אחרי לילה כמעט לבן, אנחנו מגיעים לתערוכת בייג'ין. אין לנו הרבה זמן, כשעה בלבד להסתובב, לאחר מכן תהיה עוד שעה, אולי ורק אולי, מעט יותר מזה. 

זה היום הראשון של התערוכה, חם ולח מחוץ לביתנים ואלה ממוזגים לא באופן מלא. הרבה ביתנים, המון מותגים, חלקם מוכרים ואחרים לא. הביקור האחרון של בסין היה לפני כמעט חמש שנים, ומאז למדנו להכיר קצת את היצע הרכב הסיני ואופיו הייחודי, גם את מותגיו.

תערוכת בייג'ין 2024
צילום: אוהד אלגוב

התערוכה מרשימה – גוף של מכונית ספורט תלוי באוויר, מסכי ענק. בעיקר שקט, אבל זה יופר לעיתים עם מוזיקה קצבית. בביתן של צ'רי החלו עם הפגנת יכולת ובכירים עולים לנאום לקול צהלות הסובבים, אלא שקשה לראות מה קורה מכיוון שהמוני אנשים נדחסים ונדחפים, מפגינים נימוס מקומי ואני נדחק הצידה. בהמשך ימשיכו שם עם הצגת הדגמים החדשים של מותג אקסיד, מותג היוקרה של צ'רי שבשלב זה אין לו יבואן בישראל. 

הצגה נוספת היא של שני המותגים שיגיעו בעתיד הקרוב לארץ – אומודה וז'אקו. האחרון יגיע כבר ביולי השנה והוא גם הסיבה להגעתנו לסין.

תערוכת בייג'ין 2024
צילום: אוהד אלגוב
 

אמריקה הבינה היכן להשקיע

גם פורשה כאן, מציג את מקאן החשמלי החדש, והנה ניסאן 'הייפר פורס'. מצאנו גם את דונגפנג עם רכב שטח, כמעט עירום אך עם כלוב בטיחות כמעטפת, גלגלי שטח ענקיים וצמיגים מאחור בסגנון באחה ומצהיר כוונות אטרף. והנה האזור של שיאומי, עם הרכב המדובר ביותר מאז הטנדר של טסלה. כיאה לטראררם, דאגו בשיאומי להכניס את המבקרים בסבבים, כך שנוצר תור לצפייה בפלא החשמלי – עוד דרך להעצים את הבאזז.

תערוכת בייג'ין 2024
צילום: אוהד אלגוב

שברולט כאן, אבל הוא לא המותג האמריקאי היחיד כאן. ביואיק, עד לפני דור וחצי ההצעה היותר נחשבת של ג'נרל מוטורס ביחס לשברולט לאנשי הפרברים, מי שמעמדה בארה"ב כמעט והתפוגג – מוכרת בכמויות בסין. האמריקאים הבינו היכן כדאי להשקיע ומה הגודל הרצוי בסבכה קדמית של המיניוואן שלהם. רמז – לא פחות קטן משל לקסוס LM (ושל עוד כעשרה מיניוואנים ענקיים מפוארים ובוטים הפונים לקהל הסיני). הכוכבת של ביואיק היא מכונית הקונספט אלקטרה – שם דגם מאוד נכבד של ביואיק מימים עברו (1959־1990), עם ממדים והופעה קרובים לדגמי קאדילק – ויש כזה עם תוספת האות L ויש לצדו אחד נוסף עם LT. אולי ה־T כאן מעידה על טורינג... בכל מקרה, LT מגיעה בצהוב נאה למדי.

הנה גם מאזדה וזו מציגה יורשת ה־6, המשפחתית הגדולה של המותג. שמה הוא EZ6, והיא תשווק תחילה בסין.

