בואו נודה בזה. כשאנחנו חושבים 'ג'יפ' – הראש מדמיין דבר אחד, אבל ברור ל-95% מאיתנו מתאים משהו אחר. אתה מדמיין את עצמך מקפץ בג'יפ רנגלר קשוח, חוצה מדבריות וסוואנות, עם רוח בשיער ונופי פרא מסביב, אבל ת'כלס אתה מעדיף לנסוע כמו דוכס על כביש סלול, עם חימום מושבים, מזגן במקביל ונועה קירל באוזניים. שטח? כן, גם, קצת. אבל שלא יהיה קשוח, ובכל מקרה שיהיה נוח.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי - מבחן דרכים
צילום: תומר פדר

בדיוק בשביל אותו לקוח מפונפן, ג'יפ מציעה את ג'יפ גרנד צ'ירוקי – חללית שטח מודרנית שפחות בקטע של ללעוס סלעים ויותר בלגימות אספרסו. מורשת הדגם נעוצה היטב בתוך ההיסטוריה של ג'יפ  שכבר ב-1962 הציעה דגם מפואר לשטח בשם ואגוניר, ובכך הקדימה בעשורים רבים את מרבית המתחרים. שלושה עשורים שלט ואגוניר, עד שב-1992 הוחלף בדגם חדש, מתקדם ומהודר יותר בשם גרנד צ'ירוקי.

יעברו עוד שלושה עשורים, וב-2021 – לאחר כהונה ארוכה של 11 שנים – הוצג הדור החמישי של גרנד צ'ירוקי. הדגם החדש שונה לחלוטין מקודמו, מבוסס על פלטפורמה חדשה, לראשונה מוצע גם בגרסה היברידית-נטענת, ולראשונה גם בגרסה מוארכת לשבעה נוסעים. אבל ראש השבט האינדיאני כבר לא בצמרת ג'יפ – ואגוניר חזר מהאוב.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי - מבחן דרכים
צילום: תומר פדר

מכירות של הגרנד הנוכחי כבר החלו מזמן, לפני יותר משנה, ואף כמות נאה של אקזמפלרים נחתו כאן ביבוא אישי/מקביל. היבוא הרשמי התעכב המון זמן מסיבות שונות, אבל משזה קרה מיהרנו לשים יד על האייקון, ולצאת איתו למרחבים.

דגם המבחן הגיע ברמת גימור 'לימיטד', השנייה מתוך ארבע הקיימות לדגם – ומחירה 450,000 שקלים.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי - מבחן דרכים
צילום: תומר פדר

הדור חמישי לגרנד צ'רוקי והוא שונה לגמרי מקודמו. מלפנים חזית שבע החריצים הכל־כך מזוהה עם השם ג'יפ, וזה שגם מעורר בקרבנו את בלוטות החשק והדמיון. ההמשך הרבה יותר מחודד מהדור הקודם, כשרצועת חלונות נמוכה וסרחי עודף קצרים מדגישים את המראה האגרסיבי ומחזקים את הזיקה לשטח. לראשונה מוצע הצ'יף גם בגרסת שבעה מושבים, אבל זה לא הדגם שאתם רואים כאן. למבחן קיבלנו תחילה את גרסת החמישה מושבים שלטעמי נראית פחות טוב באזור הקורה האחורית. זווית החלון החדה יותר מאשר זווית הקורה, נראית פחות מוצלחת מבגרסת השבעה מושבים ולטעמי, גם פחות מהודקת ממראה הדור הקודם.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי - מבחן דרכים
צילום: תומר פדר

מרחב מחייה
תא הנוסעים מציג את אותם חומרים של הדור הפורש. אבל בדיוק את אותם חומרים. את אותו גומי רך בחלק העליון, את אותן הטבעות עץ או כל גימור אחר בחגורת האמצע של הדשבורד והדלתות, ואת אותו פלסטיק נוקשה ודק מידי ביחס לייחוס ולמחיר בחלק התחתון של התא. אבל המראה של הכל שונה ומודרני הרבה יותר. מסכים גדולים עם שלל תפריטים ותצוגות מתחלפות מרימים את האינדיאני הקשיש למחוזות הפאר, ויחד עם איכות גימור והרכבה משובחים, הצ'יף עושה עוד צעד בכיוון הפרמיום. 

