לנד רובר הציגה בסוף 2021 דגם חדש של ריינג' רובר. זהו דור חמישי לרכב שנחנך ב־1970, מחליף את קודמו שהושק ב־2012.

לכאורה, זה עוד דגם חדש לעוד יצרן – אבל ריינג' רובר הוא הרבה מעבר לכך. זהו רכב שפילס דרכו מהבוץ באחוזות אנגלייה לפסגת דגמי הפאר, וכל זאת כאשר אינו מוותר – למרות השינויים הגדולים במפרט – על יכולת שטח ברמה גבוהה ביותר. זהו דגם שהיה לבדו בפסגה לא מעט שנים, וכיום יש לו לא מעט מתחרים – גם ממותגי-על כמו בנטלי ורולס רויס, גם ממותגי היוקרה הנכבדים האחרים – אבל נאמר עליו שהוא יחיד במינו באופן בו הוא משלב פאר ואבזור יחד עם כישורי תנועה גם בשטח עוין. וכן, הוא גובה על כך מחיר ממש גבוה.

לקחנו אותו למבחן, גם למקומות ההם, כאשר לרכב המדובר – דיזל 3.0 ליטר 350 כ"ס, מרכב ל-5 נוסעים, רמת הגימור 'HSE' – תג מחיר של 1,3 מיליון שקלים.

דגם חדש, השינויים
הממדים גדלו: בסיס הגלגלים גדל ב־7.5 ס"מ ל־299.7 ס"מ ול־319.7 ס"מ, האורך התארך ב־5 ס"מ ל־505 ו־525 ס"מ. מפשק הסרנים גדל ב־1.2 ס"מ וב-2.1 ס"מ ל־170.2 ו־170.4 ס"מ. הרוחב התרחב ב־6.3 ס"מ ל־205 ס"מ והגובה גבה ב־3.5 ס"מ ל־187 ס"מ. לראשונה, מוצעת בריינג' גרסת שבעה מושבים. המשקל נע בין 2430 ק"ג ל־2650 ק"ג.

לנד רובר ריינג' רובר D350 - מבחן דרכים (3.0 ל', HSE)
צילום: יואל פלרמן

הקשיחות המבנית, כך לנד רובר, גדלה ב־40-50% וזו הוסיפה כי 80% מהרכב עשוי אלומיניום. ריינג' רובר החדש מוצע עם מנועי בנזין או דיזל מוגדשים – 6 צילינדרים או V8; 250-400 כ"ס – בכולם מערך היברידי־מתון (48 וולט), תיבה אוטומטית עם 8 הילוכים והנעה כפולה־קבועה. גרסה היברידית־נטענת הוצגה השנה, חשמלית ב־2023.

המפרט הטכני מתקדם: טריין רספונס 2, מייצבים אקטיביים חשמליים, מתלי אוויר עם הגבהת הרכב, היגוי לכל הגלגלים. עוד יצוינו הילוך כוח, נעילת דיפרנציאל אחורי, מצב זחילה בשטח.


לנד רובר ריינג' רובר D350 - מבחן דרכים (3.0 ל', HSE)
צילום: יואל פלרמן

אלגנטי, מכובד
בניגוד למגמה הרווחת בהצגת דגמים חדשים, ריינג' החדש אלגנטי מקודמו, מעוצב באמצעות משטחים חלקים וקווים זורמים. השבכה בוטה פחות, ומכסה המנוע כמעט ללא תפיחות (גם) לשיפור הראות בשטח. וכך, למרות שהרכב גדל, העיצוב החדש מרכך זאת ומקנה לו הופעה מכובדת ביותר.

הדלת הכבדה מפגינה בדרכה כי מדובר ברכב מושקע, הכניסה נוחה למרות שאין מדרגה (וזה טוב), פרט לאותם רגעים בשטח כאשר הרכב מוגבה (ואז זה פחות טוב), וידיות האחיזה הגמישות גם נאות, גם מוצלחות. וכמובן, סגירת הדלתות הרכה (ואקום) נעימה מאוד, מוסיפה את המגע ההוא של רכב פאר.

