קטגוריה: פנאי קומפקטי
גרסה/רמת גימור: 1.5 ל', טורבו/'פרמיום'  
מתחרים בולטים: יונדאי טוסון, סיאט אטקה, פיג'ו 3008, פולקסווגן טיגואן, קיה ספורטאז'
מחיר גרסה נבחנת: 170,000 שקלים

מיצובישי ישראל נמצאת בתנופת חידושים שמכוונת לאזור הנכון בשוק – רכבי הפנאי. אחרי שנים בהן נסמכה בשוק הפרטי על המכירות המוצלחות של האאוטלנדר, הגיעו לישראל תוך חודשים ספורים שני דגמי פנאי נוספים. אחד מהם הוא ASX הוותיק (הושק בעולם ב-2010), ואילו השני הוא מיצובישי אקליפס קרוס (Eclipse Cross) החדש. שלושת הדגמים מבוססים על אותה פלטפורמה ותיקה של מיצובישי – עם בסיס גלגלים של 267 ס"מ – אך ממדי מרכב שונים, מפרט טכני ורמות אבזור וגימור מפנים אותם לקהלים שונים.

בניגוד ל-ASX, האקליפס קרוס הוא דגם חדש המשדרג את היצע היצרן דרך עיצוב עדכני, אבזור מועשר ובעיקר מנוע טורבו-בנזין 1.5 ליטר החזק מה-2.0 המסורתי ותיבה רציפה מדור חדש (אינווקס 3). בהשוואה לאאוטלנדר, אקליפס קרוס קצר ב-29.5 ס"מ, לממד אורך של 440 ס"מ.

עיצוב ונראות
לפי מיצובישי הכוונה בעיצוב הייתה לשלב בין קופה לפנאי, ולכן נבחר השם "אקליפס" ששירת בעבר קופה נאה של המותג. החזית חסונה ודומה לזו של אאוטלנדר, כדי להפגין את הקשר המשפחתי, אך הדופן מפוסלת יותר ויחד עם חישוקי ה-"18 הנאים, העיצוב עובד באופן אמוציונלי יותר. החלק המיוחד בעיצוב הוא מאחור, עם קורה משופעת היוצרת אותו עיצוב של קופה, ושמשה אחורית המפוצלת על ידי מכלול של תאורה. הדבר מזכיר קצת את הסיוויק היוצאת ונראה מרשים בלילה, אבל יהיו מי שיראו בחלק זה פחות הרמוני ויותר מאולץ. התוצאה הסופית מיוחדת, ופריטים של "איפור שטח" משלימים הופעה מושכת.

מיצובישי אקליפס קרוס - מבחן דרכים


פנים הרכב
בסביבת הנהג קווים חדשים וחסונים. הפלסטיק אינו רך במיוחד והקשר לאאוטלנדר עדיין מורגש. הקרבה לדגם הוותיק יותר בולטת בתצוגות המחוונים, בבקרת האקלים ואפילו בלחצנים משניים, ויוצר תחושה מעט מיושנת למרות האבזור השופע. החידוש הבולט הוא צג "7 שניצב במרכז סביבת הנהג ונעזר במשטח מגע. כרגע הוא אינו נוח לתפעול גם בגלל היעדר פריטים כמו חוגה לכיוון, וגם כי במכונית המבחן עוד לא שולב מערך "קונטקטד" בהתקנה מקומית שאמור להביא לשינוי משמעותי בתפעול.

לאקליפס קרוס שפע רמות גימור וכולן עשירות באבזור: כבר ב'אינטנס' הבסיסית חישוקי "18, חלונות כהים, בקרת אקלים ומולטימדיה מקורית. ב'אינסטייל' גם גג זכוכית כפול עם תפעול מעט מוזר אך חשמלי לסוככים, וגם בלם חנייה חשמלי ומפתח חכם. ל'פרמיום' – רמת הגימור ברכב שבחנו – גם לד, ריפוד עור במושבים ודמוי-עור בדיפון, חיישני חניה היקפיים, תפעול חשמלי לכיוון מושב הנהג ותצוגה עילית. רמת האבזור הגבוהה ביותר, 'עלית', היא היחידה המשרתת את גרסת ההנעה הכפולה.

מיצובישי אקליפס קרוס - מבחן דרכים


המושב נוח, למרות מחסור בתמיכה לגב התחתון, ותנוחת נהיגה גבוהה יוצרת את תחושת "רכב השטח". מי שכמוני אוהב להגביה את המושב יתקשה לראות את מלוא התצוגה העילית ואת חיווי בקרת האקלים. הראות לאחור מוגבלת, בעיקר בגלל אותו מכלול תאורה.

