מרצדס C63 S AMG קופה. המכונית הפרועה ביותר שיצאה את שערי מרצדס בשנים האחרונות, וייתכן שבכלל. היא מטריפה — והיא רחוקה מהישג יד. מאוד.

מרצדס C63 S AMG - מבחן דרכים (קופה)

 
לגופו של דבר
מרצדס C קלאס היא משפחתית פרמיום גדולה, בהחלט אחת הטובות בקבוצתה, משלבת עידון ואלגנטיות עם שימושיות ורכות נהדרת. אז תשכחו מזה.

גרסה זו מציעה מרחב אחורי לוקה בחסר, הראות לאחור לא ממש מוצלחת, פתח תא המטען קטן יחסית, נוחות הנסיעה סובלת מנוקשות ובידוד הרעשים לא מרשים. יופי, עכשיו אחרי שאמרנו את זה, אפשר להמשיך.
 
היא יפהפייה. מבט חטוף ואתה שבוי. הקווים כוחניים ובו זמנית אלגנטיים. החרטום הארוך והישבן הקצר, הכנף האחורית הקטנה, היציבה הנמוכה וה"שפיצים" שבמכסה המנוע — הכל מתכנס ליצירת הופעה נהדרת. תא הנוסעים נאה גם הוא, ומושבי הספורט משתלבים נהדר עם גלגל ההגה העטוי עור ואלקנטרה, אם־כי אישית, הייתי מוותר על שילוב הצבע האדום שבתא הנוסעים. תנוחת הנהיגה לא מושלמת, אבל לא ממש רחוקה מכך.

מרצדס C63 S AMG - מבחן דרכים (קופה)

 
לחיצה על כפתור ההנעה מעירה 8 בוכנות, 32 שסתומים ואת כל השכנים. אתה נכנס למוד נהיגה בעל כורחך, תרצה או לא. ליטוף של דוושת התאוצה גורמת למפלצת להאיץ באדישות מעצבנת, לועגת לחיכוך, לועגת להתנגדות האוויר. הנהגים מסביב לוטשים עיניים, ילדים שולפים את הסמארטפונים ומצלמים. מוזר; הרי זו לא מכונית ספורט טהורה ואקזוטית, זו רק גרסת קופה למשפחתית גדולה (טוב, גם כוחנית ויוקרתית).
 
לכו ספרו את זה לסבתא שלי. הטראררם שהיא מייצרת עצום. המסר שהיא מביאה הוא משהו שכבר לא עושים יותר. זאת אומרת, עד להופעתה של זו. פחות מליטוף בדוושה הימנית והישבן יוצא במחול שנקטע רק על ידי בקרת האחיזה. מה לעזאזל קורה כאן?
 
על מקדם הגעה והופעה
מספר מצבי נהיגה יש למרצדס הזו — 'קומפורט', 'ספורט', 'ספורט פלוס' ו'רייס'. בכביש המהיר, העברתי את בורר המצבים ל'קומפורט' וכיוונתי את המפלצת דרומה. בינתיים אני מגלה שבידוד הרעשים פחות מוצלח, בעיקר אלה הבאים מכיוון הכביש בגלל רעשי צמיגים מוחשיים. אבל זה לא מפתיע, שהרי גומי לא חסר כאן. יש 255 מילימטרים מלפנים ו־285 מילימטרים מאחור, בכל פינה.

מרצדס C63 S AMG - מבחן דרכים (קופה)

 
יש מספר אפשרויות להתגבר על רחשי הצמיגים. האחת, להגביר את הווליום של מערכת השמע הנהדרת; השנייה, ללחוץ על כפתור מימין לבורר ההילוכים, המביא לפתיחת מעברים נוספים במערכת הפליטה ואז צליל המפלטים מתגבר על רחש הצמיגים. בכל מקרה, שקט מרגיע לא ממש תקבלו. וזה בסדר, שהרי מי שרוכש C63, ועוד בגרסת S המוקצנת ביותר, מחפש את מקדם ההגעה הזה, שמגיע עוד לפני שהמכונית מופיעה.
 
בינתיים אני מתרשם מהנוחות, כל עוד הכביש המהיר סלול היטב הנסיעה סבילה לחלוטין. נוקשה מעט, נטולת זוויות גלגול ובהחלט אפשר לגמוע לא מעט קילומטרים ללא צורך בחילוץ איברים. כאשר מגיעים אל מפגע כדוגמת שבר חד או תיקון חד, אזי מורגשת ונשמעת חבטה בתא הנוסעים. בכל מקרה, בנהיגה מנהלתית תשכחו משאר מצבי הנהיגה, אלא אם אתם מעוניינים בביקור אצל הכירופרקט.
 
