סקודה קאמיק - מבחן דרכים (1.0 ל') - אוטו

ב-2009 סקודה הייתה מהראשונות להציע אלטרנטיבה קטנה יחסית בתחום הפנאי עם היטי. באותם ימים רכב פנאי היה מונח חדש יחסית והחלוקה לקטגוריות בו לא הייתה ברורה, וכך נוצר מצב בו עם החלפת היטי (שהתבסס על פלטפורמה קומפקטית) בקארוק הקומפקטי, סקודה כאילו עזבה את עולם רכבי הפנאי הקטנים.
 
וכך אחרי שהציגה את קודיאק הבינוני וקארוק הקומפקטי התפנתה סקודה באיחור מסויןם להציג את המתמודד שלה בסגמנט הפנאי הקטן - סקודה קאמיק - שמצטרף לחגיגה באיחור לא קטן. הפיצוי: היא עושה זאת (כמקובל אצלה לעיתים) עם רכב גדול יחסית.
 
הקאמיק מבוסס על פלטפורמת ה-MQB הגמישה של קבוצת פולקסווגן בגרסת A0 הקטנה, שמשמשת את סיאט ארונה ופולקסווגן טי-קרוס. עם זאת, בסיס הגלגלים, שמגיע מהמשפחתית הקטנה - הסקאלה, ארוך אף מזה של הקארוק (265 ס"מ).

1629251
צילום: איתמר רותם
 
הקאמיק "שלנו" מצויד במנוע 1.0 ליטר טורבו שלושה צילינדרים עם 115 כ"ס (יש גם גרסת 1.5 ליטר טורבו ו-150 כ"ס). ברמת הגימור הבסיסית, "אמבישן", תמצאו חישוקי "16, בקרת אקלים מפוצלת, ומערכת מולטימדיה עם מסך "8. ב"סטייל" שהתייצבה למבחן חישוקי "17, מחוונים מוקרנים, מפתח חכם, טעינה אלחוטית ועוד.
 
עיצוב ונראות
הקאמיק נראה גדול ביחס לקטגוריה ונהנה ממאפייני העיצוב החדשים של המותג הצ'כי, הן בחזית עם טיפול מיוחד ביחידות התאורה והן מאחור עם כיתוב "סקודה" על הדלת האחורית. זה, יחד עם הטיפול המדויק במשטחי הדופן יוצר מראה מלוטש שתורם לרושם איכותי ונעים לעין.
 
מצד שני המראה המאורך יוצר רושם מעט נמוך ולא מספיק "קשוח". לכך לא עוזרת העובדה שבסקודה ויתרו על איפור שטח מקובל, כמו דמוי-מיגון תחתון שמסייע ליצירת מראה גבוה יותר. חישוקי ה-"17 תורמים למראה דינאמי.

1629249
צילום: איתמר רותם
 
פנים הרכב
סביבת הנהג דומה לזו שפגשנו בסקאלה, עם ניסיון לייצר תחושת רוחב בעזרת מיקום פתחי האוורור הצדיים ממש בקצוות. המראה הכללי יוצר תחושה מתקדמת ואיכותית מהמקובל, גם בגלל שעיקר הפלסטיקה בחלקים העליונים רכה. דיפון הדלתות נאה (גם אם חלקו קשיח) ובסטייל תורמים ריפוד שמשלב גווני בז' ושחור ותאורת אווירה אדומה.
 
 גם מערכת המולטימדיה נראית טוב מאשר באחיות לפלטפורמה ומתאימה לאווירה הקלאסית, וגם המיקום והתפעול טובים. בקרת האקלים נוחה פחות לתפעול והיה טוב אם כל השליטה בה הייתה נעשית בנפרד (חלק מבוצע מהצג). המחוונים המוקרנים מוכרים מדגמים אחרים של הקבוצה, אין כאן שפע אפשרויות אבל התצוגה הקלאסית ברורה ונעימה.

1629257
צילום: איתמר רותם
 
לקאמיק מרווח גדול לראש, אבל בסקודה לא ניצלו זאת ותנוחת הנהיגה הנעימה אינה גבוהה במיוחד. המושב נוח אבל לאורך זמן חסר בתמיכה לגב התחתון. מאחור המרחב מצוין לכל כיוון ויש גם פתחי אוורור. חבל שהבליטה במרכז הרצפה גדולה מדי על חשבון מרווח הרגליים ליושב שם.
 
