בהשקתה של 600 החדשה של פיאט בטורינו נכח דגם חשמלי חדש נוסף – טופולינו. שם זה – Topolino; באיטלקית 'גור עכבר', 'עכבר קטן', גם מיקי מאוס – היה הכינוי של פיאט 500 הראשונה שיוצרה בין השנים 1936 ו-1955.

הדגם החדש הנושא שם זה הוא קוודרה סייקל (Quadricycle) – קטגוריית רכב המסומנת באות L, לא בישראל – אופנוע ארבעה-גלגלי. רכב דו-מושבי זה הוא פשוט מאוד ומוגבל לכבישים עירוניים ומהירותו עד 45 קמ"ש. במדינות מסוימות באירופה רשאים לנהוג בו ללא רשיון גם נערים מגיל 14. 

בפועל, טופולינו של פיאט הוא סיטרואן אמי שהושק בראשית 2020, הוא מצטרף כעת גם לאופל רוקס הזהה לו שנחנך ב-2021, וכולם מיוצרים במרוקו.

זהו רכב ממש קטן. בסיס הגלגלים שלו הוא 172.8 ס"מ, אורכו 253 ס"מ, רוחבו 139 ס"מ – והוא גבוה: 153 ס"מ. לסוללה 5.4 קוט"ש וטווח הנסיעה של הרכב הוא 75 ק"מ.

פיאט טופולינו
צילום: פיאט

למרות שהמקור שונה, וכמו בדגמים אחרים עכשוויים של פיאט כמו דובלו ו-600, גם עם טופולינו שימרו אנשי פיאט את מרכיבי העיצוב האופייניים של המותג. 

"לא יכולנו לשנות הרבה בטופולינו, אבל לפעמים שינויים קטנים יוצרים רושם אחר", אומר ראש מחלקת העיצוב בפיאט, פרנסואה לבואן, "הענקנו לה 'אף' וזה ייצר לה פנים שונות. כמו חיית מחמד שאתה יכול לזהות לפי האף כי זה מה שיוצר את הפנים. רצינו שהמכונית הזו לא תהיה רק אמצעי למוביליות אלא תהיה ביטוי לתרבות המכוניות שלנו".

טופולינו
צילום: פיאט

זו הסיבה שפיאט מציעה כל מיני תוספות מיוחדות כמו חבלים שסוגרים את הדופן (במקום דלתות) בגרסה הפתוחה, בסגנון גרסאות החוף של שנות השישים ל-500 ול-600. בגרסת החוף הזו, המכונה "דולצ'ה ויטה", יוצע גם ריפוד שיכול להפוך מגבת, ובכל היתר מאוורר שמתחבר דרך שקע USB, פסי קישוט בגווני עץ, מזוודה שניתן להרכיב על החלק האחורי ועוד.

גם כאן מיעוט גרסאות לטובת מחיר נגיש: תהיה גרסה רגילה ודולצ'ה ויטה גם עם גג ברזנט נפתח, המכונית תוצע רק בירוק בהיר ועם חישוקי "14 בלבד. 

"שיתוף המרכיבים בין אמי לטופולינו גדול ביותר אבל קשה לראות זאת", אומר מנכ"ל פיאט אוליבייה פרנסואה, "ולכן יש לנו האומץ לקרוא לה 'טופולינו'. היו לי הרבה היסוסים באימוץ מכונית של סיטרואן, ועוד כזו שמורכבת במרוקו, ולתת לה את אחד השמות הכי חשובים בהיסטוריה שלנו", הוא מודה.

פיאט טופולינו הגה
צילום: פיאט
 

הצדדים הבאים

פרנסואה מעלה באירוע בטורינו צדדים אחרים של פיאט. "יש לנו, כמו שאתם רואים היום, צד יותר רגשי, אמוציונלי ומעוצב, אבל יש לנו גם צד אחר", הוא אומר ומתייחס לזה הפרקטי. "צ'נטוונטי שייכת לצד השני, שואבת הרבה השראה מהדגם הזה, מהתפיסה ומהחזון בעתיד" ומכוון לדגם החדש שיוצג בשנה הבאה, ביולי 2024.

פיאט טופולינו בנסיעה
צילום: פיאט

אותה צ'נטוונטי (Centoventi; באיטקלית, מאה ועשרים) הייתה מכונית רעיון שהוצגה בז'נבה 2019, נועדה לציין 120 שנים לפיאט ונחשבה אז כמי שמראה את הדרך ליורשת של פנדה. אחד הדברים המעניינים בה הייתה הסוללה המודולארית; הרכב הוצע עם סוללה קטנה לטווח של 100 ק"מ לשמירה על מחיר נמוך, אבל תוכנן כך שניתן יהיה להרכיב בו עוד 4 מודולים לטווח כולל של 500, גם בהשכרה לזמן קצר.

"בהמשך", מוסיף פרנסואה, "תראו גם מכוניות גלובליות של פיאט" ומציין כי פיאט הוא יצרן מוביל בדרום אמריקה, בייחוד בברזיל: "נוטים לשכוח עובדה זאת, אבל אנחנו מותג גלובלי שמוכר יותר מ-1,200,000 מכוניות בשנה, יותר ממחציתן מחוץ לאירופה. אנחנו מותג רווחי לסטלנטיס".

פיאט טופולינו מחיר
צילום: פיאט