ג'יפ גרנד צ'ירוקי - מבחן דרכים
צילום: תומר פדר

הנדסת האנוש טובה ברובה. בהתחלה לא אהבתי שכפתורי הרדיו חודרים למתחם בקרת האקלים, אבל אחרי יומיים במחיצת הגרנד צ'ירוקי, הסידור פתאום נראה לי הגיוני יותר, ובעיקר קל מאוד לתפעול ושליטה. זה נכון במיוחד כשעל הסיפון יש כל כך הרבה אבזור למשחק ולנבירה. אני גם מאוד אוהב את הסידור המסורתי שהיה עוד בימיי קרייזלר-ג'יפ (היום שני אלה חלק מסטלנטיס) של כפתורים למערכת השמע מאחורי גלגל ההגה. אם כי לאחר שפקדי החלפת ההילוכים עוצבו מחדש וממוקמים קרוב מידי, קל מאוד להתבלבל ולהחליף תחנה ברדיו במקום הילוך.

דגם המבחן הגיע ברמת גימור 'לימיטד', השניה מתוך ארבע הקיימות לדגם, שכוללת שלל רב של אביזרי פינוק ובטיחות (ראו פירוט בסוף), אבל רמה זו גם מחסירה פריטים בסיסיים כמו חיישני חנייה היקפיים (יש אחוריים בלבד) או מרכוז הרכב בנתיב כשבקרת השיוט מופעלת. חסרונם של אלה הוא ממש לא לעניין כשמדובר ברכב יקר שכזה. גם מערכת השמע פחות משכנעת עם צליל שמחסיר עומק ואיכות ההפרדה לא מרשימה. מרכיבים אלה מוצעים ברמות הגבוהות יותר, וחבל שרק שם.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי - מבחן דרכים
צילום: תומר פדר

גרנד צ'ירוקי החדש מבוסס על פלטפורמה שונה לחלוטין. הקודם התבסס על פלטפורמה שמקורה במרצדס ML, כעת זו רצפת 'ג'ורג'יו' של אלפא רומיאו (נמצאת למשל בסטלביו). גרסת החמישה מושבים מציגה פחות או יותר את אותם ממדים של הדור הקודם, למעט בסיס הגלגלים שצמח ב-5 ס"מ משמעותיים. אז המרחב לנוסעים גדל, ובאמת שאין מה להתלונן כשבין הסרנים יש כמעט שלושה מטרים. אבל מצד שני, יש כאן כמעט שלושה מטרים בין הסרנים והיינו מצפים שהמרחב הפנימי יהיה גדול עוד יותר.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי - מבחן דרכים
צילום: תומר פדר

הכניסה והיציאה נוחות מאוד מכל דלת והתצפית מגשר הפיקוד מעולה לכל כיוון. מושבי העור הקדמיים מחסירים מעט תמיכת לגב ולירכיים, אבל מרווחים ואיכותיים, ולאחר יום שלם באוכף נותרו מאוד נוחים. המושב האחורי יחסית קצר, אבל גם הוא מציע ישיבה נוחה ואפילו מושב אמצעי סביר ורך.