לתא המטען נפח של 363 ליטר, מבנה שימושי ויש בו גם פנס לעת הצורך. בסטייל מוצעת חבילת "טראנק" שמביאה שפע אפשרויות חלוקה ומגוון רשתות מרשים.

1629266
צילום: איתמר רותם
 
נוחות נסיעה
נוחות הנסיעה היא נושא מורכב. בעיר חספוס הכביש מורגש לעיתים יותר מדי וגם הטיפול בשיבושים גדולים אינו מרשים, בייחוד מכיוון המתלה האחורי. נראה שיותר מהשיבוש עצמו בולטים רעשי המתלים. מחוץ לעיר המצב טוב יותר אבל חיבורי כביש או שיבושים גדולים מאוד עדיין מטרידים. רעשי הכביש והרוח מורגשים.
 
הקאמיק מסתדר עם שבילים קלים ומתמודד עם האבנים הקטנות,  אבל לא מייצר תחושה חסונה. ההרגשה שאינו גבוה פוגעת בביטחון הנהג במעבר על פני כפלי קרקע (מרווח הגחון דווקא בסדר - 18.8 ס"מ).
 
התנהגות ובטיחות
למרות מידותיו הקאמיק מייצר תחושה של רכב קליל ולא של גדול ביחס לקטגוריה. הוא אוחז היטב ומייצר התנהגות ברורה עם מגבלות גבוהות. הוא אינו ספורטיבי במיוחד אבל מגיב נכון לפקודות ההיגוי, גם אם זה יכול היה לצאת נשכר ממעט יותר תחושה. מצב ספורט מוסיף להגה משקל וזה טוב. גם לבלמים פעולה טובה.

1629246
צילום: איתמר רותם

לקאמיק רמת אבזור בטיחות עשירה עם בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית וניטור שטחים מתים. שמחנו לראות כי בעזרת מתג אחד על גלגל ההגה ניתן לשלוט בתפקודי כל מערכות הבטיחות, עם זאת חלקן היסטריות מדי - בייחוד זו שמתעקשת לנזוף בי על עזיבת גלגל ההגה ("לא עזבתי המפקד").
 
מנוע וביצועים
השילוב בין מנוע 1.0 ליטר טורבו ותיבת שבעה הילוכים רובוטית דו-מצמדית מייצר ביצועים טובים (10 שניות ל-100 קמ"ש על הנייר). התחושה הכללית זריזה ממה שניתן לצפות משילוב כזה וקל לייצר קצב נמרץ. לעיתים העברת הכוח אינה הדרגתית מספיק ויש התפרצות מסוימת, שיכולה להפריע בייחוד בשטח בשבילים או במשטחים עם אחיזה נמוכה. אבל לרוב המנוע התוסס מייצר גם צליל נחמד, שאיכשהו מבודד באופן נכון מבאחים לפלטפורמה.
 
1629250
צילום: איתמר רותם

התיבה, שאמנם אצה להעלות הילוכים כדי לחסוך בדלק, לא נתקעת בהם באופן מוגזם והתפעול הידני מההגה מסייע. חבל שמערכת העצור-סע פעלתנית מדי, ומנוע ה-3 ציל' מתעורר לחיים באופן שאינו מעודן דיו ומורגש מדי.
 
תצרוכת הדלק ביום מבחן מאומץ עמדה על 13.6 ק"מ לליטר. נהיגה בינעירונית רגועה הניבה כ-15 ק"מ לליטר.

1629263
צילום: איתמר רותם

תמורה
עם תג מחיר שמתחיל מ-125 אלף שקל ועומד על 135 אלף בגרסה שבחנו, סקודה קאמיק יקר מהמקובל בקטגוריה. אבל הוא גם גדול ומרווח מהמקובל ומצליח במובן מסוים להתברג בין הפלחים המקובלים. 
 
בכל מקרה, הקאמיק מגובה באבזור שופע, בייחוד בצד הבטיחות, ויכולת גבוהה, כך שיש לו את הקלפים להפוך לסיפור הצלחה נוסף של סקודה בארץ. בדרך הוא גם מצליח להימנע מעימות ישיר מול האחים מהקבוצה. כן, ייתכן שהוא חסר משהו אגרסיבי או אופנתי יותר במראה, אבל הוא מפצה על כך בתוכן.

