הדור הרביעי של קיה סורנטו (2020) הביא לשושלת של הדגם החדש, מלבד הופעתו הבולטת ביותר, גם יחידות הנעה מחושמלות כמתבקש מרוח התקופה. ובכל זאת, למרות הירוקים ובגלל השקלים הנוספים הנדרשים עבור גרסאות אלה, לפחות את שנת 2021 סיים סורנטו כאשר גרסאות הבנזין והדיזל הן שהיו הנמכרות ביותר במבחר. אז אחרי שבחנו את ההיברידית ואת גרסת הדיזל, הגיע תורה של גרסת הבנזין הפופולרית יותר.

בא מקוריאה
כאמור, זהו הדור הרביעי של סורנטו, שנחנך ב־2002, והדור הקודם לו הוצג ב־2014. דגם הפנאי הבינוני של היצרנית יושב על פלטפורמה חדשה לגמרי שתוכננה כך שתוכל להתאים גם לגרסאות מחושמלות (היברידי והיברידי־נטען) ותכיל מערך בטיחותי מקיף ומתקדם. את הפלטפורמה הזו חולק סורנטו עם סנטה פה, סונטה ודגמים נוספים לבית יונדאי־קיה. בדגם החדש, בין השאר צמח בסיס הגלגלים בכ־3 ס"מ ל־281.5 ס"מ. 

קיה סורנטו - מבחן דרכים (2.5 ל', בנזין)
צילום: בן חסון

לגרסה הנבחנת מנוע 2.5 ליטר המוכר של היצרנית — בנזין אטמוספרי המפיק 180 כ"ס ב־6000 סל"ד ו־23.7 קג"מ ב־4000 סל"ד — התיבה אוטומטית עם 6 הילוכים וההנעה קדמית; כל אלה מספיקים ל־10.1 שניות ל־100 קמ"ש. אלה נתונים פחות מרשימים מאלה שיש לשאר הגרסאות במבחר: לדיזל מעל 45 קג"מ ו־9 שניות ל־100, לגרסאות ההיברידיות עד 265 כ"ס ופחות מ־8.6 שניות.

על פערי המפרט האלה אמור לפצות המחיר: החל מ־235,000 שקלים לרמת הגימור 'אורבן' המיועדת יותר לציי רכב ועד 242,000 שקלים לרמת הגימור 'EX' שנבחנה. הן נבדלות ביניהן בריפוד עור למושבים ובחלון שמש פנורמי ענק ומרשים, ומלבד זאת אבזורן זהה וראוי, אך לא יוצא דופן: חישוקי "18 קלים, מסך מולטימדיה "10.25 עם קישוריות לאפל ואנדרואיד, פתחי מיזוג גם בשורה השלישית, חיישני חניה היקפיים. מפרט מערכות הבטיחות עשיר ביותר.

קיה סורנטו - מבחן דרכים (2.5 ל', בנזין)
צילום: בן חסון

אמריקאי במקומות הנכונים
עיצובו החיצוני של סורנטו, לטעמי, הוא אחד המוצלחים בסגמנט. הסורנטו נראה גדול ומרשים מבחוץ, בעל נוכחות שהולמת את סביבת המחיר שלו וזה אינו נופל בעיצוב יתר. 

סביבת הנהג יוצרת אף היא רושם חיובי בזכות הופעה נאה ומודרנית במידה. איכות החומרים טובה, ההרכבה מצוינת, יש המון תאי אחסון ומחזיקי כוסות ולמעט פספוסים קלים (תפעול מערך המיזוג נטול הכפתורים, למשל) הנדסת האנוש מוצלחת. פחות אהבנו את לוח המחוונים האנלוגי והפשוט מדי ואת בורר ההילוכים המיושן שהופיע גם בגרסת הדיזל. 

קיה סורנטו - מבחן דרכים (2.5 ל', בנזין)
צילום: בן חסון

תנוחת הישיבה בסורנטו גבוהה וקל למצוא אחת מוצלחת והתחושה הנוצרת היא שמדובר ברכב גדול. המושב אינו מצטיין במיוחד וחסר כוונון תמיכה לגב תחתון, ובמחירו של הרכב היינו שמחים גם לתפעול חשמלי. 

כניסה לשורה השנייה נעשית בקלות והמרחב שם מצוין; יש מחזיקי כוסות בדלתות, שקעי טעינה, בקרת אקלים ותאורה נאותה — ובעיקר, המושבים ניתנים לכוונון ולהזחה. הכניסה לשורה השלישית סבירה למבוגרים והמרחב שם טוב באופן מפתיע, למעט מרווח הראש שהוא ממש מצומצם. ילדים יסתדרו שם מצוין וישמחו בשקעי טעינה ומיזוג נוספים.

