ב-2009 סקודה הייתה מהראשונות להציע אלטרנטיבה קטנה יחסית בתחום הפנאי עם היטי. באותם ימים רכב פנאי היה מונח חדש יחסית והחלוקה לקטגוריות בו לא הייתה ברורה, וכך נוצר מצב בו עם החלפת היטי (שהתבסס על פלטפורמה קומפקטית) בקארוק הקומפקטי, סקודה כאילו עזבה את עולם רכבי הפנאי הקטנים.
 
וכך אחרי שהציגה את קודיאק הבינוני וקארוק הקומפקטי התפנתה סקודה באיחור מסויןם להציג את המתמודד שלה בסגמנט הפנאי הקטן - סקודה קאמיק - שמצטרף לחגיגה באיחור לא קטן. הפיצוי: היא עושה זאת (כמקובל אצלה לעיתים) עם רכב גדול יחסית.
 
הקאמיק מבוסס על פלטפורמת ה-MQB הגמישה של קבוצת פולקסווגן בגרסת A0 הקטנה, שמשמשת את סיאט ארונה ופולקסווגן טי-קרוס. עם זאת, בסיס הגלגלים, שמגיע מהמשפחתית הקטנה - הסקאלה, ארוך אף מזה של הקארוק (265 ס"מ).

סקודה קאמיק - מבחן דרכים (1.0 ל')
צילום: איתמר רותם
 
הקאמיק "שלנו" מצויד במנוע 1.0 ליטר טורבו שלושה צילינדרים עם 115 כ"ס (יש גם גרסת 1.5 ליטר טורבו ו-150 כ"ס). ברמת הגימור הבסיסית, "אמבישן", תמצאו חישוקי "16, בקרת אקלים מפוצלת, ומערכת מולטימדיה עם מסך "8. ב"סטייל" שהתייצבה למבחן חישוקי "17, מחוונים מוקרנים, מפתח חכם, טעינה אלחוטית ועוד.
 
עיצוב ונראות
הקאמיק נראה גדול ביחס לקטגוריה ונהנה ממאפייני העיצוב החדשים של המותג הצ'כי, הן בחזית עם טיפול מיוחד ביחידות התאורה והן מאחור עם כיתוב "סקודה" על הדלת האחורית. זה, יחד עם הטיפול המדויק במשטחי הדופן יוצר מראה מלוטש שתורם לרושם איכותי ונעים לעין.
 
מצד שני המראה המאורך יוצר רושם מעט נמוך ולא מספיק "קשוח". לכך לא עוזרת העובדה שבסקודה ויתרו על איפור שטח מקובל, כמו דמוי-מיגון תחתון שמסייע ליצירת מראה גבוה יותר. חישוקי ה-"17 תורמים למראה דינאמי.

סקודה קאמיק - מבחן דרכים (1.0 ל')
צילום: איתמר רותם
 
פנים הרכב
סביבת הנהג דומה לזו שפגשנו בסקאלה, עם ניסיון לייצר תחושת רוחב בעזרת מיקום פתחי האוורור הצדיים ממש בקצוות. המראה הכללי יוצר תחושה מתקדמת ואיכותית מהמקובל, גם בגלל שעיקר הפלסטיקה בחלקים העליונים רכה. דיפון הדלתות נאה (גם אם חלקו קשיח) ובסטייל תורמים ריפוד שמשלב גווני בז' ושחור ותאורת אווירה אדומה.
 
 גם מערכת המולטימדיה נראית טוב מאשר באחיות לפלטפורמה ומתאימה לאווירה הקלאסית, וגם המיקום והתפעול טובים. בקרת האקלים נוחה פחות לתפעול והיה טוב אם כל השליטה בה הייתה נעשית בנפרד (חלק מבוצע מהצג). המחוונים המוקרנים מוכרים מדגמים אחרים של הקבוצה, אין כאן שפע אפשרויות אבל התצוגה הקלאסית ברורה ונעימה.

סקודה קאמיק - מבחן דרכים (1.0 ל')
צילום: איתמר רותם
 
לקאמיק מרווח גדול לראש, אבל בסקודה לא ניצלו זאת ותנוחת הנהיגה הנעימה אינה גבוהה במיוחד. המושב נוח אבל לאורך זמן חסר בתמיכה לגב התחתון. מאחור המרחב מצוין לכל כיוון ויש גם פתחי אוורור. חבל שהבליטה במרכז הרצפה גדולה מדי על חשבון מרווח הרגליים ליושב שם.
 
