רנגייד, שם שיעלה את מפלס הנוסטלגיה אצל רבים, היה בשנות השבעים אחד הגרסאות של ג'יפ CJ5 הקשוח, מצידו ממשיך ישיר לג'יפ הראשון ההוא. רנגייד היה גם שמה של רמת גימור בשנות התשעים לג'יפ רנגלר, כלי מסוקס בזכות עצמו.
 
לכן, אך טבעי היה זה שאנשים הרימו גבה כאשר השם הזה הוענק ב־2014 לרכב קטן וחמוד – והיחיד הראוי למושג "ג'יפון": גם של ג'יפ, גם קטן. כאשר התבררו הפרטים, הורמה הגבה השנייה; ג'יפ רנגייד מבוסס על, ובכן, פיאט 500X, ואפילו מיוצר באיטליה ולא בארה"ב (באמלפי, אליה הגיעו הג'יפים המקוריים ב־1943).
 
אבל ג'יפ רנגייד שומר על מחויבות המותג ליכולת שטח ועל ההבטחה הטמונה בשם הדגם. יכולות השטח שלו, בייחוד בגרסת טריילהוק, הביאו בשורה מרעננת לעולם רכבי הפנאי הקטנים והמאוד פופולריים, ולפחות באירופה המכירות היו טובות.

ג'יפ רנגייד - מבחן דרכים (השקה, מתיחת פנים)

 
ג'יפ – כיום חלק מתאגיד FCA (קיצור של Fiat Chrysler Automobiles) – העבירה את הרנגייד מקצה שיפורים והזמינה עיתונאים לאתר הניסויים של FCA בבאלוקו, איטליה. אנשי ג'יפ, האמורה להכפיל את מספר דגמיה בשנים הקרובות, בד בבד עם כמעט חיסול של דגמי פיאט, היו משוכנעים שיש להם הכלי הנכון למשימה.
 
בייבי רנגלר
הבסיס, כזכור, הוא אותה "רצפה קטנה־רחבה 4x4" של פיאט שפותחה במקורה עם ג'.מ (הוצגה ב־2005) ומשרתת דגמים כמו גרנדה פונטו, 500L וכאמור אותו 500X. הדגם המחודש מדגיש את הקשר לרנגלר החדש, עם גריל ג'יפ שבעה חריצים מודגש ופנסים עגולים, ובמפגש עם הרנגייד קשה להחליט אם הוא יותר קשוח או יותר חמוד. הפרופורציות והזוויות יוצרות מבנה המדגיש את ממד הגובה ויוצר רכב פנאי שונה – והתוצאה מדליקה, במיוחד בצבעים מיוחדים – ולמרות שהוא פחות לטעמי, אי אפשר להישאר אדיש אליו.

ג'יפ רנגייד - מבחן דרכים (השקה, מתיחת פנים)

 
במתיחת הפנים, בנוסף, נעשו שינויים בפגוש, יחידות התאורה חדשות, פתח המפלט חדש ולחישוקים עיצוב חדש. גרסת טריילהוק שנכחה בהשקה כללה פריטים מעוצבים נוספים כמו וו גרירה בצבע אדום וגג כפול שאפשר לפתוח אותו לחלוטין. בהחלט נחמד.
 
יושבים גבוה
יותר ויותר אנשים בוחרים לרכוש רכבי פנאי קטנים, וחלק מהסיבות לכך דווקא פרקטיות: תנוחת הישיבה הגבוהה, כניסה ויציאה נוחות יותר והכנסה קלה יותר של ילדים למושב האחורי. בתחומים אלה הרנגייד מצטיין; מבנה הקופסה הגבוהה עושה את הכניסה אליו לקלה יותר והוא בהחלט מתבלט בממד הגובה (169 ס"מ) מול המתחרים שלו.
 
הרנגייד מצטיין גם בתנוחת הנהיגה, ואני חייב לציין שזהו רכב הפנאי הקטן הראשון שגרם לי להרגיש כאילו אני יושב ברכב שטח ממש. הרנגייד מצליח לשדר את האווירה הנכונה, גם בזכות קורה A רחוקה וזקופה ומכסה מנוע אופקי ורבוע, שיוצרים אותו מופע של רכב שטח קשוח.

ג'יפ רנגייד - מבחן דרכים (השקה, מתיחת פנים)

 
המרחב מלפנים מספק בהחלט. אמנם קצת צפוף לנהג באזור הברכיים, אך לא באופן מוגזם, מרווח הראש מצוין ואפשר לנצלו ביעילות בזכות טווח כיוון רחב להגה ולמושב. המושב עצמו נשאר נוח גם לאחר יום השקה עמוס, ועמדת הנהיגה מציעה שדה ראיה מצוין.
 
הקונסולה בנויה טוב, מסודרת ונוחה לתפעול. איכות ההרכבה טובה מאוד, כנדרש ממותג כמו ג'יפ, אך איכות החומרים לא – ביחס למחיר, למתחרים וליומרת היוקרה שיש למותג. כל הכפתורים נגישים ומסודרים טוב ויש שפע מקומות אחסון המוסיפים לאיכות החיים ברנגייד.
 
