ב-1970, לפני כמעט חמישים שנים, יצא לדרכו לנד רובר ריינג' רובר הראשון, רכב שטח לג'נטלמנים, שהיה לאגדה כבר בחייו. הדגם עצמו התפתח והשביח עם השנים ולאורך ארבע הדורות בהם הוא מיוצר. מרכב שתוכו נבנה כדי שיעמוד בשטיפת בוץ בצינור, היה למוביל בתחום הפאר.

לנד רובר ריינג' רובר PHEV – מבחן דרכים (השקה)

 
"הלקוחות תמיד אמרו לנו 'אל תשנו אותו, רק עשו אותו טוב יותר'" מספרים אנשי לנד רובר,  אבל בעידן זה הריינג' צריך להיות גם נקי יותר – ולכן, לנד רובר, כמו הרבה יצרני יוקרה, מציגה גרסה היברידית נטענת לרכב השטח/פנאי המפואר שלה. מדובר ברכב "מחושמל" ראשון מני רבים במבחר של יגואר ולנד רובר (JLR).
 
אנשי לנד רובר אינם מתייחסים לחשמל כאל בעיה, כי הרי מה מתאים יותר לרכב המתגאה בהתנהלות מעודנת משילובו של מנוע חשמלי שקט? וגם הכוח לא חסר; עם מנוע ה-2.0 ליטר המוגדש של היצרן, המכונה "אינג'ניום", מתקבלים יותר מ-400 כ"ס ליצירת גרסה חזקה ביותר, שנייה רק ל-V8.
 
נפגשים
ספינת הדגל של לנד רובר נבחרה להצגת חטיבת הכוח ההיברידית הנטענת הראשונה של היצרן; מנוע הבנזין מספק 300 כ"ס, החשמלי 116 כ"ס, ושילוב שניהם מייצר 404 כ"ס ו-65.3 קג"מ. בלנד רובר מדגישים שבחרו במנוע חשמלי שממוקם בבית תיבת ההילוכים של ZF כדי לאפשר שילוב בין מערך ההנעה כפולה המתקדם לתנועה חשמלית, והמשמעות היא שהמנוע החשמלי יעבוד גם עם הילוך הכוח.

לנד רובר ריינג' רובר PHEV – מבחן דרכים (השקה)

 
"זה לא אומר שנשתמש בפיתרון זה בכל הדגמים שלנו" אומר לינפל אוון, האחראי על הנדסת הרכב בלנד רובר, "אבל בריינג' רובר חשוב לנו להדגיש את יכולת השטח גם כשהוא נע על חשמל". זאת, למרות שגם לאוון ברור שכלים כמו הריינג', בייחוד בגרסה נטענת, נעים פחות בשטח, ויותר באזורים עירוניים. באלה ניתן גם ליהנות מהטווח החשמלי התיאורטי של 51 ק"מ וגם מההקלות הניתנות לכלים חשמליים.
 
"יש לנו הרבה ניסיון בשטח" הוא אומר, "וחשבנו איך למקם הכל נכון. הסוללות, שממוקמות בתא המטען והקטינו את הנפח (מ-550 ל' ל-450 ל'; א.ש), לא אוהבות מזג אוויר קיצוני. 15-20 מעלות זו רמת החום הנכונה עבורן, ולכן יש להן מערך קירור וחימום עצמאי שמתוכנן לעבוד מ-40 מעלות מתחת לאפס ועד ל-40 מעלות מעליו".

לנד רובר ריינג' רובר PHEV – מבחן דרכים (השקה)

 
בלנד רובר מבטיחים שמונה שנות אחריות לסוללות מתוצרת סמסונג שגם סייעה בפיתוח המערכת ההיברידית, וזמן טעינה הנע בין 2:45 ל-7:30 שעות, מעמדה מהירה או שקע ביתי רגיל. חטיבת הכוח הזו תוצע גם בגרסה עם בסיס הגלגלים המוארך וגם בריינג' ספורט. ואם כבר חשמל ושקט – הרי שלטובת העידון הותקנו כאן שמשות עבות ב-75% ותת שלדה קדמית חדשה.
 
מבחוץ
בלנד רובר ניצלו את הצגת הגרסה החדשה למתיחת פני הרכב שהוצג ב-2012, כשהדגש בשינוי הוא בביצוע מעודן ואיכותי יותר לקווים המקוריים; למכסה המנוע מראה נקי יותר, השבכה קמורה ועשויה כמשטח אחיד ויחד עם כונסי אוויר חדשים בצידי הפגוש ותאורה עדכנית, החזית מפגינה נוכחות גדולה מאשר בדגם המקורי.