לתא המטען נפח של 363 ליטר, מבנה שימושי ויש בו גם פנס לעת הצורך. בסטייל מוצעת חבילת "טראנק" שמביאה שפע אפשרויות חלוקה ומגוון רשתות מרשים.

סקודה קאמיק - מבחן דרכים (1.0 ל')
צילום: איתמר רותם
 
נוחות נסיעה
נוחות הנסיעה היא נושא מורכב. בעיר חספוס הכביש מורגש לעיתים יותר מדי וגם הטיפול בשיבושים גדולים אינו מרשים, בייחוד מכיוון המתלה האחורי. נראה שיותר מהשיבוש עצמו בולטים רעשי המתלים. מחוץ לעיר המצב טוב יותר אבל חיבורי כביש או שיבושים גדולים מאוד עדיין מטרידים. רעשי הכביש והרוח מורגשים.
 
הקאמיק מסתדר עם שבילים קלים ומתמודד עם האבנים הקטנות,  אבל לא מייצר תחושה חסונה. ההרגשה שאינו גבוה פוגעת בביטחון הנהג במעבר על פני כפלי קרקע (מרווח הגחון דווקא בסדר - 18.8 ס"מ).
 
התנהגות ובטיחות
למרות מידותיו הקאמיק מייצר תחושה של רכב קליל ולא של גדול ביחס לקטגוריה. הוא אוחז היטב ומייצר התנהגות ברורה עם מגבלות גבוהות. הוא אינו ספורטיבי במיוחד אבל מגיב נכון לפקודות ההיגוי, גם אם זה יכול היה לצאת נשכר ממעט יותר תחושה. מצב ספורט מוסיף להגה משקל וזה טוב. גם לבלמים פעולה טובה.

סקודה קאמיק - מבחן דרכים (1.0 ל')
צילום: איתמר רותם

לקאמיק רמת אבזור בטיחות עשירה עם בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית וניטור שטחים מתים. שמחנו לראות כי בעזרת מתג אחד על גלגל ההגה ניתן לשלוט בתפקודי כל מערכות הבטיחות, עם זאת חלקן היסטריות מדי - בייחוד זו שמתעקשת לנזוף בי על עזיבת גלגל ההגה ("לא עזבתי המפקד").
 
מנוע וביצועים
השילוב בין מנוע 1.0 ליטר טורבו ותיבת שבעה הילוכים רובוטית דו-מצמדית מייצר ביצועים טובים (10 שניות ל-100 קמ"ש על הנייר). התחושה הכללית זריזה ממה שניתן לצפות משילוב כזה וקל לייצר קצב נמרץ. לעיתים העברת הכוח אינה הדרגתית מספיק ויש התפרצות מסוימת, שיכולה להפריע בייחוד בשטח בשבילים או במשטחים עם אחיזה נמוכה. אבל לרוב המנוע התוסס מייצר גם צליל נחמד, שאיכשהו מבודד באופן נכון מבאחים לפלטפורמה.
 
סקודה קאמיק - מבחן דרכים (1.0 ל')
צילום: איתמר רותם

התיבה, שאמנם אצה להעלות הילוכים כדי לחסוך בדלק, לא נתקעת בהם באופן מוגזם והתפעול הידני מההגה מסייע. חבל שמערכת העצור-סע פעלתנית מדי, ומנוע ה-3 ציל' מתעורר לחיים באופן שאינו מעודן דיו ומורגש מדי.
 
תצרוכת הדלק ביום מבחן מאומץ עמדה על 13.6 ק"מ לליטר. נהיגה בינעירונית רגועה הניבה כ-15 ק"מ לליטר.

סקודה קאמיק - מבחן דרכים (1.0 ל')
צילום: איתמר רותם

תמורה
עם תג מחיר שמתחיל מ-125 אלף שקל ועומד על 135 אלף בגרסה שבחנו, סקודה קאמיק יקר מהמקובל בקטגוריה. אבל הוא גם גדול ומרווח מהמקובל ומצליח במובן מסוים להתברג בין הפלחים המקובלים. 
 
בכל מקרה, הקאמיק מגובה באבזור שופע, בייחוד בצד הבטיחות, ויכולת גבוהה, כך שיש לו את הקלפים להפוך לסיפור הצלחה נוסף של סקודה בארץ. בדרך הוא גם מצליח להימנע מעימות ישיר מול האחים מהקבוצה. כן, ייתכן שהוא חסר משהו אגרסיבי או אופנתי יותר במראה, אבל הוא מפצה על כך בתוכן.

*פורסם ב-02.20.20 (נוסף וידאו)

סקודה קאמיק - מבחן דרכים (1.0 ל')
צילום: איתמר רותם