קיה סורנטו - מבחן דרכים (2.5 ל', בנזין)
צילום: בן חסון

פתיחת תא המטען לא נוחה בגלל מיקום נמוך במיוחד לכפתור הפתיחה, עניין בולט מכיוון שאין תפעול חשמלי לדלת הגדולה. הוא קטן למדי כשכל המושבים בשימוש וגדול מאוד בקיפול השורה השלישית.

קיה סורנטו - מבחן דרכים (2.5 ל', בנזין)
צילום: בן חסון

למד באירופה
עיקר הסיבה למפגש הוא מנוע הבנזין. ולמרות שבענייני כלי רכב ומנועים כבר היו לנו הפתעות בעבר, במקרה של סורנטו המספרים בהחלט תואמים את המצב בפועל. אחרי יציאה זריזה וחדה מאוד (לעיתים מדי) מהמקום סורנטו ממשיך לצבור קצב באופן לינארי ומספק וקצת מעבר לכך — אך עקיפות נועזות, במיוחד כאשר הרכב עמוס בנוסעים ובמטען, עדיף להשאיר לגרסאות החזקות יותר. ובעיקר כדאי לוותר עליהן. תיבת ההילוכים מצוינת ממש בכל הקשור לפעולה חלקה, פחות מצטיינת בזריזות, במיוחד ביציאה לעקיפה ממהירויות נמוכות שם היא מורידה הילוכים "אחד אחד".

המנוע חלק מאוד בפעולתו אך נשמע כבר בעומס בינוני, ובנסיעה מנהלתית באמת שאין צורך לאמץ אותו מעבר לכך. אולם כדי להפיק את המיטב יש לטפס במעלה הסקאלה, ועדיף מעל 4500 סל"ד, שם הוא במיטבו אך רמת הרעש פחות הולמות את הרכב.

קיה סורנטו - מבחן דרכים (2.5 ל', בנזין)
צילום: בן חסון

צריכת הדלק במבחן הדרכים עמדה על 10.6 ק"מ/ל', נתון סביר בהתחשב בממדים/תוואי/יחידת הנעה. בשיוט מאוד רגוע נרשמו כ־12-14 ק"מ לליטר.

כיול המתלים בגרסה זו מעט נוקשה, מה שמוביל לנוחות נסיעה בינונית למדי ברוב המצבים. ובכל זאת, סורנטו מצליח כמעט תמיד לייצר איזו תחושה נעימה והוא מפצה על נוקשות הפעולה של המתלים בריסון טוב שלהם. לחובתו רעשי כביש ורוח בולטים מהרצוי.

קיה סורנטו - מבחן דרכים (2.5 ל', בנזין)
צילום: בן חסון

היכולת הדינמית טובה, אפילו מאוד בהתחשב בממדים, במשקל (1.7 טון) ובייעוד. האחיזה גבוהה מאוד, זוויות הגלגול מתונות, הריסון טוב והתגובות להפניית ההגה, שמשקלו נכון, טובות. התגובה בראשית המהלך של דוושת הבלם חלשה אך לאחר מכן העוצמה והעמידות טובות.

בשביל סורנטו משדר חוסן, גם אם הנוחות אינה מהמצטיינות.

קיה סורנטו - מבחן דרכים (2.5 ל', בנזין)
צילום: בן חסון

כבר ישראלי
סורנטו החדש הוא כלי רכב מוצלח ומרשים מאוד במבט מבחוץ, בישיבה מבפנים, גם ביכולת הדינמית. בתחום ההנעה גרסת המבחן פחות מרשימה, גם בהיבט הביצועים ונוחות הנסיעה אינה מתעלה. ומכיוון שפער המחיר בינה לבין גרסת הדיזל המאוד מוצלחת הוא כ־6%, נראה לנו שכל עוד אתם לא נוסעים ממש ממש מעט, או סולדים מצליל הדיזל, שווה להוסיף את הכסף עבור גרסה זו.

עם זאת, מחיר גרסה זאת, 242,000 שקלים — בהינתן רשימת האבזור, המפרט הטכני והביצועים — הוא מעט גבוה ביחס לדגמים מקבילים של יצרנים אחרים עם מפרט אבזור עשיר בהרבה, מערך טכני עדיף בביצועים וביכולת.

*פורסם ב-20.01.22 (נוסף וידאו)

קיה סורנטו - מבחן דרכים (2.5 ל', בנזין)
צילום: בן חסון