יעילה. תכליתית. קצת משעממת – כך ניתן היה לסכם מבחן דרכים לכל אופל קורסה כמעט, ונשים בצד גרסאות OPC, מאז שהדגם הוצג ב-1982 ועד היום. עד היום, כי כעת, בדור השישי של הסופרמיני של אופל, אין כבר "דודה קורסה" ובמקומה הגיעה חתיכה מסובבת ראשים. 

קורסה, אופל, קורסה
הקורסה הראשונה הושקה כאמור ב-1982, ובמהלך השנים הצליחה למדי באירופה והייתה לרבת המכר של אופל. הקורסה הקודמת הייתה דור חמישי (2014) של הדגם, אך בפועל הייתה רק מתיחת פנים מקיפה לדור הרביעי (2006) — זה שתוכנן עם מכלולים של בעלת הבית, GM ובמסגרת שיתוף הפעולה שלה עם פיאט בראשית המילניום. שנים של בעיות בתזרים המזומנים ושימוש במכלולים וותיקים השפיעו על המכונית; לא רק שקורסה הייתה מכונית עם תדמית מיושנת ואפרורית — בערוב ימיו של הדור החמישי היא גם הייתה כזו באמת.

אופל קורסה - מבחן דרכים (130 כ
צילום: איתמר רותם

הרכישה של אופל בידי קבוצת PSA (קיץ 2017) לא הגיעה דקה מוקדם מדי. מבעלות של קונצרן אמריקאי, חסר הבנה לשוק האירופאי וחסר יכולת לעשות את השינוי הנדרש באופל, עבר היצרן הגרמני לחברות בקבוצת רכב מצליחה. שיתוף הפעולה החל עוד קודם, עם דגמי הפנאי קרוסלנד X וגרנלנד X, זהים טכנולוגית לפיג'ו 2008 ו-3008. קבוצת PSA העניקה לאופל לא רק את מערך המכלולים החדש שלה – רצפות, מנועים, בסיס חשמלי – אלא גם גב כלכלי איתן, זה בדיוק מה שאופל הייתה צריכה. 

אופל החלה לעבוד על הדור החדש של קורסה עוד לפני שעברה למסגרת PSA, אבל לאחר מכן זנחה את הפלטפורמה הוותיקה של GM, המכלולים על הפרק שונו, והתכנון החל מהתחלה. הבסיס הפעם היה עדכני — פלטפורמה CMP (או EMP1) של PSA; זה הבסיס לדגמים הקטנים העכשוויים של PSA: פיג‘ו 208 ו-2008 ו-DS 3 קרוסבק.  

אופל קורסה - מבחן דרכים (130 כ
צילום: איתמר רותם

הבסיס המתקדם אפשר לאופל להטמיע בדור השישי של הקורסה טכנולוגיות עדכניות הנדרשות מכל יצרנית גדולה כיום – החל ממערכות בטיחות מתקדמות (ומתבקשות) בעידן המודרני, דרך מנועים עדכניים העומדים בתקנות הזיהום המחמירות של האיחוד האירופאי ועד כניסה למגרש החשמלי, עם גרסת e כל-חשמלית לסופרמיני הזו, ולראשונה בהיסטוריה של המותג (בערך, אם מתעלמים מאמפרה. ומתעלמים).

התייחסות נוספת
העיצוב של קורסה החדשה מחייב התייחסות נוספת. קורסה החדשה נראית מצוין מכל זווית, בזכות קווים מדויקים ופרופורציות מעולות. על כל אלה, המעניקים לה הופעה דינמית, מוסיפה רמת הגימור 'GS-ליין' המוסיפה פגושים אגרסיביים ונועלת חישוקי "17. קורסה מצליחה להיראות מאוד ”אופל“ מצד אחד, אבל גם מאוד רעננה וצעירה מצד שני. 

אופל קורסה - מבחן דרכים (130 כ
צילום: איתמר רותם

לא חשבתי שאומר זאת על אופל בכלל ועל קורסה בפרט, אבל אם אתם מעדיפים להימנע מתשומת לב על הכביש, אל תקנו את הקורסה החדשה, בטח לא ברמת הגימור הזו, בוודאי שלא בצבע כתום.

האופל בפנים
כניסה לתא הנוסעים מצננת קצת את ההתלהבות. כלומר, עיצוב סביבת הנהג פשוט אינו מבריק כמו זה של הרכב מבחוץ. פתחי האוורור העליונים במרכז הם דוגמה לכך, הגוון הכל-שחור אינו עוזר, ולוח המחוונים האנלוגי אינו מרשים כמו זה שבפיג'ו 208 למשל.

