יונדאי קונה – מבחן דרכים (1.6 ל' טורבו, 4X4) - אוטו

יונדאי קונה – מבחן דרכים (1.6 ל' טורבו, 4X4)

יונדאי קונה, רכב הפנאי החדש, מצטרף באיחור לסגמנט החם ביותר בשנים האחרונות. כדי לבדל אותו הוא מגיע עם מנוע חזק, הנעה כפולה ורשימת אבזור מרשימה. ומה לגבי המחיר?

יונדאי בחרה עבור רכב הפנאי החדש שלהם, שם מעט בעייתי לקריאה בשפה העברית: 'קונה' (Kona). הוא קרוי על שם אזור במערב האי הגדול של הוואי, ובשפה הילידית פירושו הוא "הצד היבש", כלומר הצד הפחות גשום באי. במציאות, ולא רק הישראלית, יונדאי קונה מצטרף למבול של דגמים חדשים בקטגוריה הולכת ומצטופפת, וכדי לבלוט בשטח הוא מציג כמה אסים שתחובים בשרוול.

עיצוב ונראות
זהו הדגם הסדרתי של יונדאי שעיצובו הנועז שני רק לוולוסטר והוא בהחלט מבליט את עצמו: נפוח, אגרסיבי, על גבול החצוף. כמעט כל המרכיבים של עיצוב רכב פנאי נוכחים: חיפויי פלסטיק שחור לתחתית המרכב עם הטבעות פלסטיק כסופות, קשתות גלגלים מודגשות, פנסים מפוצלים מלפנים ומאחור, צביעה חלקית של הקורה האחורית כדי ליצור אשליית גג צף, גג בצבע שונה (אופציה בתוספת), ספוילר גג ועוד. יש שיאמרו שהתוצאה הסופית מעט מתאמצת כדי למצוא חן.

1592647


פגשנו אנשים מכל סוג, מגדר, מגוון, וגיל – ויונדאי קונה הלהיב את כולם; לא דבר שניתן לאמור על כל מכונית מעוצבת, וזה שהקונה היה בצהוב רדיואקטיבי וודאי שעזר. למרות שקונה הוא רכב פנאי קטן, הבסיס שלו הולך בגדולות, והוא עושה שימוש באותה רצפה המשרתת את המשפחתית הקומפקטית i30. התוצאה: בסיס גלגלים של 260 ס"מ, וגם ממד רוחב מכובד של 180 ס"מ. האורך דווקא בצד השני, עם נתון של 416 ס"מ. ממדים אלה יוצרים פרופורציות דינמיות ויציבה חסונה המדגישות עוד יותר את העיצוב.  

פנים הרכב
אותו בסיס גלגלים אחראי גם למרחב הטוב ביותר בקבוצה לזוג מבוגרים. המושב עצמו מעט קצר, אבל הוא גבוה, כך שיחד עם זווית משענת נוחה וחלונות גדולים, מתקבל מרחב נעים לשהייה. הנוסע שנידון לאמצע ייאלץ כרגיל להתפשר על מושב נוקשה יותר ומרווח גרוע לכפות הרגלים בגלל תעלת ההינע. גם מלפנים לא חסר מקום, אבל מבנה מוט ההגה, שמעט בולט מדי, עלול להפריע בעת כניסה ויציאה. המושב עצמו התגלה כנוח לאורך זמן ומציע תמיכה טובה מאוד לגב ולמותניים. הייתי מעדיף גם תמיכה הדוקה יותר לירכיים.

1592651


תא המטען לא ענק, סף ההטענה מעט גבוה ואין שקע 12 וולט, אבל פתחו גדול, יש אוזני עיגון ברצפה ונפחו מספק לשימוש יום יומי. התא עצמו שטוח ומציע שתי דרגות גובה כשבשתיהן ניתן לקבל משטח הטענה אחיד כשמשכיבים את המושבים האחוריים. איך? למדף הרצפה מעין מפרק לרוחבו, כך כשגם כשהוא נמצא בדרגה הנמוכה יותר, חלקו הפנימי שצמוד לגב המושבים עולה מעט ויוצר עימם משטח אחיד. נחמד.

