הרכבים הפופולריים /
אז מצד אחד, זה לא קרוב לנתוני היצרנית (כמה מפתיע). מצד שני, אלו נתונים מצוינים. אבל אלו אינם נתוני העולם האמיתי. כי אני יכול רק לדמיין את מבול הקללות, הצפירות וההבהובים שאחטוף אם אעז לנסוע כך בשעות העומס. כשיצאתי אל מחוץ לעיר וטיפסתי ל-90 קמ"ש, המחשב התייצב על 22 ק"מ לליטר בלבד ונשאר מעל 20 גם בהמשך הנסיעה הפרברית בקצב התנועה – נתון מעודד בהחלט. לפני כן, 300 ק"מ קשים למדי הכוללים קטעים הרריים דינאמיים (אבל גם שיוט רגוע ב-120), הובילו ל-17 ק"מ לליטר בממוצע. לא רע בכלל.
מעבר לצריכה
בזה בעצם סיימנו עם מה שחשוב באמת בגרסה ההיברידית של טויוטה יאריס הקטנה. זה מספיק כדי להבין האם המכונית הזו מבצעת היטב את מה שהקונספט שמאחוריה מכתיב. אבל לפני שנגזור את דינה סופית, ננסה להבין את ההבדלים בינה לבין היאריס הרגילה, והמשמעותי שבהם נוגע למערכת ההנעה.
מדובר במערכת שנלקחה מהדור השני (הקודם) של טויוטה פריוס ועברה התאמות לגודלה של היאריס – מנוע ה-1.5 ליטר עודכן ונצילותו שופרה ב-6%. המצברים הוקטנו והמערכת ההיברידית כולה שוקלת כ-200 ק"ג, 20% פחות מאשר אצל טויוטה אוריס ההיברידית (החזקה משמעותית). למנוע החשמלי 60 כ"ס ו-17 קג"מ והוא מצטרף ל-74 הסוסים ו-11.3 הקג"מים של מנוע הבנזין. ביחד, כרגיל עקב השילוב בין שני סוגי המנועים השונים, המכונית מספקת 100 כ"ס, בדומה לגרסת ה-1.3 ליטר, אבל עם הרבה יותר מומנט משולב לאורך ההאצה, מה שאחראי לנתון ההאצה ל-100 קמ"ש טוב במעט משל גרסת הבנזין (11.8 שניות מול 12.3).
בכל הנוגע לשילוב בין זוג המנועים, היאריס מעט פחות טובה מאחיותיה הגדולות – האוריס והפריוס. התנעת מנוע הבנזין מורגשת למדי וצלילו נוכח. גם פעולתו פחות מעודנת ונראה כאילו התיבה ה"רציפה" ומנוע הבנזין לא ממהרים להתעורר. התוצאה היא השהייה מורגשת ביציאה זריזה מהמקום או בקיק-דאון. ואם חשבתם שבתוך העיר ניתן לנסוע גם ללא בנזין, תגלו מהר מאוד שיותר מליטוף קליל של הדוושה ומנוע הבעירה הפנימית מותנע. מחוץ לעיר ובתנאי עבודה קשים, הסוללה הקטנה נגמרת מהר למדי, אבל ניהול החשמל החכם של הרכב משאיר אותה כמעט תמיד עם מיץ מספק בשביל לעזור למנוע הבנזין, ולא מורגשת דעיכה משמעותית בביצועים. אלו, אגב, מספקים בהחלט, גם אם מלווים ביותר מדי רעש בשעת עקיפה. גם רעשי כביש, ובעיקר רעשי רוח מוגזמים, מצטרפים החל מ-90 קמ"ש, ויוצרים תחושה עסוקה בשיוט בינעירוני רגוע. אין ספק שהמכונית הזו מעדיפה את העיר.
באשר לשאר מאפייני הנהיגה – מרביתם דומים למדי לשל היאריס הרגילה: ההגה מהיר ומשקלו קל והוא עצבני מעט בנסיעה מחוץ לעיר. הרכב, בהתאם, פונה היטב אבל חסר את תחושת הבטחון הרצויה תחת עומס. נוחות הנסיעה סבירה בלבד בעיר, והמצב משתפר מעט עם העלייה במהירות, אך לא מדובר במכונית נוחה במיוחד בכביש משובש. הבלמים הרגנרטיביים הם כפי שהתרגלנו מטויוטה – מתוגברים מאוד ובעלי תחושה לא אחידה בעת הבלימה, כשמערכות החשמל מנתבות את האנרגיה המתקבלת בעת הבלימה אל הסוללה. זה לא מפריע כשמתרגלים, ואף תורם לעלויות האחזקה הנמוכות שטויוטה טוענת להן – רפידות הבלם צפויות, לפי טויוטה, להחזיק עד 100,000 ק"מ.