אופל קורסה - מבחן דרכים (130 כ
צילום: איתמר רותם

מנגד, האלמנטים באדום – הפס הרוחבי מדלת לדלת, פסי האורך במושבים והתפרים בהם – שוברים את המופע השחור מדי, והצג המרכזי, הפונה מעט לנהג, מודרני כנדרש. מערכת המולטימדיה מוכרת לכל מי שנהג באחד מדגמי הקבוצה, אך באופל הוסיפו מתגים לתפעול פונקציות עיקריות. היתרון הוא בהפחתת הפעולות המחייבות ביקור במסך וזה מבורך, החיסרן הוא בביצוע; חלק מהפקדים ממוקמים נמוך מדי, ותפעול מערכות בטיחות והגדרות נעשות במקרים אחדים דרך המתגים, במקרים אחרים רק דרך המסך, וזה מעט מבלבל.

בכלל הנדסת האנוש לא תמיד מצטיינת: יש כניסה ללא מפתח אבל רק מצד הנהג, משענת היד נעה על מסילה וניתן לגשת לתא האחסון אבל רק כאשר היא במצב האחורי; פקדי ההילוכים מאחורי ההגה ממוקמים רחוק מדי; מעט מדי שקעי USB. איכות החומרים טובה בחלקה העליון של סביבת הנהג, עם פלסטיק שמן יחסית ובמרקם טוב, אך מצטיינת פחות מגובה הברכיים ומטה. 

אופל קורסה - מבחן דרכים (130 כ
צילום: איתמר רותם

מושב הנהג מוצלח מאוד, וקל למצוא תנחת נהיגה טובה (נמוכה יחסית), הראות לפנים בסדר גמור (למרות קו הגג הנמוך), קצת פחות לאחר. מושב הנוסע מוצלח גם הוא וזה כולל עיגוני איזופיקס – והשניים לפנים ייהנו משפע תאי אחסון ומקומות לבקבוקים. 

מעבר לחלק האחורי מפגיש אותנו עם מרחב סביר-אך-לא-אדיר, גם ביחס לממדים המקובלים בקטגורית הגודל הצנועה הזו. אופל קורסה הקודמת הייתה אחת המרווחות בקבוצה – זו רק ”בסדר“. המושב עצמו נוח אך מרווח הברכיים מצומצם למדי. גם אין שקעי טעינה, תאורה ודיפוני הדלתות מאחור פשוטים ונוקשים. לחיוב נציין את הגג הפנורמי הענק שמכסה כמעט את כל גג המכונית הקטנה ולא פוגע יותר מדי במרווח הראש.

אופל קורסה - מבחן דרכים (130 כ
צילום: איתמר רותם

תא המטען מציע נפח הטענה של 309 ליטרים, הוא בעל מבנה רבוע ויעיל, וכולל ווי תלייה ועיגון וגם תאורה. סף ההטענה מעט גבוה ועמוק.

'GS-ליין'
לקורסה ברמת הגימור ’GS-ליין‘ לא רק פריטי עיצוב מלבבים בחוץ ובפנים, אלא גם מרכיבים המבטיחים יותר בתחום הדינמי. מרכיבים אלה כוללים מצבי ניהוג, גם 'ספורט'; בולמים בכיול קשיח יותר; מידות צמיגים נדיבות יותר, עם רוחב של 205 מ“מ במקום 195 מ"מ ברמת הגימור הצנועה יותר; גם פקדי הילוכים מאחורי ההגה.

גם יחידת ההנעה היא חלק מהנוסחה הזו; מנוע הטורבו-בנזין 1.2 ליטר מפיק במהדורה זו 130 כ“ס ו-23.4 קג“מ - זו אחת ממכוניות הסופרמיני החזקות בקטגוריה. יחד עם תיבה אוטומטית עם 8 הילוכים – שילוב מקובל בדגמי הקבוצה – ומשקל קל יחסית (1233 ק“ג) מושגת תאוצה לא רעה בכלל: 8.7 שניות ל-100 קמ“ש. על הנייר, לפחות.

אופל קורסה - מבחן דרכים (130 כ
צילום: איתמר רותם

גם על הכביש, בו מתגלה יחידת הנעה נמרצת ויעילה. המנוע הקטן פחות אוהב לעלות למחוזות סל“ד גבוהים, אך הוא דוחף את הקורסה בנחישות וביעילות כבר מסל“ד נמוך, הוא במיטבו במרכז הסקאלה, וצובר קמ“שים בקצב נאה. תיבת ההילוכים טובה מאוד – משלבת הילוכים באופן חלק, עושה זאת בזריזות וההיענות שלה לפקודות מהדוושה ממש לעניין. צמד-חמד שאולי לא ירגש אתכם בעידן בו האינפלציה במספר הסוסים דוהרת קדימה, אבל בהחלט יעניק לקורסה ולנהג שלה המון יכולת מתי שצריך וייתן כיסוי לעיצוב. הצליל החביב שמשולש הצילינדרים הזה מפיק רק מוסיף, במיוחד במצב 'ספורט'.