לנד רובר ריינג' רובר D350 - מבחן דרכים (3.0 ל', HSE)
צילום: לנד רובר

תנוחת הנהיגה טובה מאוד, וכך הראות לפנים, גם בשטח – ואם לא אז יש מערך מצלמות, המכסה הכל אך לא תמיד יעיל שם – גם לאחור. המושב מזמין ונוח, ורק התמיכה בין מאחור מעל המותן אינה מושלמת לאחדים, ואפשרויות הכיוון רבות.

סביבת הנהג מעוצבת באופן פשוט, אלגנטית כנדרש ומהודרת למראה. איכויות החומרים, ההרכבה והגימור מכובדות, עונות על הנדרש מרכב במחיר כזה. האבזור העשיר כולל פריטים רלוונטיים לרכב מסוגו (ולא ממש חשובים) כמו תפעול חשמלי לכיוון גלגל ההגה וגם לפתיחה/סגירה של דלת תא הכפפות, מה שמוסיף נגיעות לוקסוס נדרשות.

לנד רובר ריינג' רובר D350 - מבחן דרכים (3.0 ל', HSE)
צילום: יואל פלרמן

הצג המרכזי טוב, גדול וברור. תפעול המערכות ידידותי, אבל לא בכל תחום. זה של בקרת האקלים חיצוני, והוא מצוין; זה של הרדיו כבר לא, אבל סביר; מערכות מסוימות מחייבות כניסה לתפריט נוסף, כמו שליטה מסוימת במושבים, וזה פחות מוצלח.

לוח המחוונים המוקרן מצוין: ברור, נוח לקריאה ותצוגה משתנה טובה מאוד. התצוגה העילית חדה אבל המידע שהיא מספקת מועט.

לנד רובר ריינג' רובר D350 - מבחן דרכים (3.0 ל', HSE)
צילום: לנד רובר

הדלת הכבדה מאחור מצהירה כי גם חלק זה לא הוזנח. ואכן, לא רק שהמרחב שם טוב מאוד עם מרווחי ראש ורגליים נרחבים, כל השאר מפגין רוחב יד: בסיס המושב גדול ותומך וכך גם מסעד הגב, לרשות הנוסעים שם בקרת אקלים דו-אזורית משלהם, שליטה חשמלית מאחור בגג השמש, גם בווילונות ההצללה. ההערה היחידה מתייחסת למקום באמצע, בגלל מנהרת גל ההינע למטה ומסעד הגב הפוגמים במרווחים ובנוחות. מסעד היד הנשלף משם מכובד ביותר.

לנד רובר ריינג' רובר D350 - מבחן דרכים (3.0 ל', HSE)
צילום: יואל פלרמן

תא המטען גדול מאוד (725 ליטרים) בהיקף מסחרי עם מושבים מושטחים (מעל 2000 ליטרים) והוא עשוי מעולה – בסיס שמן, חומרי דיפון, כיסוי עילי – ותפעול הדלת חשמלי, כולל בחיווי רגל.

אחת הדלתות, כמיטב המסורת, קטנה ונפתחת כלפי מטה, לישיבה עליה ו/או להכנת קפה. גם האבזור עשיר: קיפול מושבים חשמלי, תאורה, ווי עיגון ותלייה, שקע 230 וולט, רשת משטח גומי. כנדרש, הצמיג החלופי בגודל מלא.

לנד רובר ריינג' רובר D350 - מבחן דרכים (3.0 ל', HSE)
צילום: יואל פלרמן

אספלט
לריינג' רובר שקיבלנו מנוע טורבו-דיזל 3.0 ליטר 6 צילינדרים עם מערך היברידי מתון (48 וולט), וזה מייצר 350 כ"ס (4000 סל"ד) ו-71.4 קג"מ (1500-3500 סל"ד), תיבה אוטומטית 8 הילוכים והנעה כפולה. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש 6.1 שניות והמהירות המרבית 234 קמ"ש.

הרכב הזה צובר מהירות באופן מכובד ביותר, ולא רק בכביש המהיר – הוא מאיץ היטב גם בעלייה וממהירות תלת-ספרתית לא ממש נמוכה, מאפשר עקיפות יעילות ובטוחות גם במצבי עומס. כי למרות המשקל, ההספק ובעיקר המומנט הזה מהסל"ד הזה נותנים עבודה.