לעומת העיצוב החיצוני סביבת הנהג סטנדרטית יותר, לא מרוממת רוח או חדשנית בצורה כלשהי – וגם איכות החומרים בסיסית. אבל את מה שקונה מחסיר באיכות חומרים, הוא משווה ועובר כשזה מדובר באבזור מותרות ואבזור בטיחות (ראו מסגרת); העושר המוצע אינו מובן מאליו, כמו למשל טעינה אלחוטית לסמארטפון (על אף שהיא מעט איטית). תפעול רוב המערכות מוכר למי שמגיע מדגמי יונדאי, כך למשל לוח המחוונים וצג המחשב שנמצא שם (קטן מדי בסטנדרט העכשווי) ופקדי התפעול שעל גלגל ההגה. אבל יש כמה פקשושים, כמו מיקום מתג נעילת ההנעה הכפולה או מתג בקרת המורד; הם גדולים כדי שלא יתפספסו לאצבע טועה, אבל מוסתרים על ידי ידית תיבת ההילוכים.

1592646


מנוע וביצועים
קונה מוצע בעולם עם ארבע יחידות הנעה, אבל לישראל מגיעה אחת – הבכירה והחזקה ביותר, תוצאה של אילוץ מקומי בגלל השילוב עם תיבה אוטומטית. המנוע החזק, יחד עם מערכת ההנעה כולה, בולט ביחס למקובל בפלח, מדובר בטורבו-בנזין בנפח 1.6 ליטר, שמפיק 177 כ"ס שמעביר את ההספק לכל הגלגלים דרך תיבה דו-מצמדית עם שבעה הילוכים. הנעה כפולה נמצא אצל חלק מהמתחרים, אבל לא נעילת דיפרנציאל מרכזי ובקרת ירידה במדרון. אלה יתרונות שבשלב זה יש רק לקונה.

1592653


איך הכל עובד יחד? לא רע בכלל. עוצמת התחושה אינה כמו גודל הנתון, אבל לקונה הביצועים הטובים ביותר בקטגוריה – ופער. התיבה מוכוונת לפעולה חלקה על פני זריזות ולכן היא לא תמיד ממהרת לצאת מהמקום או להוריד הילוכים. גם כשהדוושה נרמסת, פעולתה לא תמיד מהירה ולפעמים היא מעט מתבלבלת בבחירת ההילוך. אבל אם היא נמצאת בהילוך הנכון הקצב חזק ומפתיע לטובה. לקונה שלושה מצבי נהיגה, 'אקו', 'נוחות' ו'ספורט' שמשפיעים על ההגה, דוושת התאוצה ותיבת ההילוכים. ב'ספורט' משקל ההגה מעט כבד יותר; הוא לא נעשה תקשורתי, אבל זה עדיף מחוץ לעיר. התחדדות הדוושה והזדרזות התיבה בהורדת הילוך או שמירה על הילוך, עוזרים מעט לקצב. צריכת הדלק מעט מאכזבת אבל לא מפתיעה: בשיוט עמדה על 12.8 ק"מ לליטר ובימי המבחן המאומצים על 8.9 ק"מ לליטר.

התנהגות ונוחות
כיול מתלים נוקשה וזוויות גלגול לא גדולות מדי, מעניקים לקונה יכולות דינמיות סבירות-פלוס, וצמיגים רחבים מוסיפים לאחיזה. התוצאה: רמת ביטחון גבוהה בכבישים מתפתלים, הנעזרת כמובן על-ידי ההנעה הכפולה.

1592649


נוחות הנסיעה, בגלל אותם בולמים נוקשים, נפגעת – וכאן קונה מאבד נקודות יקרות. בעיר ומחוצה לה הוא מצליח לסנן שיבושים קלים כמו חורים ושברי אספלט, אבל לא גלי אספלט שגורמים לו מעט לקפץ. בנוסף, ובגלל הצמיגים הרחבים, מורגש חספוס תמידי על כל אספלט שאינו משובח, מין רטט מציק. בידוד רעשי המנוע מצוין גם כאשר הרגל מחוררת את השטיח, אבל רעשי הכביש פשוט מוגזמים כבר מאזור 110 קמ"ש.