1629245
צילום: איתמר רותם

שווה לשקול גם:

מחיר
124990
החל מ- 1,240 ₪
שנת דגם
2019
שווי שימוש רציף
3100
אחריות
שלוש שנים
שנת השקת הדגם
2018

תיאור

מקומות ישיבה
5
מספר דלתות
5
מרכב
האצ'בק
קבוצת רישוי
קבוצה 3

מידות

אורך
424
רוחב
179
גובה
155
משקל
1251
בסיס גלגלים
265
נפח תא מטען (ליטר)
363
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
נפח מיכל דלק
50

צמיגים

קוטר/חתך/רוחב
205/60/16

מנוע וביצועים

נפח מנוע (סמ"ק)
999
סוג מנוע
טורבו בנזין
תצורת מנוע
טורי
מספר צילינדרים
3
הנעה
קדמית
הספק מירבי (כ"ס)
115
סל"ד להספק מירבי
5000
מומנט מירבי (קג"מ)
20.3
סל"ד למומנט מירבי
2000
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
10.0
מהירות מרבית (קמ"ש)
193
תיבת הילוכים
אוטומטית רובוטית כפולת מצמד
מספר הילוכים
7

צריכת דלק

צריכת דלק - בינעירונית
22.2
צריכת דלק - עירונית
17.2
צריכת דלק - ממוצעת
20.0
דרגת זיהום אוויר
7
צריכת דלק - אמיתית
16.2
צריכת דלק - מבחן אוטו
13.6

בטיחות

מבחן ריסוק אירופאי
5 כוכבים
בלמים
ABS + EBD + BAS
מספר כריות אוויר
9
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
יש
עיגוני ISOFIX
יש
ביטול כרית אוויר לנוסע
יש
מערכת לבלימת חרום עצמאית
יש - כולל במהירות בינעירונית
מערכת לניטור רכב בשטח מת
יש
מערכת להתרעת עייפות נהג
אין
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
יש + שמירת נתיב אקטיבית (היגוי)
חיישני לחץ אויר
אין
מערכת זיהוי תמרורים
אין
פנסים עוקבי פנייה
אין
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
אין
אבזור בטיחותי נוסף
חיישני חגורות בטיחות, ניטור מרחק מלפנים, זיהוי הולכי רגל, מערכת Hill Hold Control לסיוע בעת זינוק בעלייה

אבזור

חלונות חשמל
4
מערכת מיזוג אוויר
בקרת אקלים + פתחי אוורור מאחור
גג שמש
אין
חישוקים קלים
יש
בקרת שיוט
יש כולל שמירת מרחק
ריפוד
בד בשילוב עור
חימום במושבים
אין
כוונון מושבים
ידני
פנסי חזית
רגילים
פנסי ערפל קדמיים
אין
עזרי חנייה
חיישני חניה אחוריים + מצלמת רוורס
חיישני גשם
אין
חיישני תאורה
אין
תאורת אווירה
אין
קיפול מראות חשמלי
יש
מערכת עצור סע
אין
מחשב דרך
יש
הגה וידית הילוכים מצופים עור
יש
כניסה ללא מפתח
אין
מערכת חנייה אוטומטית
אין
אבזור נוסף כלול במחיר
מסך מגע "8, 8 רמקולים, חלונות אחוריים כהים, מראות צד עם מפשיר אדים והכהיה אוטומטית בצד הנהג, פסי נשיאה בגג הרכב
אבזור נוסף בתשלום

מולטימדיה

מערכת שמע
מקורית + שליטה מההגה
טלפון
דיבורית בלוטות' + אנדרואיד אוטו או אפל קארפליי
מסך מולטימדיה
יש
מערכת ניווט מובנית
אין
חיבור לאינטרנט
אין
חיבורי אודיו
USB
נגן DVD
אין

דגם סקודה קאמיק
גרסה קאמיק 1.0 ל' טורבו, אוט', Ambition
מחיר 124990
0 ל-100 קמ"ש (שניות) 10.0
מהירות מרבית (קמ"ש) 193
תיבת הילוכים אוטומטית
צריכת דלק - ממוצעת 20.0
נפח תא מטען (ליטר) 363
דרגת זיהום אוויר 7

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות

  1. 13. כתמיד, ההרגשה היא שאתם לא בודקים מספיק התנהלות בעיר, עם הגיר הידוע

    יוסי 7 פברואר 2020, 07:17

  2. 10. אפילו ערכת עזרה ראשונה חסר :)

    אמנון 6 פברואר 2020, 11:02

  3. 1. 2 נקודות בעייתיות: אובדן הערך המהיר + תיבת ה-DSG.

    עופר 5 פברואר 2020, 15:47