מחוץ להאנגר בו הציגו לנו אנשי היצרן את סובארו XV החדש עמדו שתי מכוניות. שני דגמי XV – אחד מהדור החדש ואחד מהדור הקודם. והאמת היא שאם כמה דקות קודם לא הייתי רואה את שלדת ה-XV ערומה ממחצלות הפח, כך שניתן לראות בדיוק את כל החידושים, הייתי מוכן להישבע שמדובר במתיחת פנים ולא יותר. עד כדי כך רב הדמיון במראה. אבל כשהם עומדים כתף לכתף אפשר גם לראות את ההבדלים הקלים בעיצוב – הפנסים מלפנים ומאחור, קו כתף מעט שונה... בקיצור, אין סיכוי שלא תזהו איזה רכב עומד מולכם.
 
 
 
אחד הדברים שלא שונה, וחבל שכך, הוא החרטום הארוך שפוגע בזווית הגישה – כפי שיודע כל מי שטייל עם ה-XV שלו בשטח. "האם אתם מתכננים להציע פגוש מותאם שטח ל-XV?" שאלתי את אחד מנציגי סובארו בהשקה, ונראה שהוא מופתע לחלוטין מהרעיון. כנראה שהרעיון שמישהו ממש יטייל בשטח עם ה-XV לא עלה בישיבת התכנון. התשובה, אגב, היא "לא".
 
מרווח הגחון הגבוה וההנעה הכפולה עונים היטב על דרישות קהל היעד שאנשי סובארו רואים לנגד עיניהם – קהל אירופאי/אמריקאי/יפני שרוצה לצלוח רחוב מכוסה שלג או שביל גישה בוצי וחרוץ קוליסים בדרך לקוטג' שלו בכפר. המשיגינע מהלבנט שרוצים לטפס את החורשן הם כבר בעיה של מישהו אחר...
 
מתחת לעור
כאמור, למרות הדמיון החיצוני, מדובר בדגם חדש לחלוטין, שכולל שינויים רבים בתכנון השלדה. שינויים אלה מיועדים ברובם לספק קשיחות גדולה יותר וניתוב נכון יותר של הכוחות הפועלים על המרכב הן בזמן נהיגה תקינה – והן בזמן תאונה. כמו הדור הקודם, גם ה-XV החדש מבוסס על פלטפורמת האחות המשפחתית, האימפרזה. הפלטפורמה של האימפרזה החדשה תשמש בעתיד גם את שאר דגמי סובארו, בהתאם למגמה הרווחת היום בתעשייה. בניגוד למגמה הרווחת כיום, אין כאן חיסכון במשקל ביחס לדור הקודם.
 
 
 
גם מערכת ההינע תורמת לבלבול אם מדובר בדגם חדש או מתיחת פנים. על הנייר המפרט זהה – מנועי הבוקסר נשארו באותו נפח ועם אותו הספק (להשקה הגיע רק מנוע ה-2.0 ל', אך כנראה יהיה גם מנוע 1.6 ל') ותיבת ההילוכים עדיין רציפה. זו האחרונה, מתגאים אנשי סובארו, עברה עדכון המאפשר טווח יחסי העברה ארוך יותר, שמתחיל נמוך יותר ("ראשון" קצר יותר) ואמורה להעניק תגובה זריזה יותר בהאצה.
 
חדשה נוספת, ומהותית לא פחות מהשינויים בשלדה, נמצאת בתחום האלקטרוניקה הבטיחותית – מערך הבטיחות המתקדם של סובארו, אייסייט (EyeSight) יעשה כנראה עלייה עם הדגם החדש, לאחר שהיצרן כמעט וסיים את הליך בחינות ההתאמה לכבישי ישראל. כי יש לדעת – אנשי סובארו (ונתקלנו בזה גם אצל יצרנים יפנים אחרים) לא מאשרים סתם כך שיווק של מערכות בטיחות מתקדמות בשוק יעד. הם מתעקשים קודם לבחון ולוודא כי המערכת שלהם יודעת לזהות את סימוני הכביש המקומיים, את השלטים, לא מסתנוורת מהשמש המקומית וכן הלאה. ובסובארו הבחינות הללו עיכבו את הגעת המערכת לישראל כשנה.
 
ויש לסובארו מערך בטיחות מעניין בהחלט – במקום השימוש המקובל ברדאר, מצלמה בודדת או שילוב בין שתי הטכנולוגיות, בסובארו בחרו להשתמש בשתי מצלמות, לקבלת תמונה סטריאוסקופית המאפשרת הערכת מרחק מדויקת יותר. אין בטכנולוגיה הזו, כרעיון, משהו חדש – למעשה מערכות ניסיוניות כאלו קדמו למערכות עם מצלמה בודדת (האגדה מספרת שחברת מובילאיי נולדה כאשר מישהו התווכח עם פרופסור אמנון שעשוע, שהקים את מובילאיי, כי לא ניתן לבצע הערכת מרחק אמינה עם מצלמה אחת), אולם המימוש שלהן היה בעייתי.
 