מרצדס C63 S AMG - מבחן דרכים (קופה)


אני פותח במסע עקיפות. הקלילות בה המכונית הזו צוברת מהירות, יש בה לקלקל את האדם. מערכת תיקון הסטייה מנתיב עובדת נהדר, מזמזת ומתקנת בעדינות, ולרוב היא גם לינארית מאוד. אני מפנים שלשייט במהירות של 'מעצר עד תום ההליכים' זה פחות חכם, ואני מחליט להתפנק עם בקרת השיוט האדפטיבית, וגם היא עובדת נהדר. אנחנו עוד נהיה חברים טובים. בינתיים בדמיוני, אני רואה איך בסדום־ערד, היעד העיקרי שלנו, היא כבר תתקוף את הפניות לבד. בואכה ערד עצרתי להתרעננות — ודוממתי מיד את המנוע בכדי לא לעשות רעש. איזו טעות; המבטים של האנשים שסביב דרשו שאעשה רעש, זו הרי AMG. בסוף אתה מבין שאין מנוס מלתת הופעה לבקשת הילדים עם העיניים הנוצצות, שהרי מי אני שאמנע מלהעניק מעט נופך מוטורי, שאולי ורק אולי יעצב לטובה, ולו במעט, את המשך חייהם.
 
מרצדס C63 S AMG - מבחן דרכים (קופה)


סדום־ערד
תשכחו ממצב 'ספורט', תשכחו ממצב 'ספורט פלוס'. למעשה, לאורך כל ימי המבחן לא מצאתי הצדקה לשני מצבים אלו. מיותרים לגמרי. לשיוט ישנו 'קומפורט', לתקיפה יש 'רייס'. רק במצב האחרון ניתן לתקוף עיקולים באמת, על המגבלות או קרוב אליהן, מבלי לקבל תסכול כתוצאה מהיגוי יתר או תת היגוי שמפציעים לפתע.
 
תיבת ההילוכים עובדת נהדר, ההיגוי חד ורק המידע חסר הן מהאחרון והן מהשלדה. הרכב מאוזן עם נטייה להיגוי יתר, כזה הנשלט יחסית. אפשר לסובב את הרכב על ידי דוושת התאוצה, לא בליפטים כי אם בלחיצה. זה נשלט אך זה מצריך ממך לשתות כמויות קפה גדולות טרום התקיפה, שכן טיפה חוסר ריכוז ואתה יכול למצוא עצמך בסיטואציה שתיגמר לא טוב.
 
מרצדס C63 S AMG - מבחן דרכים (קופה)


מצאתי עצמי לא פעם בנעילות נגדיות במהירויות גבוהות במיוחד. הנהג המיומן יחייך, הפחות מיומן, ובמקרה הטוב, רק יצטרך להחליף מכנסיים. מצחיק לראות איך המומנט גורם לצמיגים השמנמנים לאבד אחיזה בכזו קלות. האחיזה אגב, טובה בהחלט אם כי לא מדהימה, והבלמים אכזבו בעוצמתם והיו פחות טובים משאר מרכיבי החבילה. התאוצה נהדרת, פחות מעמידה למאה ויותר ממאה ועד כיסא חשמלי.
 
אם בעבר אמרו על ה־911 טורבו הקלאסית כי היא 'מייצרת האלמנות', אני יכול לומר לכם שהמרצדס הזאת לא פחות בעייתית. למעשה, אין לה זכות קיום ללא בקרות האחיזה. זו אינה מכונת מסלול מושחזת, זו המכונה שאתה רוצה ליומיום. מכונת מסלול תגרום לך לחייך רק בכבישים כאלה, ה־C63 S הזו תיתן לך לחייך גם בעיר.

מרצדס C63 S AMG - מבחן דרכים (קופה)

 
לא הגיונית ולמי אכפת
זה אוטו שאפשר לחיות אתו. וזה הכי גרוע. אתה מתרגל לכוח הזה, לרוגע שבעקיפה, ויהיה לך קשה לעבור למכוניות הגיוניות. נכון, השימושיות כאן לוקה בחסר, אבל יש אפשרות לקבוע כמה גבוה תפתח דלת תא המטען, או לקפל את המושבים האחוריים ובכך מתקבל פתח שטוח עד למושבים הקדמיים. באירופה בטח דוחפים שם מגלשי סקי, כאן אפשר להכניס קרשים לל"ג בעומר.
 
מרצדס C63 S AMG קופה זו מכונית נהדרת. היא לא מושלמת והיא גם לא מתנצלת על כך. היא לא מכונית מסלול, היא מכונית כביש שרק רוצה שתיתן לה להתפרע. ואתה רוצה. זו מכונית שתסובב כל ראש, זו מכונית שתיתן לך לחייך עם כל הנעה. אם אתה מחפש מכונית ספורטיבית ויש לך את הממון, אתה צריך לעשות עליה סיבוב.