תערוכת בייג'ין 2024
צילום: אוהד אלגוב
 

הזקנה גנבה את ההופעה

בפינה כמעט סגורה, מוצגת פולסטאר סינרג'י, קונספט שמטרתו להפעיל את הדמיון לעבר מחוזות חורכי אספלט. אותה פולסטאר מוצגת בלבן, נמוכה, יפהפייה. הנה סדאן מפוארת והנה גם קבריו, באזור של הונגצ'י, ממולו זה של אודי – מותג פרמיום סיני מול מותג פרמיום אירופי. בביתן סמארט הציגו את קונספט #5, זוויתי ומוכוון שטח, לפחות בעיצוב. דגם זה יגיע לישראל ברבעון השני של 2025.

תערוכת בייג'ין 2024
צילום: אוהד אלגוב

השורה הצבעונית ביותר, כנראה שייכת ליונדאי, עם הפגנת שלל רכבי המרוץ שלה, והפינתי ביניהם הוא הקונספט המרהיב שאינו חדש כבר. ממולם סנטה פה החדש, טוסון המחודש, אותו איוניק 5 N עליו נהגנו לא מזמן, פליסייד וסונטה המחודשים – כולם עתידים להגיע אלינו בחצי השנה הקרובה. ליד נמצאת התצוגה של לוטוס, עם מכונית מרוץ טהורה משנות השבעים, אדומה־זהובה, תופסת את עיניי. מכונה אנלוגית בעולם דיגיטלי. כמובן שהיו שם גם דגמים חדשים, רק שלא יכולתי להתרכז בהם, הזקנה גנבה את ההופעה. 

תערוכת בייג'ין 2024
צילום: אוהד אלגוב
 

לוקחת השראה מאוזן המן

דונגפנג מוטור הציג רכב שטח בהופעה תכליתית ומיניוואן ממש בוטה בהופעתו, כזה שגורם ללקסוס LM להיראות מופנם משהו. מסתבר שיש מכונית שקוראים לה icar, אבל זה לא מפתיע מכיוון שיש גם מותג שקוראים לו אוטו־בייג'ין; מסתבר שתעשיית הרכב בסין מושפעת מעיתונות הרכב בישראל, לפחות מהשמות שלה. בכל מקרה למותג הראשון יש רכב שטח שהקווים שלו יותר ממזכירים את הדיפנדר. השראה? העתקה? תחליטו בעצמכם. מה שכן, יש להם אופניים חשמליים, בעיצוב של אופנוע, והם ממש מגניבים. 

מותג בשם הימה מציג רכב פנאי עם שלושה מסכים לאורך הדשבורד. השלב הבא כנראה, זה גם בדלתות ובתקרה. סליחה, בורח לי לפעמים. ויש גם רכב שטח עם לוגו שנראה כמו אוזן המן. בחיי. ולא, אין כיתוב באנגלית ליד.

תערוכת בייג'ין 2024
צילום: אוהד אלגוב
 

קשה להבדיל, אבל זה עובד

הכל יפה, הכל זוהר. רק שאין באמת ייחוד למותג כזה או אחר, ולא משנה כמה ינסו לשכנע. זה מעבר לזה שלחלקם הגדול אין קו עיצוב המאפיין את דגמי המותג, כך שאם מעבירים לוגו של מותג אחד לדגם של מותג אחר, התוצאה תיראה טבעית. זה קצת מבלבל, קצת משעמם. וזה עוד לפני שנגענו במנועים החשמליים שלרובם אותו סט נתונים (במקורו, מספר עגול של הספק בקילוואט). 

בכל מקרה, תערוכת בייג'ינג היא תערוכת ענק, והפערים העצומים בינה ובין התערוכות באירופה – עם היסטוריה של 126 שנים, הובלה מוחלטת עשרות בשנים – שכמעט והתפוגגו, מצביעה על דבר אחד: סין כיום היא הכוח המתפתח ביותר בעולם הרכב. ובהפרש.

תערוכת בייג'ין 2024
צילום: אוהד אלגוב