בתערוכת טוקיו 2007 חשפה אודי מכונית תצוגה שכונתה "מטרו פרוג'קט", וזו הפגינה כי אודי מתעתדת לחזור לקטגוריית הסופרמיני ולהפגין בה נוכחות, למרות שייצורה של A2 – קצת מיניוואן, עשויה אלומיניום ולכן יקרה – הופסק ב-2005. אודי, ראשונה במותגי הפרמיום עם סופרמיני, לא התכוונה להשאיר את הזירה למיני שהוצגה שנה אחרי A2.

אודי A1 - מבחן דרכים (ספורטבק, 116 כ

 
הדבר האמיתי, אודי A1, היה מאוד דומה והוצג ב-2010 – תחילה עם שלוש דלתות ושנה לאחר מכן עם חמש. הדגם החדש, הפעם, היה זול לייצור; אודי נטלה את הפלטפורמה של הסופרמיני פולו של פולקסווגן (ששירתה גם את סיאט איביזה), ויצקה עליה מרכב שנראה יוקרתי, גם בזכות החרטום וארבע הטבעות בסבכה.
 
המתכון בדור השני של A1, שנחשף ב-2018, נותר דומה; פלטפורמה MQB A0 המודולרית המשרתת את שאר דגמי הסופרמיני של קבוצת פולקסווגן. כתוצאה מכך, חלק מהשינויים ביחס לדגם הקודם דומים-עד-זהים. A1 החדשה ארוכה באופן ניכר מקודמתה – בסיס הגלגלים הוארך ב-9 ס"מ ל-256 ס"מ, האורך גדל ב-5.6 ס"מ ל-403 ס"מ; עם זאת, הרוחב (174 ס"מ) ללא שינוי, והגובה ירד ב-2 ס"מ (ל-143 ס"מ). שינוי משמעותי הוא בהיצע; כמו לדגמים האחרים, גם ל-A1 לא תהיה גרסת שלוש דלתות, וכך מוותרת אודי על הגרסה היותר מיוחדת בעיצוב המכונית. 
 
עיצוב ונראות
מכונית ההדגמה התייצבה בצבע שמכונה "אפור כהה מטאלי", אך לעין אנושית נראה שחור. גם הצבע הזה עוזר ל-A1 להיראות טוב, למרות שהיא נראית פחות מיוחדת מקודמתה, יותר ריבועית ופחות עגלגלה – אבל גם מסיבית יותר, וממדיה שגדלו מדגישים זאת. משהו בה יותר מסותת ופחות רך, יותר גברי ופחות נשי. לטעמי, הצבע הכהה מעלים חלק מהקווים הזוויתיים הפחות נאים. הכתפיים המסותתות מאחור מזכירות את משחקי הנפח שברכב הפנאי הקטן Q2.

אודי A1 - מבחן דרכים (ספורטבק, 116 כ

 
החלק המעניין בעיצוב שייך לחזית עם "כונסי אוויר" שמעל לשבכה, בהשראת אודי קוואטרו ספורט של 1984, וגם כאן, כמו "כונסי האוויר" הגדולים בתחתית הפגוש, לא מדובר בפתחים אמיתיים. תאורת הלד, המוצעת ברמת הגימור המהודרת שברכב המבחן, מוסיפה לא מעט להופעה ולנראות.   
 
פנים הרכב
שינוי גדול נעשה בעיצוב הפנים, וכעת הוא מושך ומיוחד. מרכז סביבת הנהג, בה שוכנים מערך המדיה ובקרת האקלים, מוטה לעבר הנהג, ושני פתחי האוורור שמול הנוסע מחוברים באלמנט גרפי. גלגל ההגה נאה, אבל אינו מתעלה באפשרויות שליטה.
 
אולם, בניגוד לעיצוב איכות החומרים אינה ברמה הצפויה. רוב החלקים העליונים בסביבת הנהג, וכך גם דיפון הדלתות, עשויים פלסטיק קשוח למגע וכאשר מקישים בה נשמע צליל חלול; זה פשוט מדי עבור אודי. מושב הנהג נוח למרות שהינו מעט קשיח, וחבל שלא ניתן לשנות את קשיחות המסעד. בכל אופן, תנוחת הנהיגה טובה.

אודי A1 - מבחן דרכים (ספורטבק, 116 כ

 
מערך המולטימדיה החדש נשלט כעת על ידי צג מגע ולא דרך החוגה המוכרת, ואינו נוח לתפעול. פעולתו איטית והפעלה של חלק מהתפקודים דורשת יותר מדי פעולות.
 