בכלל, מעבר בין מצבי הנהיגה מניב הבדלים מורגשים בהתנהלות הרכב, למרות שאין לו בולמים אקטיביים. תגובות הדוושה ב'ספורט' חדות, וגם להגה משקל טוב במצב זה; מצב ’אקו‘ מקהה את תגובות הדוושה והתיבה, הצליל מתמתן וההגה הופך צמיגי יותר ומתאים פחות לנהיגה דינמית; מצב 'רגיל' נמצא איפשהו באמצע. כאן נציין שהמנוע, כדרכם של לא מעט מנועים עם 3 צילינדרים, עשוי לווברץ בסרק או בסל“ד נמוך, וזה בולט יותר במצב 'אקו'.

אופל קורסה - מבחן דרכים (130 כ
צילום: איתמר רותם

צריכת הדלק הממוצעת במהלך המבחן המאומץ עמדה על 13.5 ק“מ לליטר, כאשר בשיוט נינוח נרשמו קרוב ל-20 ק“מ על כל ליטר. נתונים מצוינים. 

בכבישים מפותלים, מפגינה קורסה 'GS-ליין' יכולת מכובדת ביותר; ההתנהגות ניטרלית, זוויות הגלגול מתונות, ריסון המרכב בעומס מרשים, הכניסה לפנייה חדה ומהירה והאחיזה גבוהה. קורסה מסמנת V כמעט בכל סעיף בתחום הדינמי, אך היא לא תמיד מערבת. משקל ההגה במצב 'ספורט' טוב, ואתו יש להישאר בקטעים מפותלים; במצבים האחרים הוא קל מדי והשטח המת גדול מדי.

קורסה יום-יום
בנהיגה רגילה מחוץ לעיר, נוחות הנסיעה מוצלחת הודות לריסון טוב של המרכב גם בכביש גלי, ויכולת לספוג שקעים גדולים ללא דרמה. עם זאת, הכיול הנוקשה וחתך הצמיגים הנמוך מקשים על הקורסה להתמודד עם שברים גדולים או כאלה עם שפה חדה. נוחות הנסיעה בעיר בינונית, בגלל נוקשות בפעולת הבולמים, אך קורסה תמיד מצליחה לספוג חלק מהשיבושים.

אופל קורסה - מבחן דרכים (130 כ
צילום: איתמר רותם

מעבר לרעשי המנוע הבולטים (אך חביבים), חודרים לתא הנוסעים לא מעט רעשי כביש כבר במהירויות נמוכות כתלות באיכות האספלט. בשיוט מהיר מצטרפים לעסק גם רעשי רוח. 

כבר לא דודה
הדור השישי של אופל קורסה לא חף מחסרונות – כמו מספר בעיות בהנדסת אנוש, מרחב מאחור, נוחות נסיעה בעיר – אבל יתרונותיו מרובים, ואלה כוללים: אבזור עשיר, טכנולוגיה עדכנית, ביצוע טוב, ביצועים טובים מאוד, צריכת דלק חסכנית, נוחות נסיעה טובה מחוץ לעיר ויכולת גבוהה בכביש המפותל. 

לא פחות חשוב מכל אלה נעוץ בעובדה שהקורסה החדשה מנערת מעליה את תדמית הדודה שדבקה בה. הקורסה כל כך מושכת את העין עד כי לאורך כל המבחן – בתחנת הדלק ובמתקן השטיפה, מבעלי קורסה לדורותיה ושלל צעירים באיביזות FR – זכיתי בתשומת לב רבה וללא הפסקה, לתגובות ולשאלות. 

אופל קורסה - מבחן דרכים (130 כ
צילום: איתמר רותם

קורסה החדשה, מעבר לאיכויותיה וליכולות שלה בכביש, היא מכונית שאתם עשויים לרצות לקנות, לא בגלל שיש לה ארבע שנות אחריות, אלא בגלל שאתם רוצים אותה בחניה שלכם.

הקורסה שנבחנה מצטרפת לקבוצה הולכת וגדלה של מכוניות סופרמיני חזקות, מאובזרות ומרשימות, המוצעות במחיר שאינו נמוך כלל – אבל מעניקות תמורה הולמת לתוספת הפרמיה המבוקשת עבורן.

*עודכן סרט ב-28.01.21

אופל קורסה - מבחן דרכים (130 כ
צילום: איתמר רותם