 
 
בסובארו הצליחו לייצר מערכת עובדת וקומפקטית – שתי המצלמות יושבות משני צידי מראת האמצע, ולא במראות הצד כמו במערכות ניסיוניות מהעבר – וטוענים כי זה מספיק להם כדי לקבל הערכת מרחק מדויקת מספיק. נשמע מרשים, אך למרבה הצער, מלבד ניסוי בלימה מול תמונה, לא היתה לנו אפשרות להתרשם מביצועיה במהלך ההשקה. נצטרך לחכות להגעתה ארצה. עד אז אפשר להתרשם מציון הבטיחות שהשיג ה-XV במבחני היורואנקאפ – חמישה כוכבים עם ציונים טובים מאוד בכל הסעיפים (למעשה זו האימפרזה שנבחנה, אך אנשי הארגון טוענים שהוא תקף גם ל-XV).
 
רק טעימה
השקות בחו"ל הן לא פעם קצרות מאוד, קצרות מכדי להכיר את הרכב לעומק. אבל ההשקה של ה-XV היתה "על קצה המזלג" באופן מיוחד. הנהיגה הוגבלה למסלול הדרכת נהיגה קצר, בו לא ניתן – למשל – לשייט במאה קמ"ש כדי לבדוק את הטענות לבידוד רעשים משופר במהירות גבוהה. וכמובן שלא היו טלאי אספלט ובורות ביוב לבדוק עליהם אם הנוחות הטובה נשמרה. כן יכולנו להתרשם מתא הנוסעים, שכמו באימפרזה החדשה שחור ופשוט מדי, עם פלסטיקים מוצקים אבל גסים-לפעמים. כמו כן יכולנו להתרשם מהריסון המשופר שמעניקים המתלים, שבזכותם מציג הדור החדש התנהגות שקולה ובוגרת יותר משל הדור הקודם, ופחות דרמה (וכיף, אם אתם בעניין) בתגובה לפרובוקציות.
 
והיה גם מסלול "שטח", עם שיפועי צד, עליות, ירידות והצלבות. לכאורה מכל טוב – מעשית סלול כמעט כולו בבטון מחוספס ורב אחיזה, שלא דומה בכלום לתנאים בשטח. ובכל זאת – מערכת בקרת המשיכה עובדת למופת, ומאפשרת להמשיך להתקדם גם כאשר שני גלגלים נמצאים גבוה באוויר והרכב במגמת עליה. גם בקרת הגלישה במורד עובדת כמו שצריך, גם בשיפועים שכנראה אף נהג XV לא יעז לרדת, ובצדק.
 
 
 
ודבר אחד בלט גם בכביש וגם בשטח – בניגוד להצהרות על השינויים בתיבה, התחושה ביציאה מהמקום הייתה דווקא עצלה יותר מאשר בדור הקודם. לא התאפקנו וערכנו השוואה ראש בראש – ואכן הדור הקודם יוצא מהמקום מהר וחזק יותר. הצוות היפני שנשאל בעניין לבש את אותה ארשת אבודה-מבוהלת שמאפיינת יפנים שנשאלים שאלה שאין להם תשובה עליה, כשכל נציג מגלגל את תפוח האדמה הלוהט לנציג בכיר יותר. בסוף קיבלנו תשובה שאכן מדובר בתופעה מוזרה שתיבדק לעומק, ויכול להיות שהסיבה לכך היא שמדובר במכוניות חדשות לחלוטין, מסדרת טרום יצור, שיתכן ויש בעיה בכיול תיבות ההילוכים בהן. נחכה לדגמים שיגיעו אלינו ונראה.
 
עוד רגע כאן
סובארו XV החדש עוד רגע כאן – ההשקה הרשמית תהיה ב-18 לדצמבר. מהבחינה העיצובית והמכאנית הוא נשאר כשהיה – לא משחק בדיוק לפי הכללים, ולא משתבץ בדיוק בתוך אף אחת מהמשבצות. עם עיצוב שהוא יותר האצ'בק גבוהה משטח מצד אחד והתעקשות על הנעה כפולה בלבד מצד שני. חבל שסובארו לא ניצלה את החלפת הדורות לשדרוג משמעותי יותר של תא הנוסעים, ואולי גם איזה עדכון קטן של יחידת ההנעה הבסיסית. עכשיו נשאר רק לראות אם הוא ישמור על התמחור הנמוך-יחסית-לקטגוריה של הדור הקודם.