לנד רובר ריינג' רובר PHEV – מבחן דרכים (השקה)

 
השינוי העיקרי בצידי הרכב הוא בחישוקים חדשים וב"זימים" שמחולקים כעת לארבעה פסים. מאחור, התאורה חדשה ועיצובה מודרני יותר, המפלטים בולטים מאשר קודם, ועדיין, מדגישים כאן, אלה מתוכננים כך שלא יפריעו לזווית הנטישה.
 
מבפנים
בתא הנוסעים נשמרו הקווים המוכרים והשילוב בין עור איכותי לגוונים נעימים לעין. השינוי הבולט הוא ציודו של הדגם המחודש במערך המולטימדיה/שליטה, הכולל שני צגי "10, אותו פגשנו כבר בוולאר. נדרש קצת זמן כדי להתרגל אליהם, וגם פקדי ההגה, ששולטים בחלק מהמערכות דרך המחוונים המוקרנים, אינם קלים לתפעול. לעיתים, התגובה מהם או מהצגים איטית, ובכלל פריטים רבים – מבחירת מצבי הניהוג ועד כיוון המראות – אינם קלים מספיק לתפעול. ואם כבר מדיה; לרכב 17 נקודות חיבור אלקטרוניות (USB וכו') מהן 8 מאחור ואפשרות לחיבור 8 מכשירים ב-WiFi.

לנד רובר ריינג' רובר PHEV – מבחן דרכים (השקה)

 
תנוחת הנהיגה השלטת מעניקה שדה ראייה טוב ויוצרת תחושה נעימה בזמן הנהיגה. מאחור האווירה מלכותית, והמושבים רחבים ומפנקים מאשר לפני החידוש, וכוללים יותר אפשרויות כיוון ועיסוי.  
 
בתנועה
לבריטים חשוב להדגיש שגם בגרסה הנטענת הריינג' הוא עדיין רכב שטח, והנהיגה נפתחת בתמרוני בוץ ובמעבר מים גדול. למרות שברור שהמקום "תפור" ליכולת הכלי, לא הרבה יצרנים מעזים בהשקה להעמיד את הדגם שלהם באתגרי עבירות כאלה.

לנד רובר ריינג' רובר PHEV – מבחן דרכים (השקה)

 
בתנועה, שילוב מנועי החשמל והבנזין נעים, גם אם אינו יוצר חטיבת כוח מרגשת. מנוע הבנזין שקט אבל תחת עומס הצליל אינו מזמין במיוחד, וגם היציאה מהמקום מושהית לעיתים. אבל בסופו של דבר, כמו שמציין נתון האצה ל-100 קמ"ש העומד על 6.8 שניות, חטיבת הכוח אפקטיבית, בייחוד אם לוקחים בחשבון שהרכב שוקל 2.5 טון.
 
על חישוקי "21 ובכבישים מחוספסים, רעשי הצמיגים מורגשים מהצפוי וכך גם שיבושים גדולים, אבל בסך הכל הנסיעה נעימה מאוד. בכבישים הצרים והמעוקלים שבין כפרי מרכז אנגליה, הריינג' מפגין שהוא בכל זאת רכב כבד ואינו מתלהב מפניות הדוקות. וכמו שקורה בכלים היברידיים, גם פעולת הבלמים אינה ברורה במיוחד. אבל איכשהו הכל מתאים לאופי המלכותי של הרכב הקורא לנהיגה רגועה.
 
לנד רובר ריינג' רובר PHEV – מבחן דרכים (השקה)


מסכמים
קצת קשה להתרשם בהיכרות קצרה שכזו מכל המרכיבים של הרכב המורכב הזה. התחושה הראשונית היא שאנשי לנד רובר עשו את שיעורי הבית בתחום ההנעה החשמלית, שמרו על האופי המיוחד שיש לריינג' ולא ויתרו על היכולות שלו בשטח.
 
אבל הקלף החזק של לנד רובר ריינג' רובר בגרסה הזו יהיה במשוואה הכלכלית שיוצר המיסוי הירוק המקומי. הריינג' הנטען יוצע במחיר נמוך משמעותית מהגרסאות הרגילות – ועם פער שינוע סביב 150,000 שקלים, האם זה מפליא שהיבואן ממתין בקוצר רוח להגעתו?