מיניוואן, פעם הצעה מתוחכמת במידות שונות למשפחה המורחבת, כמעט והתפוגג מההיצע של עולם הרכב. דגמי פנאי מעניקים מרחב פנים קרוב, יעילים באופן דומה, אבל מאפשרים למשפחה להרחיב באופן משמעותי את מעטפת השימוש ברכב בתוך השטח. והם גם נראים מושכים בהרבה.

קיה הציגה ב-2020 את הדור הרביעי של קיה קרניבל, מיניוואן גדול בתחום שכמעט ואין בו מתחרים. בכל הקשור לאופן בו הוא נראה, יש הרבה רכבי פנאי שבהשוואה נראים חיוורים. 

קיה קרניבל - מבחן דרכים (בנזין, V6)
צילום: מערכת אוטו

הקשר, פרטים
הדגם החדש מבוסס על הרצפה העדכנית N3, בסיס הגלגלים שלו ארוך מקודמו ב-3 ס"מ ל-309 ס"מ, ואורכו גדל ב-4 ס"מ ל-515.5 ס"מ. דגם זה נבחן עם מנוע דיזל (2.2 ליטר, 202 כ"ס), ברמת הגימור הגבוהה ('פרמיום'), וכעת נבחנת גרסת הבנזין שיש לה מנוע אטמוספרי 3.5 ליטר V6 המייצר 272 כ"ס, ברמת הגימור הנמוכה יותר, 'EX' – והמחיר הוא 250,000 שקלים.   

במפרט האבזור, בין השאר, תאורת לד, חישוקי "18, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת האחורית והצידית ולמושב הנהג. במפרט הבטיחות בלימה אוטונומית גם בנסיעה לאחור, ניטור אקטיבי של שטחים מתים, תיקון סטייה מנתיב ושמירת הרכב בו, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעות על יציאה מסוכנת ועל שכחת ילד.

קיה קרניבל - מבחן דרכים (בנזין, V6)
צילום: מערכת אוטו

עיצוב, נראות 
קיה קרניבל נראה הרבה יותר טוב ממה שניתן לצפות ממוביל נוסעים מסוגו. רכב ההדגמה שהיה בצבע שחור נראה גדול, חסון, כמעט מאיים והוא ממש משך מבטים. קיה עיצבה מיניוואן שיש בו מרכיבים של אותם רכבי פנאי שיש להם עיצוב בוטה, גם בזכות חרטום נפרד וכוחני (הבולט כאן פחות בגלל שהשבכה בשחור ולא בכרום בוהק). מאחור הקורה עם הקו הכסוף הבולט תורמת אף היא לנראות וכך גם השמשות הכהות. בהחלט יופי של מיניוואן. 

פנים הרכב 
הקלף החזק של הקרניבל הוא מרחב פנים מצוין. פתיחת דלתות הצד החשמליות הגדולות המאפשרות כניסה נוחה, מזכירה באחת למה אהבנו מיניוואנים אי-אז בשנות התשעים. במרכז שני מושבי קפטן נאים שפשוט מזמינים לצאת למסע ארוך ומאחור שלושה מושבים מרווחים למדי. וגם אם במרכז השורה השלישית במרכז פחות נוח לשבת, הרי מרווח הרגליים לנוסע שם פשוט אדיר. לרשות כל נוסע שקע USB ואז עוד; למעשה יש יותר שקעי USB ממושבים. בחלק המרכזי/אחורי שליטה נפרדת מלאה על המיזוג. לכל שמשות הצד גם צלון נשלף ובתקרה תאורת פנים. בקיצור, המבנה מאחור והמרחב שם עושים את הקרניבל לרכב מושלם לטיולים בכביש. 

סביבת הנהג מעוצבת היטב, והיא נעימה לעין גם בזכות השילוב בין ריפוד בז', דיפונים בשחור ובאלומיניום. וגם אם חלקי פלסטיק מעט נוקשים, הם נראים טוב. 

קיה קרניבל - מבחן דרכים (בנזין, V6)
צילום: מערכת אוטו

לרכב מולטימדיה מהדור החדש של קיה עם צג "12.3 ובו תצוגה מעט מיושנת. המחוונים המוקרנים נאים וברורים ומשנים גוונים בהתאם למצב הניהוג כמו ביתר דגמי החברה. בקרת האקלים תלת-אזורית, ולמרות שהשליטה בה היא באמצעות מתגים (ולא חוגות) ובגלל שהם גדולים, היא נוחה לתפעול.

מושב הנהג נעים למדי, הוא נוח גם בנהיגה ממושכת ומאפשר לקבע תנוחת נהיגה טובה וגבוהה. מושב הנוסע וכרגיל בקיה נמוך מדי, וחסר כיוון גובה. 