גם רשימת האבזור אינה מלהיבה, וברמת הגימור הבסיסית, שמחירה מתחיל ב-149,000 שקלים, אין בקרת אקלים וחיישני חניה, ואילו מצלמה אחורית אינה מוצעת גם ברמת הגימור המהודרת שבחנו (172,000 שקלים).  
 
המרחב מאחור שופר והישיבה נעימה ביחס לסופרמיני. לתא המטען, שגדל ב-65 ליטר משמעותיים ל-335 ליטר, יש כעת נפח סביר ואפשרות לשינוי גובה רצפה מוסיפה לפתרונות האחסון.

אודי A1 - מבחן דרכים (ספורטבק, 116 כ

 
למרות שמדובר במכונית שאינה זולה, האבזור הבטיחותי בכל רמות הגימור כולל רק תיקון סטייה מנתיב ובלימה אוטונומית. אפילו במכונית ההדגמה המצוידת יותר חסרים ניטור שטחים מתים ובקרת שיוט אדפטיבית.
 
מנוע וביצועים
הגרסה הבסיסית של A1 מוצעת עם מנוע 1.0 ליטר טורבו המוכר, ונתון ההספק שלו הוא 116 כ"ס (ולא 115 כ"ס כמו בדגמים אחרים של קבוצת פולקסווגן). כרגיל עם המנוע הזה בשילוב התיבה הדו-מצמדית (7 הילוכים), הביצועים טובים, וביטוי לכך הוא בנתון ההאצה ל-100 קמ"ש העומד על 9.4 שניות. כאשר המנוע נכנס לתחום האפקטיבי, סביב 2000 סל"ד, הביצועים בהחלט נאותים, בייחוד במצב 'ספורט'; קל לייצר קצב גבוה ולשמור עליו.  

אודי A1 - מבחן דרכים (ספורטבק, 116 כ

 
ל-A1 אין מצבי ניהוג, ומעבר למצב 'ספורט' נעשה באמצעות העברת בורר ההילוכים לשם. פעולת מערכת הדימום/התנעה מורגשת מדי, והתגובה ללחיצה על מצערת, בייחוד בסל"ד נמוך או תחילת נסיעה, לא תמיד מדויקת.
 
צריכת הדלק עמדה על 13 ק"מ/ל' ביום מבחן מגוון, אך ביום טיול ניתן לרשום ללא קושי 15.5 ק"מ/ל'.
 
נוחות, התנהגות
נוחות הנסיעה שמציעה A1 לנהג ולנוסעים בינונית. אמנם, היא אינה מתרסקת על מהמורות גדולות ומצליחה לספוג חלק מהשיבושים, אבל ברוב הזמן, בעיר ומחוצה לה, היא זזה ו"עסוקה" מדי ולעיתים אף קופצנית. מחוץ לעיר, רעשי הכביש והרוח מורגשים.

אודי A1 - מבחן דרכים (ספורטבק, 116 כ

 
כיול מתלים נוקשה והגה די מהיר יוצרים תחושה של מכונית תוססת, שאוהבת לשנות כיוון  ולהיכנס לפניות. היא אינה דרמטית במיוחד בהתנהגות בגרסה זו, אבל היא נעה היטב ואף מהנה. ההיגוי מעניק תחושה טובה יותר ומשקלו נכון יותר במצב 'ספורט', ואילו הבלמים מאבדים קצת מחץ ודיוק תחת עומס.
 
תמורה
אודי A1 החדשה מיוחדת פחות מקודמתה בעיצוב, אבל היא מכונית טובה ממנה. בסופו של דבר מדובר במכונית צעירה ותוססת שגם אם אינה מהנה ומיוחדת כמו המיני, עדיין מצליחה ליצור תחושה של מכונית יוקרתית-שימושית במידה קטנה, עבור קהל יעד שדרישותיו פחות ספורטיביות.
 
הביקורת העיקרית, כבעבר, מתחילה במחיר – החל מ-149,000 שקלים ועד ל-172,000 שקלים ברמת הגימור שנבחנה – ומסתיימת בתמורה; נוחות הנסיעה אינה מתעלה, רמת האבזור אינה גבוהה וכך גם רמת האיכות.

אודי A1 - מבחן דרכים (ספורטבק, 116 כ

 
ברור שסמל גובה פרמיה, אבל נראה לנו שבמקרה הזה היא מעט גבוהה מדי – והדבר בולט גם בהשוואה לרכב הפנאי הקטן, אודי  Q2'אייקון', שמחירו 170,000 שקלים.

*פורסם ב-14.05.19 (נוסף וידאו)