מאחור, המושבים מתכוונים למרחק ולזווית, מרווח הרגליים טוב ומרווח הראש סביר, תלוי בכיוון זווית מסעד הגב – ובולט בהיעדרו פתח מיזוג. תא המטען שימושי, אך נפחו, 341 ליטר, קטן ביחס למקובל בקטגוריה.

נוחות נסיעה
על חישוקי "18, נוחות הנסיעה באקליפס קרוס סבירה בעיר, אך הוא מתקשה על שיבושים קלים ובינוניים שגוררים מצידם גם רעשי מתלים. מחוץ לעיר המצב משתפר, אך גם שם שיבושים בינוניים מסוימים מורגשים יתר על המידה; דווקא עם שיבושים גדולים הוא מסתדר טוב יותר, אך רעשי הרוח בולטים.

האקליפס קרוס מרגיש בבית על שבילים מפולסים והתחושה החסונה שהוא משדר מאפשרת לשמור על קצב נאות בשבילים; גם עליהם הוא מפתיע ביכולתו לטפל בשקעים גדולים יחסית.

התנהגות ובטיחות
בפניות ובעיקולים, לאקליפס קרוס אחיזה טובה והוא מגיב נכון לפקודות ההיגוי, אבל אינו מייצר תחושה קלילה או ספורטיבית. התחושה היא שהוא מעט מדי כבד (והוא מעט כבד מאאוטלנדר) וגבוה. להגה משקל נכון, אבל התגובה להפנייתו אינה תמיד חדה, ומכיוון שיש לו חופש מסוים יש להקפיד שלא יסטה מהנתיב. ביציאות חריפות מהמקום, ניתן לחוש לעיתים בלוחמת הגה ובהחלקת צמיגים קדמיים. לבלמים יכולת נאותה, אך הם מאבדים מעט מחץ בעומס מתמשך. 

מיצובישי אקליפס קרוס - מבחן דרכים


רמת האבזור 'פרמיום' עשירה בציוד בטיחותי וכוללת בלימה אוטומטית, התרעה על סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים מאחור ומהצד ועמעום אורות אוטומטי.

מנוע וביצועים
לאקליפס קרוס מנוע 1.5 ליטר טורבו חדש של היצרן שמייצר 163 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית רציפה חדשה מסוג אינווקס 3 שיש לה שמונה יחסי העברה קבועים ומאפשרת תפעול ידני נוח מההגה.

אין ספק שמדובר בשילוב המהווה צעד קדימה עבור מיצובישי. המנוע חזק יותר ובסיוע התיבה מאפשר ליצור קצב טוב יותר תוך כדי פעולה שקטה ונעימה בהשוואה לדגמים האטמוספריים. זו עדיין לא יחידה שקטה, אבל הצליל גברי יותר ומעייף פחות.

האקליפס קרוס מציע ביצועים מכובדים, ונתון ההאצה ל-100 קמ"ש, 9.3 שניות, מצביע על כך. התיבה הרציפה עדיין אינה חדה בתגובות, אבל פעולתה עדיפה משמעותית מאשר זו הקודמת, חלקה ממנה עם חלוקה משופרת של יחסי ההעברה.

צריכת הדלק סבירה: ביום שכלל קטעים מאמצים נרשמו 8.6 ק"מ/ ל'; ביום טיול רגוע אך מגוון עמדה הצריכה על 10 ק"מ/ליטר ובשיוט רגוע ניתן להגיע ל-11.4 ק"מ/ל'. 

תמורה
האקליפס קרוס מתמקם במרכז פלח השוק של רכבי פנאי קומפקטיים, ומשלב חדש עם מוכר. הנוחות אינה מרשימה והאווירה פחות מודרנית מאשר במתחרים המובילים. מאידך, הביצועים טובים, האבזור עשיר וההופעה בולטת.

ב-170,000 שקלים האקליפס קרוס 'פרמיום' אינו זול; מחירו אמנם אינו גבוה מזה של מתחרים ישירים עם רמת אבזור דומה, אבל ממיצובישי התרגלנו לקבל תמורה עדיפה. מבחינות רבות ייתכן שעדיף ן לבחור ברמות האבזור הזולות יותר, שמחירן מתחיל ב-149,000 ו-160,000 שקלים; רמת הציוד מספקת ועם זאת הן מציעות הספק שיש לחלק מהמתחרים רק בגרסאות היקרות.