לנד רובר ריינג' רובר D350 - מבחן דרכים (3.0 ל', HSE)
צילום: יואל פלרמן

לא פחות חשוב: הוא מאוד נינוח בשיוט (100 קמ"ש ב-1750 סל"ד) וגם תחת עומס הוא שומר על רמת שקט ועידון נכבדים מאוד. פעולת התיבה חלקה ביותר, והיא מגיבה בזריזות מספקת גם ביציאה לעקיפות; מצבי 'ספורט' ותפעול ידני מחדדים את היכולת.

צריכת הדלק הייתה 11 ק"מ לליטר, בהחלט נתון נאה לרכב שכזה, גם 15 ק"מ/ל' בשיוט.
הכיול הבסיסי של המתלים בריינג' נוטה לצד הרך של המשוואה. לפני שנמשיך נציין כי הבולמים תוכננו באופן ייעודי על-ידי בילשטיין וכי הצמיגים רחבי סוליה (275 מ"מ), החתך נאה (50) והחישוק ממש גדול ("21).

לנד רובר ריינג' רובר D350 - מבחן דרכים (3.0 ל', HSE)
צילום: יואל פלרמן

בעיר, הרכב סופג מהמורות באופן משובח, ובעיקר נמנע מלהעבירן פנימה. שיכוך ההחזרה של הבולמים עם מעבר על שיבושים קשים לפעמים רך מדי, יוצר נדנוד מעודן ולפעמים מורגש יותר, ולפעמים המפגש איתן נשמע בפנים. מעבר על במפים מטופל ברמה גבוהה ביותר.

מחוץ לעיר, במצב רגיל נרשמת רכות-מה שהמריצה את המעבר ל'ספורט', מה שסידר בכבישים שם נוחות נסיעה משובחת. לזו הצטרפה רמה נמוכה ביותר של רעשי רוח וכביש – למרות המבנה המגודל של רכב כזה, למרות הצמיגים הרחבים - הרבה הודות לבידוד הפסיבי ולביטול הרעשים האקטיבי שיש בדגם זה.

לנד רובר ריינג' רובר D350 - מבחן דרכים (3.0 ל', HSE)
צילום: יואל פלרמן

עסקינן ברכב גדול, כבד הפונה לשטח; ריינג' יכול לנוע גם בכביש מפותל במהירות גבוהה מאוד – ועם הנעה כפולה, מוטות מייצבים אקטיביים, מתלי אוויר, הוא פועל שם היטב, אבל הוא לא נועד לכך, זוויות הגלגול מפגינות זאת, והנוסעים מאחור מן הסתם יגיבו בהתאם.

להגה "האורך" הנכון, ויש לו 2.75 סיבובים מנעילה לנעילה. הוא קל מדי ברגיל, ממש בסדר ב'ספורט'. כושר התמרון – למרות הממדים, הודות להיגוי הכפול – מכובד ביותר: 11.4 מטרים.  
עצמת הבלימה בחירום טובה מאוד, קל למדי ללמוד למנן את עוצמת הבלימה לעצירה ידידותית לנוסעים ברכב.

לנד רובר ריינג' רובר D350 - מבחן דרכים (3.0 ל', HSE)
צילום: יואל פלרמן

שטח
אותה נוחות נסיעה מכובדת בכביש מרשימה ומתעלה בשטח. היכולת של הרכב הזה לנוע בשבילים עם תוואי לא־ידידותי – עם אבנים שתולות וזרועות, שינויי גובה, בשביל עם אדמה קשה שיש בו אבנים בולטות – היא מעל ומעבר, ממקמת מאוד מאוד גבוה בתור כלי טיולים משובח. כושר התמרון הנ"ל מפגין את יכולתו גם, למשל, בשבילים צרים, כניסות חדות דרך מעברי בקר ועוד כיו"ב. פחות תמרון בשטח – יותר טוב.

אלא שריינג' רובר, למרות מפונפנותו המובנית, הוא רכב שיכול גם לתוואי טכני (הגיגים מיד), והוא נכון לתקל גם מרכיבי שטח אכזריים, וגם לעשות זאת באופן בו התנהל עד שם: בקלות, בנינוחות.
כאמור, יש לו הילוך כוח, נעילת דיפרנציאל, מוטות מייצבים, במצב הנכון מרווח הגחון שלו עולה עד ל-29.5 ס"מ והוא מציע זוויות מתירניות ממש – 34.7 מעלות בגישה, 27.7 מעלות בבטן, 29 מעלות עם נטישה – והוא יכול לטפס גם על סלעים אכזריים.

