סובארו XV, הנקרא בארה"ב "קרוסטרק" (Crosstrek), הוצג לראשונה כגרסה של אימפרזה (דור 4, 2011) אלא שממש בצמוד (2013) היה לדגם בפני עצמו, ודור שני ועכשווי שלו הוצג ב־2017, מבוסס על אימפרזה דור 5 (2016); זהו דגם פנאי קומפקטי שני של סובארו (נוסף לפורסטר). הדגם עצמו לא שונה, אבל כעת הוא מגיע לכאן בתקינה צפון־אמריקאית, הכוללת גם את הכינוי השגור שם; מעתה אמרו: "סובארו XV קרוסטרק". 

סובארו XV קרוסטראק 2020: חוות דעת

בין XV לקרוסטרק
עקרונית, כאמור, מדובר באותו XV מוכר שלא עבר כל עדכון או שינוי, אבל העובדה שהכלי מגיע כעת מצפון אמריקה גוררת מספר שינויים, ופנסי האיתות הכתומים הם הסממן החיצוני הבולט היחיד. בנוסף, ישנם גם הבדלי אבזור קלים: אין קיפול חשמלי למראות, יש חימום לגלגל ההגה, בלם החנייה החשמלי פינה מקומו לידני ו... זהו, בערך. עד לפני זמן קצר, ובגלל פערי תקינה בין כאן לשם, לא ניתן היה להתקין ל־XV קרוסטרק וו־גרירה, אלא שעניין זה הוסדר, וכעת הוא רשאי לגרור נגרר ללא־בלמים במשקל עד 750 ק“ג, וכזה עם בלמים במשקל עד 1400 ק“ג.

סובארו XV קרוסטרק - מבחן דרכים (2.0 ל')


השאר דומה עד זהה. סביבת הנהג נאה אך לא מתבלטת. ברמת בגימור של רכב המבחן — ‘ספיישל אדישן‘, 164,000 שקלים — יש דיפוני עור רכים ותפירה כתומה שמוסיפים לאווירה. מצד שני, יש לא מעט פקדים ולחצנים פחות איכותיים לתחושה, לא מעט פלסטיק קשיח וגם כמה פספוסים בהרכבה. מבחינת מרחב מלפנים אין תלונות, וגם המושבים עצמם — ריפוד עור, תפעול חשמלי — מוצלחים, למרות שלטעמי היו מעט נוקשים לטעמי; אני מעדיף את אלה הרכים יותר המרופדים בבד המשרתים את רמת האבזור הנמוכה יותר. 

סובארו XV קרוסטרק - מבחן דרכים (2.0 ל')


מאחור המרחב מפתיע ביחס לגודל הרכב, מרווח הברכיים מצוין, ויש המון מקום מתחת למושבים. מנהרת ההינע המפריעה לנוסע במרכז ומרווח הראש שהוא סביר בלבד לגבוהים פוגמים בתוצאה הסופית. בכל מקרה, גם כאן הדיפון בדלתות מושקע והמושבים עצמם נוחים. תא המטען נותר צנוע במיוחד, ונפחו 345 ליטר, הוא נתון אופייני לדגמי סופרמיני. 

סובארו XV קרוסטרק - מבחן דרכים (2.0 ל')


בכבישים ובשבילים
מנוע הבוקסר — 2.0 ליטר, 4 צילינדרים, אטמוספרי — ללא שינוי, ורק נתון ההספק שונה במעט, 152 כ"ס במקום 156 כ"ס (תוצאה של ערכים שונים למושג "כוח סוס"). נתוני התאוצה ללא שינוי: 10.4 שניות ל־100 קמ“ש. הביצועים סבירים, אפילו מספקים — אבל לא הרבה מעבר לכך. כדי להעניק את מה שיש לו, המנוע צריך לפעול בסל“ד גבוה, ואז הוא רועש מאוד. התיבה רציפה, וגם היא אחראית לאופי הפעולה של המנוע ש"רץ" למעלה.

נוחות הנסיעה טובה ברוב הזמן. XV הצטיין בכך בעבר, קרוסטרק שומר על תכונה זו גם כיום. הוא מתמודד פחות טוב עם שברים חדים, ולא תמיד מרוסן מספיק בעומס גבוה, אבל בסיכומו של דבר כיול המתלים מאוזן ומוצלח. בידוד הרעשים לא מצטיין — יש המון רעשי רוח וכביש המופיעים כבר במהירות נמוכה.

סובארו XV קרוסטרק - מבחן דרכים (2.0 ל')


כמו XV — למעשה כמעט בכל גרסאות סובארו למיניהן — גם לקרוסטרק הנעה כפולה קבועה ויעילה. לטובת התנועה בשטח מתווספים אליה מרווח גחון של 22 ס"מ, גדול ביחס למקובל, ומערכת ‘X-מוד‘, הכוללת בקרת ירידה במורד. בזכות אלה וכיול המתלים המוצלחת לתנועה בשטח, קרוסטרק צולח שבילים בצורה מרשימה. הנוחות טובה ומשתפרת ככל שעולה הקצב, הבולמים קשיחים דיים כדי למנוע שקיעת אף ונדנוד מיותר, ומרווח הגחון בהחלט טוב. 

קרוסטרק
הדברים שפחות אהבנו ב־XV עדיין איתנו בקרוסטרק: הביצועים סבירים בלבד, בידוד הרעשים לוקה ותא המטען קטן. אבל סובארו XV ו/או קרוסטראק, איך שלא תקראו לרכב הפנאי הקומפקטי הזה של סובארו, היה ונותר רכב מלא אופי ויכולת. זהו כלי משובח לטיולי משפחה — מרווח, נוח ובעל יכולת ראויה מאוד גם בשבילים לא ידידותיים, ונדירה מסוגה בין המתחרים.     

סובארו XV קרוסטרק - מבחן דרכים (2.0 ל')

______________________________________
אבזור, בטיחות________________________
אבזור. תאורת לד מלאה מלפנים, גג שמש חשמלי, חיישני גשם ותאורה, מושב נהג חשמלי, חימום למושבים ולגלגל ההגה, ריפוד עור למושבים, בקרת אקלים מפוצלת, מולטימדיה ומסך "8. בטיחות. בלימה אוטונומית (כולל בנסיעה לאחור), בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור סטייה מנתיב ותיקון, התרעה על רכב בשטח מת ועוד.

סובארו XV קרוסטרק - מבחן דרכים (2.0 ל')