תא המטען גדול באופן יוצא דופן, יש בו שפע מקום גם כאשר כל המושבים במקומם. נפח ההטענה במצב זה עומד על 627 ליטרים עד קצה גובה גב המושב. מרשים. 

קיה קרניבל - מבחן דרכים (בנזין, V6)
צילום: מערכת אוטו

מנוע, ביצועים 
מנוע הבנזין המשרת גרסה זו הוא כאמור אטמוספרי בנפח 3.5 ליטר ובמבנה V6, וזה מייצר 272 כ"ס ב-6400 סל"ד ו-33.8 קג"מ – ואלה נתונים נאים המוגשים ברצועת כוח גבוהה מאוד וצרה מאוד. לתיבה האוטומטית 8 הילוכים וההנעה קדמית. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 8.5 שניות, המהירות המרבית 190 קמ"ש. 

קשה לי לזכור מתי נהגתי לאחרונה עם מנוע V6 גדול ועוד אטמוספירי, וזו בהחלט חוויה מהנה. יש הרבה כוח למנוע הזה, שחודש במסגרת הכנסתו לסדרת 'סמארט סטרים'. במצב 'ספורט' הוא יכול אף לסחרר גלגלים קדמיים.

התגובה הראשונית ללחיצה על המצערת חדה וכוחנית. אחרי כן, באמצע סקלת הסל"ד, התפוקה מרשימה פחות, אבל בסל"ד גבוה, לקראת 5000 ומעבר, המנוע מנפק כל שיש לו, וזה לו מעט, ועושה זאת גם בליווי צליל נחמד. 

קיה קרניבל - מבחן דרכים (בנזין, V6)
צילום: מערכת אוטו

פעולת התיבה האוטומטית חלקה מאוד, והיא מעט איטית בתגובתה. יחסי ההעברה ארוכים יחסית, כך שגם בשיוט מאוד מהיר המנוע יתמקם בסל"ד נמוך.

מנוע אטמוספרי, גדול וב-V6 אינו נשמע כמו המתכון הנכון לחיסכון. עם זאת, בתוואי המבחן עמדה הצריכה על 8.8 ק"מ/ל', ובשיוט נעה צריכת הדלק בין 10.5 ל-11.9 ק"מ/ל', ואלה נתונים נאים לרכב בגודל שכזה.

נוחות, התנהגות
המתלים רכים יחסית, אך משלבים היטב ספיגה וריסון פעולה. בעיר, נוחות הנסיעה טובה על שיבושים קטנים ובינוניים, אך כאלה גדולים יכולים להפריע, בייחוד מאחור. נוחות הנסיעה בכבישים הבין-עירוניים טובה, הודות לאותן תכונות של המתלים, והרכב אינו מתנדנד גם כאשר הקצב מאוד מהיר. רעשי רוח נשמעים למדי במהירויות גבוהות, וכך גם רעשי כביש.

קיה קרניבל - מבחן דרכים (בנזין, V6)
צילום: מערכת אוטו

למרות ממדיו, לקרניבל יכולת דינמית מצוינת לסוג רכב שכזה. הוא צולח פניות בקצב גבוה, ועושה זאת היטב. הוא גם אינו נע מדי על ציר האורך, והרגישות לרוח צד מינורית. לבלמים אין תגובה עוצמתית במיוחד, אבל יכולתם טובה.

מחיר, תמורה 
מיניוואן הוא סוג רכב שכמעט ונעלם, אבל המפגש עם קרניבל הזכיר למה כה אהבנו אותו,  ולא רק אנחנו - התגובות ברחוב היו מאוד חיוביות למופע שלו; הילדים שלנו, המורגלים במותגים יקרים בהרבה, שמחו פתאום להצטרף לנסיעה.

קיה קרניבל - מבחן דרכים (בנזין, V6)
צילום: מערכת אוטו
הקרניבל התגלה כרכב טיולים מושלם למשפחה הגדולה. קל להתרגל לחלל הפנימי הענק, לאפשרויות שהוא מציע, ולהתלבטות איזה מושב כדאי לתפוס. האבזור, גם ברמה הגימור הנמוכה יותר, מצוין, איכות הביצוע ראויה מאוד, הביצועים טובים, נוחות הנסיעה מכובדת, היכולת הדינמית מפתיעה,. בקיצור: מדובר ברכב טוב מאוד, במיניוואן מצוין.

אם אתם מחפשים רכב עם מרחב אמיתי ומלא לשישה נוסעים ולנהג, כנראה שזו האפשרות התחרותית ביותר בארץ. למרות תג מחיר של 250,000 שקלים, הרי שבשוק הרכב הישראלי מדובר בתמורה טובה מאוד.

קיה קרניבל - מבחן דרכים (בנזין, V6)
צילום: מערכת אוטו