בשטח
הנעה כפולה ונעילת דיפרנציאל מרכזי אמורים להעניק לקונה יכולת שטח נדירה – אבל בפועל יתרון היכולת שלו קטן מאוד. מרווח הגחון (17 ס"מ) אינו מתעלה, ומבנה החלק התחתון של המרכב, על הפלסטיקים העדינים שם, אחראי לזוויות גישה ונטישה מוגבלות מאוד. בשטח טכני מעט יותר, גם תיבת ההילוכים מתריעה שזה לא בשבילה עם התחממות המצמדים הפוגמים בהעברת הכוח לגלגלים. גם בקרת הירידה במדרון מחזיקה את המכונית במהירות גבוהה מדי המייתרת את השימוש בה.

1592648


תמורה
יונדאי קונה מצטרף מעט באיחור לסגמנט החם מאוד של רכב פנאי קטן. הוא מביא עימו עיצוב מוחצן, ביצועים משובחים, מפרט טכני מכובד ואבזור עשיר – כולל מערכות בטיחות מתקדמות. מנגד, החומרים בתא הנוסעים, נוחות הנסיעה, רעשי הדרך וצריכת הדלק פושרים.

ביחס למתחרים הישירים – קונה עשיר ומבצע מהם, אך ב-140,000 שקלים הוא יקר יחסית. מחירו קרוב מאוד לדגמי פנאי קומפקטיים, הגדולים ממנו בקטגוריה, והם מרווחים ממנו ולאחדים מהם ביצועים לא מאוד רחוקים בתוספת מחיר לא מאוד גבוהה.  

*פורסם במקור ב-15.03.18 (נוסף וידאו)
___________________________________________________________________

קונה מוצע בשלוש רמות גימור, ולמבחן הגיע ברמת 'סופרים', הגבוהה ביותר. רמה זו כוללת את מערך המולטימדיה החדש של יונדאי, המשלב בתוכו את ממשק היצרן המקורי לצד ממשק 'קונקטד' של היבואן. בנוסף נמצא אפשרות צימוד (מקורית) לאפל קארפליי ואנדוראיד אוטו, מצלמת רברס, משטח טעינה לסמארטפון, בקרת שיוט, בקרת אקלים, כניסה והנעה ללא מפתח, חיישני תאורה, קיפול חשמלי למראות הצד ושמשות אחוריות כהות. מבחוץ, יצוינו פנסי ערפל, חישוקי "18 קלים, מסילות גג, צביעה דו-גונית למרכב (גג בצבע שחור או אפור, בהתאם לצבע המרכב שנבחר) ועוד. 

מערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות: קונה מוצע בישראל עם מערך הבטיחות הנרחב ביותר המוצע לדגם. המפרט כולל בלימה אוטונומית בחירום (עד 80 קמ"ש, כולל זיהוי הולכי רגל), התרעת סטייה מנתיב עם סיוע אקטיבי, ניטור שטחים מתים, התרעת תנועה צולבת מאחור, ניטור עייפות נהג, מערכת למניעת התהפכות ועוד. כל אלו מקנים לקונה דירוג בטיחותי 7, וזכאות לחמישה כוכבים במבחני הריסוק האירופיים, של Euro NCAP (בהם נבחן הדגם עם מבחר מצומצם יותר של מערכות בטיחות מתקדמות).

שווה לשקול גם:

מחיר
126000
החל מ- 1,250 ₪
שנת דגם
2019
שווי שימוש רציף
3122
אחריות
שלוש שנים
שנת השקת הדגם
2017

תיאור

מקומות ישיבה
5
מספר דלתות
5
מרכב
SUV
קבוצת רישוי
קבוצה 3

מידות

אורך
416
רוחב
180
גובה
156
משקל
1428
בסיס גלגלים
260
נפח תא מטען (ליטר)
361
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
1143
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
נפח מיכל דלק
50

צמיגים

קוטר/חתך/רוחב
215/55/17

מנוע וביצועים

נפח מנוע (סמ"ק)
1591
סוג מנוע
טורבו בנזין
תצורת מנוע
טורי
מספר צילינדרים
4
הנעה
קדמית
הספק מירבי (כ"ס)
177
סל"ד להספק מירבי
5500
מומנט מירבי (קג"מ)
27.0
סל"ד למומנט מירבי
1500
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
7.5
מהירות מרבית (קמ"ש)
210
תיבת הילוכים
אוטומטית רובוטית כפולת מצמד
מספר הילוכים
7