מערכת המולטימדיה החדשה כוללת מסך גדול ומוארך "8.4 המבוסס על מערכת Uconnect של פיאט, והיא עובדת נהדר; בנוסף לה מוצעת גרסה זולה יותר הכוללת מסך "7. החיבוריות לטלפונים חכמים מעולה, ואיכות הצליל של מערכת השמע, הכוללת רמקולים של Beats שהורכבו ברמת הגימור 'לטיטיוד' שבחנו בהשקה, מעולה.
 
מאחור יש מספיק מקום לשני מבוגרים או לשני כסאות ילדים. תא המטען בעל מבנה קובייתי, ונפח ההטענה, 351 ליטר, הוא כמקובל בקטגוריה.

ג'יפ רנגייד - מבחן דרכים (השקה, מתיחת פנים)


מערכות הבטיחות הכוללות תיקון סטייה מנתיב אקטיבי, חיישני חנייה ובקרת שיוט אדפטיבית עובדות מצוין. חיישני החנייה רגישים מדי ומצפצפים גם כאשר המציאות לא כל כך מסוכנת.
 
ביצועים משופרים
הרנגייד המחודש מצויד במנוע חדש של FCA – 1.3 ליטר טורבו המוצע בגרסת 150 כ"ס או בחזקה יותר עם 180 כ"ס, ובה נהגנו באירוע ההשקה; מנוע זה מחליף את ה־1.4 ליטר (140 ו־170 כ"ס). מנוע טורבו־בנזין נוסף הוא בנפח 1.0 ליטר, 120 כ"ס, ובנוסף מוצעים גם שני מנועי דיזל. הביצועים שמציע המנוע החדש טובים משמעותית מאלה שהציע קודמו. השהיית הטורבו במעבר משיוט לתאוצה, שהורגשה למדי בדור הקודם, עדיין מורגשת – אך פחות.
 
המנוע בגרסת ההספק בה נהגנו מעביר את הכוח לגלגלים הקדמיים דרך תיבה אוטומטית בעלת 9 הילוכים, המורכבת גם בגרסת ההנעה הכפולה. רנגייד מוצע גם עם תיבה ידנית או דו־מצמדית (בשתיהן 6 הילוכים), ואלה משרתות את שאר הגרסאות. גם פעולת התיבה האוטומטית השתפרה, ופעולתה כעת חלקה רוב הזמן. למרות שאנשי ג'יפ, למעשה פיאט, גאים בכך שהמנוע החדש אמור להיות חסכוני בדלק בשיעור של 20% ביחס למנוע הקודם, בהשקה הגענו לאזור ה־10 ק"מ לליטר, קצת מאכזב ביחס להצהרות.

ג'יפ רנגייד - מבחן דרכים (השקה, מתיחת פנים)

 
הרנגייד מציע לנוסעיו נוחות נסיעה טובה רוב הזמן. המתלים ארוכים יחסית ומכוילים נכון, עם שילוב טוב בין רכות לריסון, ומספקים יכולת ספיגה טובה בהחלט. רעשי רוח וכביש מורגשים היטב בתא במיוחד בזכות המבנה המוגבה, אך לא בולטים לרעה בקטגוריית רכבי הפנאי הקטנים; מי שמחליט לרכוש רכב פנאי קטן צריך להתרגל לעובדה ששקט לא יהיה בנסיעה בכביש המהיר. הרנגייד זריז ואפילו מהנה לנהיגה עד כמה שג'יפון קופסתי שכזה יכול להיות. גם בנסיעה קצת יותר אגרסיבית בפיתולים, המרכב מרוסן והרכב מפתיע לטובה עם זוויות גלגול מינימליות. ההגה דווקא מזכיר את זה שבג'יפ, והוא מעט מעורפל סביב המרכז.
 
הרנגייד צלח בהצלחה שטח מאתגר במבחן שערכנו בארץ, ובמסגרת ההשקה לקחנו את הגרסה היקרה יותר ומוכוונת השטח, טריילהוק, לסיבוב במסלול השטח המיוחד בבאלוקו. את האתגרים הקלים צלח הרנגייד כצפוי בהצלחה, והיה כיף להסתובב איתו בשטח. לצערי את האתגרים היותר מורכבים, הכוללים הצלבות מסוגים שונים, שמרו אנשי גי'פ להשקת הרנלר החדש שתיערך ממש בקרוב.

ג'יפ רנגייד - מבחן דרכים (השקה, מתיחת פנים)

 
טוב ויקר
גי'פ רנגייד הוא רכב טוב; הוא מאובזר היטב, בטוח לנהיגה, נוח לנסיעה וכיף לנהוג בו ביום יום. לחובתו נציין את איכות החומרים שאינה ברמה הנדרשת ממותג יוקרתי ומרכב ברמת המחיר שלו, וגם תג מחיר גבוה יחסית.
 
אבל אם אהבתם את העיצוב שלו, ואתם רוצים רכב פנאי קטן שיכול, באמת, להיכנס לשטח, הרנגייד יהיה ברשימה הקצרה מאוד שלכם, המורכבת רק ממנו. כי בתחום זה אין לו מתחרים.