בענייני איכות ואבזור הושקעה מחשבה ביחס לאחות הבנזינית, אך גם ברור שמגבלות הפלטפורמה הקשו על שיפור משמעותי. בחוץ היא מעט יותר נאה וייחודית בזכות פנסי LED וטיפול לפגושים. בפנים היא פחות קודרת מהיאריס 1.3 ליטר – מובדלת מאחותה על-ידי טאץ' בהיר בקונסולה וכמה תוספות עיצוב כחלחלות. בנוסף למחשב הדרך (הלא נוח לתפעול), מסך המגע, 7 כריות האוויר, מצלמת הרוורס ודיבורית הבלוטות' שמגיעים גם בגרסתה המאובזרת של היאריס הרגילה, תמצאו כאן כפתור התנעה, בקרת אקלים מפוצלת וח"ח גם מאחור.
הנדסת האנוש טובה מאוד וכוללת מגוון תאי אחסון שימושיים, אך המיקום של כפתורי EV (מצב חשמלי בלבד) ו-ECO (מצב "אפילו יותר חסכוני" שאיננו מורגש מספיק) בין המושבים איננו מוצלח. הפלסטיקה נותרה קשיחה ולא מזמינה והמושבים הקדמיים חסרי תמיכה. מאחור המרווח מצוין, אך הסוללות הממוקמות תחת המושבים (ללא פגיעה בנפח תא המטען המרשים) בולטות מדי ומפריעה לרגלי הנוסעים.
צרכנות מתקדמת
את התשובה לשאלה הראשונה כבר קיבלתם – בתנאי נהיגה רגועים היאריס ההיברידית מקיימת את ההבטחה לחסכון בדלק, ומסוגלת לספק מעל 20 ק"מ לליטר במרבית המצבים. אבל חורים בחבילה מתגלים מהר מאוד כשמצרפים למשוואה את מחירה לצרכן: 117,000 שקלים זה קרוב מדי למשפחתיות מן השורה, ורחוק למדי מסופרמיני. אז למי היא מתאימה? החסכון בדלק יקרוץ בעיקר למי שנוהג הרבה, אך לקוחות אלו נוהגים פחות בתוך העיר (שם חסכוניותה של היאריס היא ללא תחרות) והם בוודאי לא יעריכו את החוסרים הבינעירוניים של המכונית. מעבר לכך, מי שבאמת רוצה לחסוך יתכבד וירכוש סופרמיני ידנית בעשרות אלפי שקלים פחות. זו אמנם פחות מאובזרת ופחות חסכונית, אך בנסועה ממוצעת ההפרש בדלק יעמוד על אלפים בודדים בשנה, כך שכלכלית היא פתרון עדיף.
אז למי הכי תתאים היאריס ההיברידית? מלבד בעלי מודעות סביבתית שרוצים קטנה אוטומטית ומאובזרת, נותרנו עם לקוחות ציי הרכב, שיזכו איתה להנחה של יותר מ-500 שקלים בשווי השימוש, בזכות המערכת ההיברידית. עכשיו תגידו לי – איך התחלנו מכמעט 30 ק"מ לליטר, רק בשביל להגיע לנהגי הליסינג?