צריכת דלק

צריכת דלק - בינעירונית
17.2
צריכת דלק - עירונית
14.5
צריכת דלק - ממוצעת
16.1
דרגת זיהום אוויר
4
צריכת דלק - אמיתית
13.0
צריכת דלק - מבחן אוטו

בטיחות

מבחן ריסוק אירופאי
5 כוכבים
בלמים
ABS + EBD + BAS
מספר כריות אוויר
6
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
יש
עיגוני ISOFIX
יש
ביטול כרית אוויר לנוסע
יש
מערכת לבלימת חרום עצמאית
יש - במהירות עירונית בלבד
מערכת לניטור רכב בשטח מת
אין
מערכת להתרעת עייפות נהג
יש
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
יש + שמירת נתיב אקטיבית (היגוי)
חיישני לחץ אויר
יש
מערכת זיהוי תמרורים
אין
פנסים עוקבי פנייה
אין
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
אין
אבזור בטיחותי נוסף
חיישני חגורות בטיחות, מערכת עזר לזינוק בעליה, מערכת בקרת גלישה במדרון, זיהוי הולכי רגל, מערכת למניעת התהפכות

אבזור

חלונות חשמל
4
מערכת מיזוג אוויר
בקרת אקלים
גג שמש
אין
חישוקים קלים
יש
בקרת שיוט
יש
ריפוד
בד
חימום במושבים
אין
כוונון מושבים
ידני
פנסי חזית
רגילים
פנסי ערפל קדמיים
יש
עזרי חנייה
מצלמת רוורס בלבד
חיישני גשם
אין
חיישני תאורה
יש
תאורת אווירה
אין
קיפול מראות חשמלי
אין
מערכת עצור סע
אין
מחשב דרך
יש
הגה וידית הילוכים מצופים עור
הגה בלבד
כניסה ללא מפתח
אין
מערכת חנייה אוטומטית
אין
אבזור נוסף כלול במחיר
אבזור נוסף בתשלום
מערכת מולטימדיה Connected Car עם ניווט Waze

מולטימדיה

מערכת שמע
מקורית + שליטה מההגה
טלפון
דיבורית בלוטות'
מסך מולטימדיה
יש
מערכת ניווט מובנית
אין
חיבור לאינטרנט
יש
חיבורי אודיו
AUX + USB
נגן DVD
אין

דגם יונדאי קונה
גרסה קונה 1.6 ל' טורבו, אוט', Premium
מחיר 126000
0 ל-100 קמ"ש (שניות) 7.5
מהירות מרבית (קמ"ש) 210
תיבת הילוכים אוטומטית
צריכת דלק - ממוצעת 16.1
נפח תא מטען (ליטר) 361
דרגת זיהום אוויר 4

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות

  1. 19. נראה רכב טוב. אבל יקר!! ללא הצדקה

    ש 14 אוקטובר 2018, 15:19

  2. 14. מה לעשות,;:"!!@?? דיסלקטי

    מנחם 15 מרץ 2018, 17:55

  3. 12. אני באמת לא מבין .היום כל הרכבים הם פחות או יותר אוטו דבר וברמה ממש טובה אז למה להשמיץ ולמי שלא יודע הרכבים הקוראנים עברו את היפנים באמינות וזה בדוק אז מאיפה הידע הרב של חלק מהמגבים וחוץ מזה הם ממש משתדלים ומוצאים דגמים חדשים ומענינים שכתבי הרכב מאוד מפרגנים .יש אנשים שחיים בעבר

    מנחם 15 מרץ 2018, 15:05

  4. 10. למגיב 7, יונדאי זה דרום קוריאה אחי

    זילפה 13 מרץ 2018, 21:47

  5. 9. למגיב 7, יונדאי זה דרום קוריאה אחי

    זילפה 13 מרץ 2018, 21:47

  6. 5. צריך לעשות השוואתי איתו ועם הסיאט ארונה לדעתי

    חי 12 מרץ 2018, 23:59

  7. 4. חרא של רכב

    מס 1 צודק פח קוריאני חדש 12 מרץ 2018, 21:22

  8. 3. 8.9 לליטר? המסחרית שלי עושה 12 לליטר!

    בעור כבש 12 מרץ 2018, 19:30