1589578
צילום: תומר פדר

סקודה סיטיגו
גרסה: 1.0 ל' (60 כ"ס), 'אמבישן'
39,000 שקל – ירידת ערך של 42.6%

1579268
צילום: גיא רוטקופ
 
אופל אדם
גרסה: 1.4 ל', 'ג'אם'
49,500 שקל – ירידת ערך של 43.3%

1600386
צילום: תומר פדר