תא המטען ענק בכל קנה מידה, 1067 ליטרים, ומסתיר בתוכו גם גלגל חלופי (קטן) שכל כך חשוב למי שמתכנן להיכנס לשטח. פחות אהבתי את מיקום לחצן הסגירה החשמלי שנמצא על הקורה השמאלית במקום על הדלת עצמה.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי - מבחן דרכים
צילום: תומר פדר

תנו לי סמ"קים
עם כל הכבוד למנועי הטורבו החסכוניים שיש לג'יפ וגם לחלק מהמתחרים, כאן לא תמצאו אותם. הצ'יף לא מעוניין במנוע כחוש וצנום, הוא דורש כוח ומרות מכל השבט – כמו זה שרוחש במנוע ה'פנטסטאר' V6 בנזין הוותיק בנפח 3.6 ליטר, שמספק 290 כ"ס ו-35.5 קג"מ. מידי תקופה עובר המנוע שידרוג, וביחס לגרנד צ'ירוקי הקודם מדובר על עוד 4 כ"ס ועוד 0.1 קג"מ (ללא שינוי בסל"ד בשניהם).

המנוע חזק ותמיד יש מספיק רזרבות של כוח באשפת החיצים של הצ'יף כדי לדרבן את העדר קדימה. כשזה קורה, התיבה לפעמים מתרוצצת יותר מידי, מורידה שניים או שלושה הילוכים לעקיפה, גם אם הדוושה לא נרמסה עד סופה. הסידור הזה, יחד עם הילוכים ארוכים מידי, ומנוע שמציף את החלל בצליל (גם אם נעים ולא קולני מידי), יוצרים מופע שלאחדים ירגיש ברוטאלי. אני דווקא מאוד מחבב את זה – את הפחות לינארי ויותר הכל בפרצוף. אבל עם זאת, אל תתנו לגישה האמריקאית הזאת להטעות, כי רוב הזמן המנוע שקט ונעים והתיבה, על שמונת הילוכיה, חלקה ורהוטה. הכיוון הוא התקדמות עירונית חסרת מאמץ, ושיוט נינוח וקטיפתי, ואת זה יחידת הכוח עושה מצוין.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי - מבחן דרכים
צילום: תומר פדר

הגישה הזו היא גם מה שמאפיינת אותו בכל הקשור לנוחות נסיעה והתנהגות. יש המון כוח לתקוף סדרת פניות, זוויות המרכב סבירות והאחיזה גבוהה, כמו שנדרש מאתלט אמריקאי. לא נימוסים יוצאי דופן כפי שניתן היה לחשוב בהינתן הפלטפורמה האיטלקית החדשה, ודיאטת המשקל של סביבות 300 ק"ג. בין היתר כי ההגה רך ומתאים לשיוט נינוח (וגם לשטח) ופחות לחוויה בפיתולים, ודוושת הבלם קשה יחסית, כשהעצמה חזקה וטובה.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי - מבחן דרכים
צילום: תומר פדר

ברמת גימור זו המתלים מבוססים על בולמים רגילים ולא על מתלי אוויר, ואלה מספקים נוחות נסיעה פשוט מצוינת. לא משנה באיזה פגם נתקלו הגלגלים או באיזו מהירות, מתלי הברזל ידעו בדיוק מה ואיך לעשות כדי להשאיר את הבלגן בחוץ. זה גם המצב בכל נסיעת שביל, כאילו הכל קטן עליו.

אנשי היבואנית ביקשו בנימוס שלא להיכנס איתו עמוק מידי לשטח. אז אתגרתי את הגרנד רק במעט. גם ככה אני עם האינדיאני הלא נכון. מערכת ההנעה פה היא ה-Quadra-trac I כלומר תצורת הנעה כפולה הבסיסית ביותר מבין המערכות של ג'יפ. גם אין הילוך כוח, אין נעילות, והדבר היחיד שיש זה בורר מצבי שטח עם סוג של "נעילה" באמצעות הבלמים לגלגלים הקדמיים שלא הרשים במיוחד. היכולת שם, אבל היא בסיסית למדי כך שהצלבות וקטעים טכניים הם פחות הקטע.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי - מבחן דרכים
צילום: תומר פדר

עבור הלקוח הטיפוסי שבמקרה הנדיר יחליט לרדת מהכביש, היכולות הזו היא למעלה ממספקת. עבור חובבי השטח המושבעים, מה שיש כאן לא מספיק. אבל יש אינספור שיפורים שיכולים להביא את הגרנד לכלי עבירות קיצוני. אם תרצו לקטוף משהו קיים מאולם התצוגה, תוכלו לבחור ברמת הגימור SUMMIT RESERVE שמוסיפה מתלי אוויר, מערכת הנעה Quadra trac II, הילוך כוח, נעילות, וכמובן גם זוויות גישה ונטישה משופרות ומרווחים עדיפים.