תיאור
מקומות ישיבה
|
5 |
מספר דלתות
|
5 |
מרכב
|
האצ'בק |
קבוצת רישוי
לפי מדד זה נקבע גובה אגרת הרישוי לרכב, ככל שקבוצת הרישוי גבוהה יותר כך הסכום יהא גבוה יותר |
קבוצה 2 |
מידות
אורך
|
395 |
רוחב
|
169 |
גובה
|
152 |
משקל
|
1035 |
בסיס גלגלים
המרחק בין טבור הגלגל הקדמי לזה האחורי, לרוב מצביע על גודל המרחב בתא הנוסעים |
251 |
נפח תא מטען (ליטר)
|
286 |
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
|
710 |
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
|
|
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה ושלישית (ליטר)
|
|
נפח מיכל דלק
|
42 |
צמיגים
קוטר/חתך/רוחב
נתון הקוטר מתייחס לקוטר החישוק ולא לקוטר הגלגל עצמו. נתון החתך, דהיינו גובה הצמיג, מתייחס באחוזים ביחס לנתון רוחב הצמיג. נתון הרוחב מתייחס למידת הרוחב במ"מ |
185/60/15 |
מנוע וביצועים
נפח מנוע (סמ"ק)
|
1329 |
סוג מנוע
|
בנזין |
תצורת מנוע
|
טורי |
מספר צילינדרים
|
4 |
הנעה
|
קדמית |
הספק מירבי (כ"ס)
|
99 |
סל"ד להספק מירבי
|
6000 |
מומנט מירבי (קג"מ)
בישראל נתון המומנט נמדד בקילוגרם למטר. מנוע עם מומנט גבוה יותר ובסל"ד נמוך יותר יהיה הרבה יותר גמיש וחזק ביום יום |
12.7 |
סל"ד למומנט מירבי
|
4000 |
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
|
12.3 |
מהירות מרבית (קמ"ש)
|
175 |
תיבת הילוכים
שתי תצורות מוכרות הינן תיבה ידנית ותיבה אוטומטית. תיבה אוטומטית מגיעה לרוב באחת משלוש התצורות: פלנטרית (תיבה אוטומטית רגילה); תיבה רובוטית, משמע תיבה הכוללת לרוב שני מצמדים כמו תיבה ידנית רק עם פיקוד חשמלי; תיבה רציפה ולה יחס העברה משתנה |
אוטומטית רציפה |
מספר הילוכים
|
הילוך יחיד |
צריכת דלק
צריכת דלק - בינעירונית
|
22.2 |
צריכת דלק - עירונית
|
15.9 |
צריכת דלק - ממוצעת
|
19.6 |
דרגת זיהום אוויר
נתון דרגת הזיהום נקבע ע"פ נוסחה של משרד התחבורה |
2 |
צריכת דלק - אמיתית
צריכת דלק אמיתית משתנה מנהג לנהג בהתאם למזג האוויר ולסגנון הנהיגה. הנתון המוצג מבוסס על המדידה במהלך נסיעת מבחן של מגזין אוטו |
14.9 |
צריכת דלק - מבחן אוטו
|
בטיחות
מבחן ריסוק אירופאי
ציון מבחן הריסוק נקבע ע"פ ארגון הבטיחות Euro NCAP |
5 כוכבים |
בלמים
|
ABS + EBD + BAS |
מספר כריות אוויר
|
7 |
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
|
יש |
עיגוני ISOFIX
עיגונים להתקנה מהירה של מושבי בטיחות לילד |
יש |
ביטול כרית אוויר לנוסע
|
יש |
מערכת לבלימת חרום עצמאית
|
יש - כולל במהירות בינעירונית |
מערכת לניטור רכב בשטח מת
|
אין |
מערכת להתרעת עייפות נהג
|
אין |
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
|
אין |
חיישני לחץ אויר
|
אין |
מערכת זיהוי תמרורים
|
אין |
פנסים עוקבי פנייה
|
אין |
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
|
אין |
אבזור בטיחותי נוסף
|
חיישני חגורות בטיחות |
מולטימדיה
מערכת שמע
|
מקורית + שליטה מההגה |
קישוריות
|
אין |
מסך מולטימדיה
|
אין |
מערכת ניווט מובנית
|
אין |
חיבור לאינטרנט
|
אין |
חיבורי אודיו
|
AUX + USB |
נגן DVD
|
אין |
אבזור
חלונות חשמל
|
4 |
מערכת מיזוג אוויר
|
מזגן רגיל |
גג שמש
|
אין |
חישוקים קלים
|
אין |
בקרת שיוט
|
אין |
ריפוד
|
בד |
חימום במושבים
|
אין |
כוונון מושבים
|
ידני |
פנסי חזית
|
רגילים |
פנסי ערפל קדמיים
|
אין |
עזרי חנייה
|
חיישני חניה אחוריים וקדמיים + מצלמת רוורס + מעוף ציפור |
חיישני גשם
|
יש |
חיישני תאורה
|
אין |
תאורת אווירה
|
אין |
קיפול מראות חשמלי
|
אין |
מערכת עצור סע
|
אין |
מחשב דרך
|
יש |
הגה וידית הילוכים מצופים עור
|
יש |
כניסה ללא מפתח
|
אין |
מערכת חנייה אוטומטית
|
אין |
אבזור נוסף כלול במחיר
|
החלפת הילוכים מגלגל ההגה, 6 רמקולים |
אבזור נוסף בתשלום
|