פורשה חשפה רק לאחרונה את טייקן המחודשת והמשודרגת מאוד לאחר מתיחת פנים. ומה קורה כשמחברים לעובדה הזו את היריבות הלא ממש סמויה של היצרנית הגאה מגרמניה עם טסלה האמריקנית ש"העזה" להגיע למגרש הביתי של פורשה ולקבוע שיא הקפה בנורבורגרינג עם המודל S שלה? 

טייקן GT שיא
צילום: פורשה
 

התשובה: פורשה טייקן GT וויסאך

על הבסיס של טייקן המחודשת הציגה היצרנית את פורשה טייקן GT, המהדורה החזקה והספורטיבית ביותר של הדגם עד היום – ואנחנו כל כך שמחים שלפחות במקרה שלה החבר'ה בפורשה ויתרו על השם 'טורבו'.

פורשה טייקן GT
צילום: פורשה

בפורשה בחרו לפתוח את ההודעה לעיתונות כבר מהשורה התחתונה: מדובר מדובר במכוניתה הסדאן ארבע-דלתות המהירה ביותר ברינג ללא קשר לסוג ההנעה – ה-GT קבעה זמן סופר מרשים להקפה העומד על 7:07.55 דקות בלבד, מהר יותר בכ-26 שניות מהפעם הקודמת (2022) בה ביקרה הטייקן ברינג. חשוב מכך: היא מהירה יותר מטסלה מודל S בכ-18 שניות להקפה, הגרמנים מרוצים. 

ואם זה לא מספיק מאשים, הטייקן קבעה בנוסף שיא הקפה למכונית חשמלית סדרתית במסלול נודע אחר: לגונה סקה שבקליפורניה. הטייקן GT השלימה הקפה ב-1:27.8 דקות בלבד – זמן מהיר יותר מאשר מכוניות על ייעודיות כמו פורשה 918, מקלארן P1 ועוד.

טייקן GT
צילום: פורשה
 

איך היא עושה את זה?

ראשית אלו המנועים המבוססים על אלה שניתן למצוא בפורשה טייקן טורבו S המחודשת שהוצגה לא מזמן. כאן ההספק המירבי עומד על 1,108 כ"ס במצב 'בוסט' למשך 2 שניות ו-1,033 כ"ס במצב בקרת שיגור – מדובר בתוספת הספק של 81-156 כ"ס ביחס לטורבו S "רגילה". נתון המומנט מופרך: 136.6 קג"מ. תוספת ההספק מביאה לשיפור קל בנתון התאוצה: 2.3 שניות בלבד ל-100 קמ"ש, שיפור של 0.1 שניות. מרשים יותר הוא נתון התאוצה ל-200 קמ"ש שעומד על 6.6 שניות בלבד, 1.3 שניות מהר יותר מטורבו S.

את השיפור בביצועיםה השיגו בפורשה בזכות מערך חשמלי משופר הכולל מערכת קירור משמעותית יותר וממיר מתח חדש של 900V במקום 600V "בלבד" בטורבו S. המנועים עצמם הותאמו גם הם לגרסה החדשה וההספק המוגבר עם מברשות חדשות, תיבת ההילוכים חוזקה וזכתה ליחסי העברה חדשים ועוד. 

טייקן GT במסלול
צילום: פורשה

בפורשה לא מציינים את גודל הסוללה אך סביר שזו זהה לאחת שיש בטייקן טורבו S בקיבולת 105 קוט"ש ברוטו. זו מספיק לטווח נסיעה של 555 ק"מ בין טעינות.

מעבר למנועים המוסיפים הספק, בפורשה התמקדו גם בהפחתת משקל – טייקן GT קלה בכ-75 ק"ג מטייקן טורבו S. החסכון מגיע בזכות שימוש בחלקים מסיבי פחמן כמו בעיטורים על קורה B, חיפויי המראות, חצאיות הצד ועוד. מושבי הבאקט הספורטיביים קלי משקל ובפורשה וויתרו גם על פתיחה חשמלית לדלת תא המטען. כסטנדרט מוצעת ה-GT עם חבילת הביצועים של הדגם הכוללת גם, בין היתר, חישוקי 21 אינץ' קלי משקל ובלמי דיסק קרמיים שהם לא רק חזקים ועמידים יותר אלא גם קלים יותר מבלמי דיסק רגילים. 

פורשה טייקן GT
צילום: פורשה

כמובן, בפורשה מדווחים על כיול מתלים שונה לגמרי לגרסת ה-GT הכוללת גם את מערך הבולמים והמתלים האדפטיביים המתקדם ביותר של היצרנית.

למי שרוצה יותר, פורשה מציעה את חבילת 'וויסאך' (Weissach) – וכאן נציין כי זו המהדורה אשר קבעה את שיאי ההקפה המדוברים. חבילה זו מציעה תוספת אווירודינמיות לשיפור היציבות וההצמדה (עד 220 ק"ג יותר) במהירויות גבוהות הודות לכנף אחורית קבועה חדשה ובולטת ועוד.

פורשה טייקן GT סביבת נהג
צילום: פורשה

מעבר לכך 'וויסאך' מפחיתה 70 ק"ג נוספים מהמשקל בזכות וויתור על המושבים מאחור, השעון האנלוגי האייקוני במרכז הדשבורד, שטיחים לרגליים ובתא המטען, שמשה קלת משקל ויתור על חלק מהרמקולים במערכת השמע.

בזכות השינויים הללו טייקאן GT וויסאך קבעה את שיאי המהירות ברינג ובלגונה סקה ומציעה שיפור קל בביצועים: 2.2 שניות ל-100 קמ"ש ו-305 קמ"ש מירביים במקום 290 קמ"ש ב-GT "רגילה".

פורשה טייקן GT
צילום: פורשה