לאחר מבחן ארוך שכלל גם שיוט מהיר וגם שטח, סיימנו עם צריכת דלק סבירה (יחסית) של 6.5 ק"מ לליטר. בחיי היום יום ועם פחות שטח, תשיגו בסביבות 8.5 ק"מ לליטר.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי - מבחן דרכים
צילום: תומר פדר

סוף יום
המחיר לא זול, מתחיל ב-400 אלף שקלים, רכב המבחן עלה 450 אלף שקלים, ומטפס עד 600 אלף שקלים עבור הגרסה שמכוונת ביותר לשטח שמגיעה רק בתצורת שבעה מושבים. תמורת מחיר זה מקבלים דור חמישי של איקון שהשתפר בכל תחום ביחס לדור הפורש ותוך שהוא מצליח לשמור על אישיותו הייחודית והנחשקת, ולהקפיץ את מותג ג'יפ צעד נוסף לחיזוק מעמדו בין מותגי היוקרה.

זה לא הופך אותו למושלם וביחס למתחרי היוקרה המובילים יש לו עוד לסגור פערים. בנוסף, בגרסה הזו הוא גם לא מכונת שטח כפי שמצופה למצוא מאחורי המותג המיתולוגי. אבל גרנד התגלה כטורף אוטוסטראדות, כמו גם בולס שבילים, מרווח, מאובזר ונוח להפליא. עבור רובינו, יכולת הטיול שהוא מעניק כמעט בכל שביל והתרפקות על מסע חוצה יבשות, לגמרי מספקת.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי - מבחן דרכים
צילום: תומר פדר

זה מה שיש
רכב המבחן היה ברמת גימור 'לימיטד', השניה מתוך ארבע הקיימות לדגם. ברשימה נמצא: חישוקי "20 מוכספים, לוח מחוונים מוקרן ("10.25), תפעול חשמלי למושבים הקדמיים עם זיכרונות למושב נהג ולמראות, חימום למושבים הקדמיים לאחוריים ולהגה, ריפודי עור, תפעול חשמלי לתא המטען, מערכת מולטימדיה עם מסך בגודל "10.1, צימוד אלחוטי לאפל קארפליי ולאנדורייד אוטו, כניסות USB, גג שמש פנורמי, בקרת אקלים מפוצלת ופתחי מיזוג לאחור, כניסה והנעה ללא מפתח עם התנעה מרחוק, חיישני חניה אחוריים, בלם יד חשמלי, פקדי הילוכים מגלגל הגה, תאורה לד היקפית, גלגל חליפי (זמני).

בטיחות: 8 כריות אוויר, בלימת חירום אוטומטית עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי דו"ג, תיקון סטיה מנתיב, זיהוי רכבים בשטח מת, התרעת תנועה חוצה מאחור כולל בלימה אוטונומית בנסיעה איטית לאחור (עד 5 קמ"ש), בקרת שיוט אדפטיבית, עמעום אוטומטי.

@auto_magazine_il חושבים שאתם נוהגים בשטח עם הרכב שלכם יותר מ5 אחוז מהזמן, כיתבו לנו בתגובות #שטח_4×4 #רכבים #grandcherokee #רכבייוקרה #שטח @Jeep ♬ original sound - אוטו


*פורסם לראשונה ב- 29/12/2022 - נוסף מבחן וידאו.