לנד רובר ריינג' רובר D350 - מבחן דרכים (3.0 ל', HSE)
צילום: יואל פלרמן

בנהיגה כזו מאוד רצוי מכוון – ולא רק בגלל שתמיד מומלץ מכוון, אבל גם בגלל שמרכיבים מסוימים אינם קשיחים כראוי אך מבריקים מאוד בשחור פסנתר (למשל; גם לבן פנינה), ושריטות עליהם לא מומלצות. ויקרות. מערך ההתרעות מאוד פעיל בשטח, אבל החיישנים אינם מבדילים בין שיחים ובין סלעים.

מה שמביא לסוג של בעיה: ריינג' רובר הוא רכב בעל יכולת שטח מכובדת ביותר, גם באזורים העוינים את המופע הקוסמטי שלו. וכך, בקלות יתירה ניתן לפגום בגימור הנאה, מה שעשוי לעלות בסכום לא קטן. מנגד, הרי עם יכולת כזאת אך מתבקש להביאו לקצה הפיסטין ההוא. כי הנוף משם...

לנד רובר ריינג' רובר D350 - מבחן דרכים (3.0 ל', HSE)
צילום: יואל פלרמן

משובח בתכלית
ריינג' רובר החדש הוא רכב שטח גדול ומפואר, עשוי היטב, מצויד כנדרש, מבצע היטב, מעניק שילוב שאין דומה לו של נוחות ואיכות נסיעה משובחות ברחובות ובכבישים, גם בכל סוגי השבילים, מוסיף על כל אלה כישורי עבירות גם בתוואי אכזר.

לנד רובר ריינג' רובר הוא רכב מאוד יקר, גם ביחס לדגמים אחרים, ועם מחיר תחילי של 1.3 מיליון שקלים, הוא פונה למתי מעט. מי שיכול להרשות לעצמו, ימצא רכב המציע מטוב כל העולמות ועושה זאת ברמה משל עצמו.

לנד רובר ריינג' רובר D350 - מבחן דרכים (3.0 ל', HSE)
צילום: יואל פלרמן

*****
גרסאות, רמות גימור
בארץ מוצעות שתי גרסאות בנזין, שתיים בדיזל. שני מנועים בנפח 3.0 ליטר, 6 צילינדרים בטור ומוטמע בהם מערך היברידי מתון – בנזין המייצר 400 כ"ס; דיזל המפיק 250 או 350 כ"ס; מנוע נוסף הוא בנזין כפול-מגדשים 4.4 ליטר V8 המייצר 530 כ"ס. רמות גימור. ריינג' רובר החדש מוצע בשלוש רמות גימור: 'SE', 'HSE', 'אוטוביוגרפי'.

ב-'HSE' שנבחנה תאורת לד מטריקס, חישוקי "21, גג זכוכית, ציפוי אקוסטי לשמשות, סגירה רכה לדלתות; תפעול חשמלי לדלת האחורית (גם בחיווי), לווילונות הצללה, למושבים הקדמיים שיש להם אוורור ועיסוי ולאחוריים, לגלגל ההגה; צג מרכזי קמור בגודל "13.1, מחוונים מוקרנים, תצוגה עילית, מצלמות היקפיות, מראה המשקפת תמונת מצלמה; בקרת־אקלים ארבעה־אזורית, ריפוד עור, מערכת שמע של מרידיאן.

בטיחות
בלימה אוטונומית גם לאחור ובניצב לתנועה, תיקון סטייה ומרכוז הרכב בנתיב, התרעת שטח מת ומניעה אקטיבית, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת סכנה עם פתיחת דלת.

מחירים
גרסת הדיזל 250 כ"ס וברמת הגימור 'SE'– 1,149,000 שקלים; גרסאות הבנזין 400 כ"ס והדיזל 350 כ"ס ב-'HSE' 1,299,000 שקלים, וב'אוטוביוגרפי' ב-1,399,000 שקלים; גרסת 4.4 ליטר, רק ב'אוטוביוגרפי', 1,489,000 שקלים; תוספת לגרסה המוארכת: 70,000 שקלים.